سازمان های بشردوستانه، الگویی موفق برای ترویج فرهنگ صلح است

تهران _ ایرنا _ معاون اجرایی رییس جمهور با بیان این که باید برای شکل گیری نهادهای مدنی اولویت خاصی قائل بود، گفت: سازمان های بشردوستانه، الگویی موفق برای ترویج فرهنگ صلح است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید صولت مرتضوی در همایش گرامیداشت فرارسیدن روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر و همچنین یکصدمین سالگرد تاسیس جمعیت هلال احمر ایران با اشاره به جنگ و خشونت به راه افتاده در گوشه و کنار جهان، ناعدالتی، توزیع ناعادلانه ثروت و قدرت،   که زمینه های بروز جنگ و مخاصمه را فراهم کرده است، گفت: نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر بعنوان یک جنبش بشردوست با شبکه ای در ۱۹۲ کشور جهان و در اختیار داشتن میلیون ها داوطلب که نیمی از آنان را جوانان عضو نهضت تشکیل می دهند و با برخورداری از اصول واحد و علامت هایی که مورد احترام همگان است دارای جایگاه و ویژگی ممتازی است که به شما امکان می دهد به بهترین نحو و با مقبول ترین شیوه در معادلات صلح جویانه بین اقوام و ملل مختلف در سطح ملی و بین المللی به فعالیت بپردازید.

 سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه سخنانش به فعالیت های صدساله جمعیت هلال احمر ایران اشاره کرد و گفت :جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امدادرسانی در عرصه ملی و بین المللی را محدود به مناطق و بحران های خاص نکرده و کمک به آسیب دیدگان در سایر کشور ها را به دست فراموشی نسپرده است.

 اهتمام به شکل گیری و تقویت نهادهای مردمی و جوامع محلی در همه سطوح از جمله مسایل مهم امروز و فردای سازمان های بشردوستانه است که صولت مرتضوی در سخنانش از آن یاد کرد و مشارکت فعال آحاد شهروندان را لازمه پیشبرد هر تحول بزرگی در آن جامعه دانست.  

معاون اجرایی رییس جمهور در مراسم روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر و یکصدمین سالروز تاسیس جمعیت هلال احمر ایران به ضرورت گریزناپذیر شکل گیری نهادهای مدنی اشاره کرد و گفت :باید برای شکل گیری نهادهای مدنی در سطوح اجتماعی جهت رفع آلام و مشکلات جوامع اولویت خاصی قائل بود.

مرتضوی همچنین از اهمیت آموزش در باب نیازهای اساسی جامعه گفت که امروز زمینه ساز رشد توانایی های هر جامعه ای است.

وی افزود: برای کاهش مخاطرات فراروی انسان ها و جوامع باید تهدیدها را از اذهان عمومی زدود و برای تحقق آن، باید به آموزش بهای لازم را داد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری نهادهای بشردوستانه را به زدودن جنگ و خشونت از ذهن و زبان افراد دعوت کرد که به توسعه فرهنگ صلح و کاهش احتمال بروز جنگ و خشونت منجر می شود.

سید صولت مرتضوی در این مراسم خطاب به مهمانان بین المللی، از جمله روسای جمعیت های ملی و  گفت : «محوریت صلح باید در اندیشه، در گفتار اجتماعی و در رفتار جمعی به کار گرفته شود. شما اعضای نهضت بین المللی جمعیت های صلیب سرخ وهلال احمر و دولت های حامی فعالیت های بشردوستانه نقش تاثیر گذار بر روابط و ارتباطات بین المللی دارید.

وی در همین راستا به نقش تک تک افراد جامعه در تلاش های صلح جویانه و تقویت دوستی اشاره کرد و گفت :باید بیاموریم و بپذیریم اشتراکات انسان ها و اقوام و قبایل نژادی و فرهنگی بیش از اختلافات آنها است. بخشی از اختلافات از تنوع فطرت و خلقت نشات می گیرد و بخشی از آن را هم با روابط سازنده باید به تفاهم رسید.

او در پایان سخنانش برای نهادهای بشردوستی آرزوی موقیت کرد و اظهار داشت :در مسیر نهادینه کردن صلح سازمان های بشر دوستانه الگویی موفق هستند و امید دارم در راه بزرگ  انساندوستی، در وظیفه خطیر خدمت به همنوع موفق و سربلند باشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha