۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۴۵
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 84745184
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین: سیاست‌های ناتو موجب پیدایش مجدد زبانه های جنگ در اروپا می شود

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه چین که به مناسبت سالگرد حمله پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سفارت چین در بلگراد سخن می گفت، سیاست های تقابلی این پیمان را عامل برافروختن مجدد شعله های جنگ در اروپا ارزیابی کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سایت وزارت خارجه چین، «ژائو لی جیان» در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به سالروز حمله ناتو به سفارت این کشور در جریان جنگ بالکان در هفتم مه ۱۹۹۹ تاکید کرد که سیاست های تقابلی این سازمان باعث شعله ور شدن دوباره جنگ در سطح قاره اروپا خواهد شد.

وی با یادآوری بمباران سفارت چین و اعلام اینکه در آن حمله سه روزنامه نگار چینی کشته و بیش از ۲۰ دیپلمات چینی مجروح شده بودند، گفت: "مردم چین بمباران وحشیانه سفارت پکن در بلگراد در سال ۱۹۹۹ را هرگز فراموش نخواهند کرد و هرگز اجازه تکرار چنین تراژدی را نخواهند داد."

ژائو در این خصوص افزود: گرچه ناتو ادعا می‌کند صرفا یک سازمان دفاعی است اما در واقع بارها حقوق بین الملل را نقض کرده، عامدانه علیه کشورهای مستقل جنگ به راه انداخته، صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف کرده و شمار زیادی از غیرنظامیان را آواره کرده و یا کشته است."

وی همچنین با اشاره به گسترش ناتو به شرق بعد از جنگ سرد گفت: این اقدام نه تنها اروپا را امن تر نکرده، بلکه زمینه ساز بحران اوکراین و روسیه و شعله ور شدن دوباره جنگ در قاره اروپا شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین از ناتو خواست از ذهنیت جنگ سرد خود دست برداشته و تحریک تقابل بلوکی و ایجاد تنش در اروپا را متوقف کند. 

به رغم هشدارهای چین و روسیه درباره گسترش ناتو که به تشدید تنش ها در اروپا منجر شده، این سازمان همچنان به دنبال توسعه گرایی و نظامیگری در شرق اروپا و عضویت فنلاند و سوئد در این سازمان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha