به گزارش ایرنا، توسعه زیرساختی یکی از مهمترین راهکارهای پیشرفت هر منطقه و استانی است که این امر، در استانی نظیر آذربایجانغربی به علت عقب ماندگی تاریخی ایجاد شده برای استان در حوزه زیرساخت، نیازی به مراتب بیشتر به نظر میرسد.
آذربایجان غربی با وجود قرار گرفتن در جمع ۱۰ استان با بیشترین جمعیت کشور و دارا بودن ظرفیتهای قابل توجه بویژه در حوزه تجارت بین المللی، مسیرهای ارتباطی ایران با اروپا، آب و هوای به مراتب بهتر از بسیاری استانهای دیگر، ظرفیت گردشگری متعدد و متنوع، ظرفیت کشاورزی قابل توجه و البته صنایع مرتبط با بخش کشاورزی و دامداری، هنوز از بسیاری زیرساختها بی بهره است.
طی سالهای طولانی گذشته از انقلاب اسلامی، اقدامات ارزنده زیادی در راستای توسعه زیرساختی آذربایجان غربی انجام شده ولی نتوانسته حتی بخشی از نیازهای توسعه ای این خطه از کشور را جبران کند و بیشتر طرحها هم یا در وسط راه به عنوان نیمه تمام رها شده و یا اینکه بسیار دیر به بهرهبرداری رسیدهاند.
این استان هنوز از وجود راه های غیرآسفالته روستایی رنج می برد و هنوز این رقم به زور به ۵۰ درصد می رسد؛ آذربایجان غربی هنوز با مشکل کمبود بیمارستان و مرکز درمانی روبروست؛ این استان با وجود دارا بودن ظرفیت های مرزی متعدد، همچنان با مشکل جدی در پایانه های مرزی مواجه است و همچنان مشکل آب و آبیاری در آذربایجان غربی وجود دارد و بسیاری از کشاورزان، یا از روی ناآگاهی و یا از روی ناچاری، کشاورزی غرقابی را در دستور کار دارند و آن هم مشکلات خاص خودش را دارد.
دولت سیزدهم در ابتدای روی کار آمدن خود، با وجود سفرهای متعدد رییس جمهور به استان های مختلف، سعی بر آن داشت که بار عمرانی جدیدی ایجاد نکند و بیشتر به سمت اتمام طرحهای عمرانی از پیش طراحی و اجرا شده، رفت که خود این امر میتواند علاوه بر ایجاد زمینه برای پیشرفت مناطق مختلف کشور از جمله آذربایجان غربی، بار تورمی ایجاد شده از سمت طرح های عمرانی نیمه تمام را جبران کند و کار بسیار ارزنده ای است.
در آذربایجان غربی هم طبق گفته مسوولان صدها طرح نیمه تمام عمرانی وجود دارد که دولت در صدد اجرایی شدن کامل آنها برآمده و البته اولویت بندی نیز در این خصوص در دستور کار دولت است.
اتمام کریدور بزرگراهی غرب کشور؛ موهبتی برای توسعه زیرساختی راه در آذربایجان غربی
یکی از طرح هایی که دولت سیزدهم، آن را در دستور کار جدی خود قرار داده، کریدور بزرگراهی غرب کشور بوده که بخش مهمی از آن در آذربایجان غربی قرار دارد و می تواند سکوی پرتابی برای توسعه استان نیز قلمداد شود.
مسیر کریدور بزرگراهی غرب کشور از مرز بازرگان در شمال آذربایجانغربی آغاز شده و با عبور از آذربایجانغربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان و بندر امام خمینی (ره) ختم میشود؛ از این مسیر، ۳۰۰ کیلومتر در آذربایجانغربی و ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان قرار دارد که ۶ تونل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر، ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و هزار و ۲۰ متر پل در این منطقه ساخته میشود.
۳۵ درصد از کریدور بزرگراهی غرب کشور زیر بار ترافیک رفته است
مجری پروژه بزرگراهی غرب کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون ۳۵ درصد از این کریدور ارتباطی به طول ۵۳۱ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته است.
غلامرضا خرمی اظهار کرد: برای احداث این میزان از مسیر ارتباطی ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی ادامه داد: مجموع طول کریدور بزرگراهی غرب کشور یک هزار و ۴۸۲ کیلومتر است که ۲۱۹ کیلومتر آن نیز در دست ساخت است.
مجری پروژه بزرگراهی غرب کشور گفت: مطالعات احداث ۱۵۱ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور و مناقصه این میزان در دست اقدام است.
خرمی افزود: برای اتمام کل طرح کریدور بزرگراهی غرب کشور بر اساس آمارها ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا این طرح تکمیل شود.
وی اضافه کرد: ظرفیت آذربایجانغربی با توجه به پتانسیلها و ظرفیتها در بخش کریدور بزرگراهی غرب کشور بسیار مناسب است.
۹۰ درصد کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجانغربی زیر بار ترافیکی رفته است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی هم در این باره گفت: با تلاش صورت گرفته، از ۵۴۰ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان، تاکنون بیش از ۴۵۰ کیلومتر با ۹۰ درصد پوشش زیر باد ترافیکی رفته است.
سیدمحسن حمزهلو افزود: کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان متصل میکند که ٣٠ درصد این شبکه حمل و نقل جادهای به طول ۵۴٠ کیلومتر در آذربایجانغربی احداث میشود.
وی تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساختهای حمل و نقل در پایانههای مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالشهای اقتصادی به شمار میرود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی گفت: وجود یکهزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجانغربی با سه کشور، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده است.
حمزهلو ادامه داد: عمده حمل و نقل جادهای کالا و مسافر کشور از طریق پایانههای مرزی استان یعنی یک چهارم پایانههای مرزی کشور انجام میشود.
وی اظهار کرد: کریدور بزرگراهی غرب کشور در جنوب آذربایجانغربی به طول ١٨٩ کیلومتر و شمال آذربایجانغربی به طول ۱۱۱ کیلومتر با سرعت اجرا میشود.
پایانه های مرزی آذربایجان غربی؛ ویترین های ورود به کشور که وضع آنها بهبود یافته است
آذربایجان غربی پنج پایانه مرزی دارد که شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، تمرچین پیرانشهر در مرز شمال عراق و پلدشت در مرز جمهوری خودمختار نخجوان است.
از این تعداد، وضعیت پایانه های مرزی بازرگان ماکو و صنم بلاغی پلدشت از سال های دور خوب بوده و مرز سرو ارومیه هم ابتدای سال گذشته با احداث سالن مسافری مجهز، وضع خوبی یافت ولی روند ساخت و ساز در مرز های تمرچین پیرانشهر و رازی خوی همچنان ادامه دارد وپیشرفت فیزیکی خوبی را هم در آنها شاهد هستیم.
۱۸۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز پایانه مرز رازی هزینه شده است
مدیرکل دفتر فنی و امور پیمان های سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای کشور در خصوص وضعیت پایانه مرزی رازی خوی گفت: خرید تجهیزات سالنهای مسافری و تجاری این پایانه انجام شده و یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی برای آن هزینه شده است.
حسین حدادزادگان افزود: قراردادهای تهیه و نصب تابلوهای سردرب ساختمانهای تجاری و مسافری و تهیه و نصب تابلو دربهای ورودی و خروجی و فضای داخلی سالنهای تجاری و مسافری بصورت استانی انجام گرفته است.
وی ادامه داد: با تکمیل کارهای کوچک باقی مانده احداث سالن مسافری و تجاری و نیز تکمیل محوطه سازی این پایانه مرزی به زودی شاهد افتتاح این مجموعه خواهیم بود.
مدیرکل دفتر فنی و امور پیمان های سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای کشور گفت: سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای اهتمام ویژهای برای تکمیل و افتتاح پایانه مرزی رازی دارد.
حدادزادگان بیان کرد: ساختمان پایانه رازی خوی در مساحت تقریبی ۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع در سه طبقه سازه فلزی ساخته شده که یکی از شکیلترین ساختمانهای احداث شده در پایانه های مرزی کشور است.
مرمت و بهسازی پایانه مرزی تمرچین ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
رییس اداره فنی و نظارت بر طرحهای اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای آذربایجانغربی هم درباره پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر گفت: پروژه مرمت و بهسازی سالنهای مسافری و تجاری همراه با سردرب غربی پایانه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
هومن شریفی افزود: برای اجرای طرح مرمت و بهسازی سالنهای مسافری و تجاری همراه با سردرب غربی پایانه مرزی تمرچین ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: مرمت نمای کامپوزیت همراه با سنگ نمای قسمت تحتانی سردرب شرقی با اصلاح تاسیسات برقی و تهیه و نصب کولر گازی، اجرای زیر ساختهای دوربینهای نظارتی، اجرای نمای کامپوزیت قسمت تحتانی کانال های آبرو سالن تجاری با زیر سازی فلزی آن و بهسازی ساختمانهای جانبی اتاقک سرچاهی، مخابرات، دیزل ژنراتور و کلراتیو اعم از عایق رطوبتی سقف و اندودهای داخلی از مهمترین کارهای در حال انجام این طرح است.
رییس اداره فنی و نظارت بر طرحهای اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای آذربایجانغربی گفت: عملیات مربوط به تعمیرات سقف سالنهای تجاری و مسافری، اجرای کفپوشهای بتنی محوطه و مقابل سالن مسافری از جنس واش بتن و سنگ پلاک با اصلاح جداول معیوب، تهیه و نصب منبع سوخت سه هزار لیتری با پمپ جهت دیزل ژنراتور از دیگر اقدامات انجام شده در این پایانه مرزی است.
شریفی اضافه کرد: پایانه مرزی تمرچین شامل ۶.۴ هکتار است و برای این پایانه مرزی سالن تجاری به مساحت ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع و سالن مسافری به مساحت۲ هزار و ۹۲۴ متر مربع احداث شده است.
وی ادامه داد: فاز اول این پایانه در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ شامل سالن تجاری و محوطه و فاز دوم در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ شامل سالن مسافری و محوطه و کارهای تکمیلی نیز در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید.
در کنار طرح های اجرایی و زیرساختی حوزه راه، به علت اینکه آذربایجان غربی در حوزه کشاورزی هم از جمله استان های سرآمد کشور است و موضوع آب در این استان، اهمیت بسیاری دارد، اجرای طرح های آبیاری به ویژه با استفاده از ظرفیت آب های سطحی و سدها، اهمیت دوچندانی پیدا می کند.
نظر شما