ایجاد ۵ هزار فرصت شغلی با راه اندازی بندر خشک آپرین اسلامشهر

اسلامشهر - ایرنا - بندر آپرین اسلامشهر بعنوان نخستین بندرخشک کشور از مهمترین طرح‌های در آستانه افتتاح دولت به شمار می رود که در صورت رفع موانع اجرایی امسال مرحله نخست آن در سفر آتی رئیس جمهور به این شهرستان به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، با آغاز به کار بندر خشک آپرین در قلب کشور ( جنوب غربی پایتخت ) ضمن دسترسی آسان تر استان‌های صنعتی مرکزی به کالاهای مورد نیاز، هزینه نگهداری بار در کشتی‌های و انبارهای مبادی ورودی کشور کاهش یافته و پویایی در تولید اتفاق می‌افتد. قرار است حدود ۶۰ درصد از کالاهای وارداتی کشور از طریق خطوط ریلی به بندر خشک آپرین منتقل و با انجام کارهای گمرکی، ترخیص و در اختیار صاحبان کالا قرار بگیرد.

در بندر خشک آپرین که به عنوان نخستین بندر خشک کشور محسوب می‌شود در راستای اجرای بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و به منظور تبادل اطلاعات الکترونیکی گمرکی در اسناد حمل و نقل ریلی و تسهیل ترخیص کالا در مبادی ریلی کشور  و بر اساس تفاهم‌نامه منعقده بین رئیس کل گمرک کشور با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ عملیات احداث آن در زمینی به مساحت یک‌هزار هکتار آغاز شده، قرار است بیش از ۶۰ درصد از کالاهای ورودی کشور دریافت و به صاحبان کالا تحویل داده شود.

با ساخت و بهره برداری از بندر خشک‌ آپرین بیش از پنج‌هزار فرصت شغلی ایجاد و گام بلندی در راستای تحقق جهش تولید و تسریع در عملیات ترخیص و ورود کالا به کشور برداشته می‌شود.

کاهش حمل و نقل جاده‌ای، کاهش سوخت و افزایش سرعت انتقال کالا را می‌توان از دیگر مزایای بهره‌برداری از بندر خشک آپرین نام برد که قرار بود در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ فاز نخست این بندر به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت نزدیک به بیش از ۲۰ ماه هنوز این امر محقق نشده است.

وزیر اقتصاد : مسوولان راه آهن با سرعت بیشتری زیرساخت‌های مورد نیاز استقرار گمرک را فراهم کنند

وزیر اقتصاد و دارایی از به بهره برداری رسیدن بندر خشک «آپرین» همزمان با سفر رییس جمهور به اسلامشهر خبر داد.

بندر خشک آپرین در سفر آتی رئیس جمهور به اسلامشهر بهره برداری می‌ شود

سید احسان خاندوزی روز پنجشنبه هجدهم فروردین در حاشیه بازید از بندر خشک آپرین که با همراهی حسین حبیبی فرماندار اسلامشهر، سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و به دعوت مهدی شریفیان نماینده مجلس شورای اسلامی در اسلامشهر انجام شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این بازدید که با حضور رئیس کل گمرک و مدیرعامل شرکت راه آهن صورت گرفت تفاهم شد تا هرچه زودتر این بندر فعال شود.

خاندوزی با بیان اینکه در صورت فعال شدن کامل این بندر بیش از ۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم به وجود خواهد آمد گفت: این اتفاق امیدوارکننده در بخش اقتصادی بزودی و همزمان با سفر رئیس جمهور به اسلامشهر به بهره برداری برسد.

وی عنوان داشت: با احداث و بهره‌برداری از مرکز لجستیک اسلامشهر یک بندر خشک موفق در قلب خطوط ترانزیتی ریلی کشور احیا و فعال می‌شود لذا احداث و بهره‌برداری از این بندر یک امر ضروری و حیاتی است.

بر اساس این گزارش در این بازدید اقدامات صورت گرفته جهت آماده سازی بندر خشک آپرین و موانع پیش رو جهت راه اندازی و افتتاح این مرکز لجستیک مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت راه آهن:آپرین، موجب شکوفایی و توسعه اقتصادی منطقه اسلامشهر خواهد شد

میعاد صالحی گفت: با توجه به فراهم شدن زیر ساخت‌ های لازم از سوی راه آهن در توافق بین راه آهن و گمرک، با دستور وزیر اقتصاد در ماه آینده گمرک در بندر خشک آپرین مستقر می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن راه اندازی بندر خشک آپرین و ایجاد قطب لجستیک آپرین، موجب شکوفایی و توسعه اقتصادی منطقه اسلامشهر خواهد شد. هر چند در این بین ممکن است برخی موانعی بتراشند، زیرا ممکن است منافع عده‌ای در خطر بیفتد.

بندر خشک آپرین در سفر آتی رئیس جمهور به اسلامشهر بهره برداری می‌ شود

وی افزود: هفته اول فروردین امسال، فاز اول دپوی تعمیرات جاری لوکوموتیو راه اندازی شد و سرمایه گذاری‌های زیادی انجام گرفته است. با توجه به بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه، با افتتاح بندر خشک ریلی آپرین شاهد ثبت رکوردهای دیگری در حمل و نقل باری ریلی باشیم.

راه آهن امروز به یک فرصت برای بهبود و پیشرفت منطقه تبدیل شده است 

حسین حبیبی فرماندار شهرستان اسلامشهر ضمن قدردانی از همکاری مدیران راه آهن با مجموعه مدیریت شهری اسلامشهر، اظهار کرد: اسلامشهر ظرفیت و پتانسیل بزرگی دارد تا با استفاده از امکانات راه‌آهن و ایجاد بندر خشک به یک پایانه بزرگ و مهم برای حمل و نقل کالا در استان تهران تبدیل شود.

حبیبی افزود: وجود راه‌آهن زمانی یک تهدید برای شهرستان اسلامشهر بود و امروز به یک فرصت برای بهبود و پیشرفت منطقه تبدیل شده و باید از این فرصت به وجود آمده در جهت رونق اقتصادی و اشتغال زایی در منطقه کمال بهره و استفاده را برد.

وی با اشاره به اینکه عدم راه‌اندازی بندرآپرین در اسلامشهر ظلم مضاعفی به مردم این منطقه به ویژه جوانان است، بیان کرد: با توجه به وجود جوانان مستعد و دارای پتانسیل ویژه و بالقوه در این شهرستان و دسترسی آسان به دو فرودگاه و آزادراه‌ها و شریان‌های حیاتی تهران- قم و تهران- ساوه و همجواری با کلانشهر پایتخت، راه اندازی بندر خشک می‌تواند یک تحول عظیم در سطح استان تهران ایجاد کند.

بندر خشک آپرین در سفر آتی رئیس جمهور به اسلامشهر بهره برداری می‌ شود

فرماندار اسلامشهر خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تا مسئولین گمرک جمهوری اسلامی با همکاری و همراهی مدیران راه آهن موانع و مشکلات پیش روی راه اندازی بندر خشک آپرین را برطرف کنند و در این راستا آمادگی لازم برای استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل ها وجود دارد.

بندر خشک آپرین در انتظار استقرار گمرک

 علی کاظمی منش مدیرکل راه آهن تهران اظهار کرد: بهره برداری از پایانه بندر خشک آپرین در شهرستان اسلامشهر در انتظار استقرار گمرک جمهوری اسلامی در این منطقه است.

کاظمی منش افزود: در راستای ایجاد و راه اندازی بندر خشک آپرین زیرساخت‌ها و بسترهای لازم از قبیل فنس‌کشی محدوده، نصب دوربین‌های کنترلی و نظارتی، تامین روشنایی منطقه، احداث و تجهیز قسمت اداری برای استقرا کارکنان، تهیه فیبر نوری و اینترنت پرسرعت و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز تامین و تجهیز شده است.

بندر خشک آپرین در سفر آتی رئیس جمهور به اسلامشهر بهره برداری می‌ شود

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت راه اندازی و بهره برداری بندر خشک آپرین بیان کرد: با راه اندازی این بندر خشک برای بیش از ۵ هزار نفر از جوانان منطقه اشتغالزایی می‌شود و با توجه به موقعیت مکانی این بندر علاوه بر تسهیل در حمل و نقل کالا، شاهد کاهش هزینه‌های بسیار در زمینه جابجایی کالا خواهیم بود.

مدیرکل راه‌آهن تهران گفت: در طی یک سال گذشته علیرغم کمبود و محدودیت اعتبارات، بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال صرف ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز جهت استقرار گمرک در بندر آپرین کرده ایم ولی تاکنون گمرک در این محل مستقر نشده است.

کاظمی منش با تاکید بر ضرورت و اهمیت راه‌اندازی بندر خشک آپرین برای استان تهران خاطرنشان کرد: ما آمادگی لازم را داریم تا در صورت استقرار گمرک حداکثر در دهه فجر امسال بندر خشک آپرین را افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار دهیم و در صورت عدم استقرار گمرک باید مسئولین استانی و ملی در جهت متقاعد کردن مسئولین گمرک جمهوری اسلامی به یاری راه‌آهن بیایند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha