حق مردم با اصلاح یارانه‌ها محقق می‌شود

شیراز-ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: مشکلات ساختاری یارانه‌ها زخمی بود که درمانی نداشت و این زخم مزمن و عفونی شده بود؛ رئیس‌جمهور در این زمینه تاکید کرد که این ساختار بیمار باید اصلاح شود و آنچه حق مردم است بایستی از طریق اصلاح ساختاری و سیستمی یارانه‌ها اتفاق بیافتد.

به گزارش ایرنا، محسن ربانی زاده روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم در شامگاه دوشنبه  اظهار کرد:در حال حاضر مردمی کردن یارانه ها مدنظر است و هدف این است که عدالت محوری در یارانه ها حتما محقق شود.

سیاست اختصاص ارز ترجیحی به نتیجه مطلوب منجر نشد
سخنگوی ستاد اقتصادی استان فارس ادامه داد: کشور پیش از این با اختصاص ارز ترجیحی، سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار برای بهتر شدن شرایط معیشت مردم هزینه می‌کرد اما آنچه هدف و مُراد بود محقق نشد و از آنجاکه یارانه‌ها به صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار نمی‌گرفت هدفمندی یارانه‌ها زیر سوال رفت و حدود ۵۰ درصد نشتی هدفمندی داشتیم.
ربانی زاده اضافه کرد: حدود هفت قلم کالا از جمله مرغ، تخم مرغ، آرد و نان، برنج، نهاده‌های تولید و روغن به صورت مستقیم و غیرمستقیم مدنظر این هدفمندی بود اما باز هم این اقلام با مشکل مواجه شدند.

دولت، یارانه را مستقیم به مصرف‌کننده می‌دهد
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس بیان داشت: بروز این مشکلات حاکی از آن است که با  عارضه‌ای سیستمی مواجه هستیم. البته این عارضه شناسایی شد و نهایتا دولت تصمیم گرفت که این یارانه را به صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد؛ با این تدبیر، مشکل و تفاوت و فاصله نرخ ۴۲۰۰ تومانی و نرخ یارانه‌ای برطرف می‌شود.

نباید با سیاه‌نمایی و بزرگنمایی، مانع از اجرای این طرح بزرگ شویم
این مقام مسئول بیان داشت:امیدواریم تصمیم جدید دولت با همکاری و همراهی رسانه ها و مردم پیش برود.
وی عنوان کرد: هر طرحی ممکن است با معایبی روبه رو باشد اما نباید با سیاه‌نمایی و بزرگنمایی مانع از اجرای طرح‌های بزرگ شویم.

اگر حسابی شارژ نشده، مشکل سیستمی است و برطرف می‌شود
ربانی زاده با اشاره به واریز مبالغی به حساب سرپرستان خانوار پس از مصاحبه تلویزیونی شامگاه دوشنبه رئیس‌جمهور افزود: اینکه کارت بانکی برخی افراد، شارژ نشده است، یک مشکل سیستمی است و اصلاح خواهد شد.
وی ادامه داد: این مبالغ در دو ماه گذشته به صورت نقدی پرداخت شده است. یک بخش مهیا و یک بخش مسدود است که با تصمیم ملی آزاد خواهد شد. اما در دو ماه آینده این فرآیند به صورت کالابرگ‌های الکترونیکی اصلاح می شود.
وی گفت: سیستم ما این است که در وهله نخست اقدام می‌کنیم، سپس عارضه یابی می‌شود و در نهایت اقدامات لازم با برنامه‌ریزی برای عارضه‌یابی ها  انجام خواهد شد. در واقع فرایند بهبود امور بایستی دائم در حال شکل‌گرفتن باشد. باید پویایی وجود داشته باشد تا بتوانیم سریعا مشکلات را برطرف کنیم.

تشکیل ستاد و کمیته‌های اقتصادی در استان فارس
سخنگوی ستاد اقتصادی استان فارس ادامه داد: برای اتخاذ تصمیمات لازم در استان فارس ستادی تشکیل و سه کمیته‌ در نظر گرفته شده است.
وی گفت: این طرح قرار بود سال گذشته اجرا شود اما در مرحله اجرا به دلیل مشکلات زیرساختی و نیاز طرح به اصلاحات مسکوت ماند. خوشبختانه هم‌اکنون زیرساخت‌ها تا حدود زیادی کامل و برنامه‌ریزی‌های لازم از قبل انجام شده است.
ربانی زاده افزود: هفته گذشته کمیته اقدام‌ مشترک که به منظور مدیریت بازار در کنار کارگروه تنظیم بازار فعالیت داشت را به ستاد اقدام مشترک ارتقا داده‌ایم. برای تحقق این امر اعضای جدیدی به این کمیته اضافه شدند و در ذیل ستاد اقدام سه کمیته پیشبینی کردیم تا روند و فرآیند این امور را مدیریت کنند.

سرمایه در گردش تولیدکنندگان از طریق بانک‌ها تامین می‌شود
ربانی زاده به‌ معرفی کمیته‌های ذیل ستاد اقدام مشترک پرداخت و گفت: کمیته اقتصادی که مهمترین کمیته این ستاد محسوب می‌شود که برای تنظیم موارد موجود در بازار از جمله تأمین و نظارت تشکیل شده است. حتی پیش‌بینی شده که نقدینگی تولیدکنندگان  از طریق بانک‌های مشخص شده انجام شود تا سرمایه در گردش تأمین شود.
وی ادامه داد: بدون شک با آزادسازی نهاده‌ها تولید لازم است که نقدینگی در اختیار تولید کننده باشد تا بتواند نیاز خود از نهاده‌ها را تأمین کند و نیاز است شرایط مطلوبی برای توزیع کننده‌گان فراهم شود.

گرانفروشان را تا ۲۵ برابر تخلف جریمه می‌کنیم
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، بهترین نظارت را نظارت مردم بر مردم دانست و گفت: نظارت دستگاه‌های اجرایی نیز با ایجاد پُل ارتباطی با مردم و شماره‌های تلفنی که اعلام می‌شود صورت می‌گیرد و برخورد قانونی با افراد گرانفروش و مخل بازار از طریق تعزیرات با جریمه‌هایی تا ۲۵برابر در دستور کار است؛ نباید اجازه بدهیم افراد منفعت طلب از این دوره گذار سوء استفاده کنند.
وی گفت: اعمال برخورد قانونی با افراد متخلف و تسریع در صدور حکم‌ها از طریق تعزیرات در حال پیگیری است.

حذف ارز ترجیحی با بهره‌گیری از نظر اساتید دانشگاه صورت می‌گیرد
ربانی‌زاده با اشاره به تشکیل کمیته‌های اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومی با مسئولیت صدا و سیما و دبیری روابط عمومی استانداری و همچنین کمیته مدیریت فضای عمومی ذیل ستاد اقدام مشترک اقتصادی استان، گفت: ما با اساتید دانشگاه مشورت کردیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که این هدفمندی، آزادسازی و حذف ارز ترجیحی باید هر چه سریعتر اجرا شود.

اطلاعات در سامانه هدفمندی یارانه‌ها بروز می‌شود
سخنگوی ستاد اقتصادی استان فارس گفت: سامانه هدفمندی یارانه‌ها حتما اصلاح خواهد شد و اطلاعات در این سامانه به روز رسانی می‌شود. 

اقدام دولت در اصلاح ساختار یارانه‌ها، شجاعانه است
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه مشکلات ساختاری یارانه‌ها باعث رانت، فساد و نشتی می‌شد، گفت: کار، کار بزرگی است و دولت سیزدهم در تلاش است که کار روی زمین مانده دولت قبل را به سرانجام برساند. امیدواریم شاهد نتیجه خوبی از این اقدام شجاعانه دولت که با تدابیر اساسی همراه بوده است باشیم.

رئیس‌جمهور شامگاه دوشنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در پنجمین ⁧گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، ⁩ابعاد طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را به صورت شفاف با مردم در میان گذاشت.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این برنامه تلویزیونی، تصمیم دولت برای اصلاح نظام یارانه‌ها و نحوه تخصیص ارز ترجیحی را به نوعی مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه دانست و گفت: از این به بعد پول مستقیم به دست مردم می‌رسد و می توانند خود برای آن تصمیم بگیرند. ما مصرف سرانه مردم را لحاظ کرده‌ایم و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد کرد به سه دهک نخست از ۱۰ دهک، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان در ماه اختصاص یابد و در دهک‌های چهارم به بعد هم هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha