۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۰۴
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84745030
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

۸۰۰ هزار گردشگر در تعطیلات عید فطر در استان اصفهان اسکان یافتند

اصفهان - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اصفهان گفت: حدود ۸۰۰ هزار گردشگر در ایام تعطیلات عید فطر در اقامتگاه‌های رسمی و موقت استان اسکان یافتند و در برخی شهرها مانند اصفهان، کاشان و نطنز با تکمیل ظرفیت مواجه شدیم.

علیرضا ایزدی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اِسکان حدود ۸۰۰ هزار گردشگر از هشتم تا شانزدهم اردیبهشت در استان در اقامتگاه‌های مختلف رسمی و موقت مانند هتل‌ها، مهمانپذیرها، واحدهای بومگردی، اقامتگاه‌های سُنتی، مدارس، ورزشگاه‌ها، خانه‌های استیجاری و کَمپ فدک اصفهان ثبت شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ مجموعه اقامتی گردشگری استان اصفهان با ظرفیت حدود ۳۷ هزار تخت در تعطیلات عید فطر امسال آماده خدمت‌رسانی به گردشگران بود، اظهار داشت: با توجه به استقبال بی‌نظیر گردشگران برای سفر به اصفهان در یک هفته اخیر بیش از ۵۰ هزار تخت در اقامتگاه‌های موقت به ظرفیت استان اضافه شد و ظرفیت اقامت در مجموع به حدود ۸۷ هزار نفر در شب رسید.

ایزدی با اشاره به اینکه در برخی شهرها مانند اصفهان و کاشان ظرفیت اقامتگاه‌ها در روزهای ابتدایی تعطیلات عید فطر تکمیل شد، خاطرنشان کرد: ظرفیت اقامت در برخی شهرهای جایگزین نیز تا چهاردهم اردیبهشت کامل شد.

باغ فین کاشان، پُربازدیدترین اثر تاریخی کشور در تعطیلات عید فطر

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اینکه در تعطیلات عید فطر از دهم تا شانزدهم اردیبهشت امسال بیش از ۶۰۰ هزار گردشگر از اماکن تاریخی و گردشگری استان بازدید کردند، گفت: باغ فین کاشان با حدود ۱۵۰ هزار نفر بازدید، پُربازدیدترین اثر تاریخی کشور در تعطیلات عید فطر امسال بود.

ایزدی با بیان اینکه باغ فین کاشان با اختلاف زیادی نسبت به سایر آثار تاریخی پُربازدید کشور در عید فطر در رتبه نخست قرار گرفت، افزود: در استان اصفهان پس از باغ فین کاشان، کاخ چهلستون و میدان امام(نقش جهان) پُربازدیدترین آثار تاریخی و گردشگری در این ایام بودند.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات صورت گرفته در اماکن پُربازدید در تعطیلات عید فطر برای خدمات‌رسانی هرچه مطلوبتر به گردشگران، تصریح کرد: با اینکه از یک هفته گذشته درباره تکمیل ظرفیت شهرهایی مانند اصفهان و کاشان اطلاع رسانی شد اما شاهد حضور گسترده گردشگران در برخی شهرها بودیم بطوریکه در چهار روز حدود یک و نیم میلیون نفر به شهر "نیاسر" سفر کردند که جمعیت سنگینی برای این منطقه بود و به اِعمال محدودیت هایی نیز منجر شد.

ایزدی با تاکید براینکه عید فطر امسال، نخستین تعطیلات غیرعید نوروز بود که در ۲ سال گذشته با استقبال زیاد گردشگران مواجه شد، افزود: صنعت گردشگری استان اصفهان پس از ۲ سال رُکود در تعطیلات نوروز و عید فطر امسال جان تازه ای گرفت.

وی یکی از مهمترین دستاوردهای تعطیلات عید فطر امسال را ایجاد احساس نیاز به تقویت زیرساخت های گردشگری استان اصفهان دانست و توضیح داد: در چند سال گذشته ظرفیت اقامت استان از ۱۰ هزار به ۳۷ هزار تخت افزایش یافت اما با توجه به اهمیت اصفهان در صنعت گردشگری، این تعداد کفایت نمی‌کند و باید از سرمایه گذاران این بخش حمایت بیشتری شود.

وی با بیان اینکه اقامت موقت مانند چادرخواب، چندان با استانداردهای صنعت گردشگری در شهرها همخوانی ندارد، ادامه داد: شاید این روش در کوتاه مدت، راهکار میانی باشد اما راهکار اساسی نیست و باید ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی افزایش یابد.

ایزدی با اشاره به اینکه از ۳۷ هزار تخت اقامتی استان حدود ۱۸ هزار تخت در اصفهان و کاشان قرار دارد، خاطرنشان کرد: سایر ظرفیت های اقامتی در دیگر شهرستان های استان توزیع شده است اما استقبال بسیار خوب گردشگران در تعطیلات عید فطر امسال نشان داد که این میزان تخت کافی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان، یکی از اتفاق‌های خوب در تعطیلات عید فطر امسال را معرفی شهرهای جایگزین برای اقامت و سفر گردشگران عنوان و اضافه کرد: ما در تلاش هستیم تا گردشگری را از انحصار چند شهر یا منطقه در استان خارج کنیم زیرا اقتصاد مبتنی بر فرهنگ یکی از سالم‌ترین محورهای توسعه است و می توان به این تجربه بطور یکسان در ۲۸ شهرستان دست یافت.

وی با اشاره به اشتیاق و شور مردم برای سفر تاکید کرد: این موضوع سرمایه ارزشمندی است که نباید براحتی از کنار آن عبور کنیم بلکه لازم است با برنامه‌ریزی مناسب از آن بعنوان فرصتی برای توسعه اقتصاد فرهنگی بهره بگیریم.

ایزدی، ارائه آموزش تخصصی و به روز به فعالان صنعت گردشگری استان و برطرف کردن مشکلاتی مانند ترافیک را از موارد ضروری برای ارتقای صنعت گردشگری اصفهان برشمرد و گفت: همچنین لازم است آموزش‌هایی در باره فرهنگ درست سفر کردن و بازدید از آثار تاریخی و طبیعی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به مردم ارائه شود.

وی با اشاره به مواردی مانند آوردن دوچرخه به داخل آثار تاریخی یا ریختن زباله در مراکز گردشگری طبیعی تصریح کرد: اگر آموزش مناسبی در این زمینه ارائه شود هم گردشگران و هم جوامع میزبان بهره مناسبی از سفرها می برند.

وی درباره انتشار تصاویری در شبکه های اجتماعی در باره چادر زدن برخی از گردشگران در کنار خیابان‌های اصفهان توضیح داد: ما از یک هفته قبل اعلام کردیم که ظرفیت های اقامتی اصفهان و کاشان تکمیل شده است با این حال تعداد زیادی از گردشگران بازهم به این شهرها مسافرت کردند با این وجود ظرفیت‌های اسکان موقت مانند مدرسه‌ها، ورزشگاه‌ها، حسینیه‌ها و کَمپ‌ها برای گردشگران فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه چادر زدن در اصفهان ممنوع است، ادامه داد: گردشگران در طول تعطیلات عید فطر به اقامتگاه‌های موقت مانند کمپ فدک هدایت می‌شدند اما ممکن است چند نفر برای چادر زدن در کنار خیابان اقدام کرده باشند که نمی توان این موضوع را به همه گردشگران تعمیم داد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های 'وزوان'، 'مزدآباد' و 'مون' به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha