به گزارش ایرنا، بی شک لرستان از اصلی ترین مسیرهای ارتباطی شمال به جنوب و غرب کشور محسوب می شود که توسعه زیرساخت های حمل و نقل با توجه به مزیت ها و کاهش هزینه ها، نقش موثری در رونق اقتصادی و ترانزیتی این منطقه خواهد داشت.
طی سالیان گذشته خرم آباد به عنوان مرکز لرستان از صدای سوت قطار محروم بود و احداث این زیرساخت مطالبه جدی مردم بوده است که در سال ۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد اما دیری نپایید که این طرح هم همچون سایر ساخت و سازهای عمرانی لرستان در ورطه رکود افتاد و راه آهن در ایستگاه کمبود اعتبار متوقف شد.
مشخصات اولیه راه آهن دورود تا خرم آباد ۱۲۱ کیلومتر و شامل ۲۰ پل بزرگ، ۲۵۶ پل کوچک و ۱۸ دستگاه تونل است و ۳۵ کیلومتر از کل مسیر را پل و تونل تشکیل میدهد که این رقم حدود ۳۰ درصد از پروژه است.
قرار است طویل ترین تونل ریلی کشور و منطقه به طول چهار هزار و ۶۰۰ متر طی این مسیر ساخته شود، هفت ایستگاه در مسیر این خط آهن قرار دارد و طبق برآوردها اتمام این پروژه حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
راه آهن دورود - خرم آباد یکی از پروژه های بسیار مهم، کلیدی و راهبردی لرستان است که قرارداد ساخت آن سال ۹۲ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)منعقد و عملیات اجرایی آن همان سال آغاز شد اما در پیچ و خم کمبود اعتبار و نبود حمایت های مستمر مسوولان ملی ماند.
سال گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با سفر به لرستان از کارگاه ۲ پروژه راه آهن دورود - خرمآباد - اندیمشک و دورود - بروجرد - ملایر بازدید و اذعان کرد راه آهن دورود - خرم آباد یکی از پروژههای مهم کشور و علاوه بر اینکه یکی از خواستههای مردم استان است، یک پروژه ملی و جزو کریدورهای اصلی راه آهن کشور به شمار میرود.
وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در این سفر به کمبود اعتبار طرح راه آهن خرم آباد صحه گذاشت و تایید کرد این پروژه در سالهای گذشته به علت مشکلات مالی تقریبا تعطیل بوده است، البته قاسمی همان موقع این قول را هم داد که اعتباراتی با سفر استانی رییس جمهور به این طرح تخصیص مییابد.
به گفته قاسمی این پروژه بسیار سخت و ویژه است چراکه کمتر راه آهنی در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد آن را تونل و ابنیه بزرگ تشکیل دهد اما پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبار ظرف سه سال به اتمام برسد.
احیای این طرح با شروع بکار دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و فرهاد زیویار استاندار لرستان بارها به ضرورت اجرا و بهره برداری آن تاکید داشت و اشاره کرد از سرگیری این طرح راه آهن، جزو اولویت های دولت و مدیریت ارشد اجرایی لرستان است تا جاییکه زمانی سفر رییس جمهور و هیات دولت به لرستان در ۱۹ آذر ۱۴۰۰ صورت گرفت، طرح های ریلی یکی از اصلی ترین مصوبات این سفر در حوزه راه و شهرسازی بود و شخص رییس جمهور در این سفر بر اجرای این مهم تاکید داشت.
رییس جمهور: قضیه راه آهن لرستان سال ها قبل باید حل می شد
حجت الاسلام ابراهیم رییسی، در سفر خود طی جلسه دیدار با اقشار مختلف مردم لرستان گفت که تاکید دارد مساله ریل و راه آهن جزو مصوبات سفر باشد چراکه قضیه ریل سالها پیش باید حل میشد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.
حجت الاسلام رییسی بر جبران عقب ماندگیهای گذشته در لرستان تاکید کرد و افزود راه آهن خرم آباد جزو دستور بوده و در مصوبات هم ذکر شده است که آن را جزو اولویتهای استان میدانیم.
رییس جمهور در سفر به استان محروم لرستان به ضرورت توسعه یافتگی بر بستر عدالت هم گریزی زد و تاکید داشت باید زمان بندی اجرای پروژه راه آهن دورود- خرم آباد تا ۱۰ روز آینده مشخص شود، چراکه این پروژه جزو موارد حقه مردم لرستان و از عقب ماندگیهایی است که باید جبران شود.
به گفته حجت الاسلام رییسی ، مردم لرستان باید بوق قطار را چند سال قبل باید میشنیدند بنابراین این طرح با جدیت در دولت سیزدهم دنبال می شود تا تامین اعتبار و بهره برداری شود.
تصویب ۵۸۰ میلیارد تومان برای راه آهن خرم آباد
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی لرستان ۵۸۰ میلیارد تومان مصوبه سفر رییس جمهور برای تکمیل طرح راه آهن دورود - خرم آباد به طول ۱۲۰ کیلومتر لحاظ شده است.
وحید کرم الهی به ایرنا گفت: راه آهن دورود - خرم آباد یکی از پروژه های بسیار مهم، کلیدی و راهبردی لرستان است که قرارداد ساخت آن سال ۹۲ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد و عملیات اجرایی آن همان سال آغاز شد.
وی ادامه داد: در ابتدای شروع بکار طرح منابع مالی از محل فروش صنایع فولاد مشخص و تامین شده بود و کارگاه های متعدد و فعال ایجاد شد به نحوی که در برهه ای از زمان هزار نفر در این طرح کار می کردند اما به تدریج با مشکلات مالی برخورد کرد و به مرور به تعطیلی کامل رسید.
وی با بیان اینکه این طرح ریلی هم اکنون ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تصریح کرد: درسفر ۱۹ آذرپارسال رییس جمهور و هیات دولت به لرستان تصمیمات خوبی گرفته شد، اکنون برنامه زمان بندی سه تا چهار ساله تهیه، به وزارت راه و شهرسازی اعلام و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است.
کرم الهی با اشاره به اینکه اقدامات فنی از سرگیری طرح در دست اجرا است افزود: به زودی با توافق بین قرارگاه و سازمان برنامه و بودجه مشکلات مالی طرح برطرف خواهد شد و در طرحی موسوم به شهید سلیمانی ۵۸۰ میلیارد تومان آن ابلاغ می شود.
از سرگیری عملیات اجرایی طرح راه آهن تا خرداد
استاندار لرستان نیز در این خصوص گفت: طرح احداث راه آهن که با پیشرفت فیزیکی ۳۹ درصدی به صورت راکد درآمده بود بدنبال پیگیری های مصوبات سفر رییس جمهور به استان از ماه آینده آغاز میشود.
فرهاد زیویار با اشاره به بازدید از راه آهن خرم آباد - دورود - بروجرد بیان کرد: این طرح از پروژه های مصوب سفر ۱۹ آذر رییس جمهور به لرستان است و نسبت به دیگر مصوبات سفر در استان متفاوت است.
وی اظهار داشت: براین اساس این طرح در قالب پروژه ای سه ساله در نظر گرفته شد، مجری طرح را آماده کرد و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت همچنین ارقام قرارداد پروژه نیز مربوط به اوایل دهه ۹۰ بین کارفرما و مجری باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: این ارقام باید در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می گرفت که این فرایندهای طولانی قبل از سال جدید سپری شد و سازمان برنامه و بودجه اشکالاتی گرفت که در اختیار شرکت زیرساخت قرار گرفته و اصلاحات انجام شد.
استاندار لرستان با بیان اینکه این طرح از جمله پروژههای بزرگ کشور به شمار می رود اظهار داشت: این طرح از ماه آینده آغاز خواهد شد و بر اساس منویات مقام معظم رهبری کاری نو و دانش بنیان است که در امر اشتغالزایی نیز تاثیر فراوانی دارد و البته تلاش می شود در دولت سیزدهم تکمیل و بهره برداری شود.
نظر شما