۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۳۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84747586
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مجری طرح خودکفایی گندم از مزارع طرح نوین کفکار خراسان شمالی بازدید کرد

بجنورد-ایرنا- مجری طرح خودکفایی گندم از مزارع طرح نوین کفکار این محصول در شهرستان جاجرم از توابع استان خراسان شمالی بازدید کرد.

معاون بهبود تولیدت گیاهی سازمان جهاد کشاورزی روز سه شنبه در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشت گندم به روش کفکار شیوه ای نوین است که در مناطق کم بارش با اراضی شور اجرا می شود و به صورت آزمایشی در برخی از مناطق استان نظیر شهرستان جاجرم و جنوب اسفراین کشت شده است.

حمید نامور افزود: در روش کفکار دانه های گندم بر خلاف روش عادی که در پشته ها کشت می شود در جوی کشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این روش که به صورت مکانیزه کشت خواهد شد اظهار داشت: در این روش نیاز به‌ آبیاری زیادی نیست چرا که جوی ها ۴۰ سانتی متری در نظر گرفته می شود و  دو طرف نیز پشته دارد که بعد از بارندگی آب به داخل جوی ها نیز سرازیر خواهد شد.

معاون بهبود تولیدت گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: از طرفی دیگر این روش کشت و کار گندم که در اراضی شور انجام می شود به نوعی نمک به سمت بلندی حرکت خواهد کرد.

در این روش وارد پشته ها خواهد شد و همچنین جوی در سایه پشته ها قرار می گیرد که آب کمتری نیز تبخیر خواهد شد.

نامور اظهار داشت: در این روش که به صورت مکانیزه انجام می شود دانه به همراه کود قرار خواهد گرفت که آب کمتری به مصرف می رسد.

وی افزود: در سال زراعی جاری بیش از ۸۰ درصد از اراضی سطح زیر کشت گندم در شهرستان جاجرم به روش کفکار انجام شد و در بخش هایی از صفی آباد اسفراین و گرمه نیز با این شیوه گندم کشت شد.

وی عملکرد تولید گندم در هکتار در اراضی کم باران این استان را یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم تا دو تن و ۲۰ کیلوگرم عنوان کرد و اظهار داشت: در روش کفکار عملکرد محصول در هکتار به بالای چهار تن خواهد رسید و حتی در برخی از مناطق به ۱۰ تن نیز رسیده است.

نامور اظهار داشت: این شیوه کشت در تمامی مناطق استان به جزء اراضی سنگلاخ قابل اجرا است.

کشاورزان این استان امسال در سطح ۴۷ هزار هکتار اراضی گندم آبی و ۹۴ هزار هکتار گندم دیم کشت کرده اند که پیش بینی می‌شود امسال گندم‌کاران استان ۱۶۵ هزار تن محصول تولید کنند که حدود ۷۰ هزار تن آن را به دولت بفروشند.

میانگین عملکرد گندم در اراضی آبی و اراضی دیم در سال جاری به ترتیب ۳.۵ تن و یک تن است و در برخی از اراضی که دارای منابع‌ آبی پایدار  است پنج تا ۶ تن گندم تولید می شود.

گندمکاران استان در سال گذشته ۱۱۲ هزار تن محصول از کشتزارها برداشت کردند. 

برداشت و خرید گندم از کشاورزان خراسان شمالی از نیمه خردادماه آغاز می شود.  

 ۲۴ مرکز برای خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان سازمان دهی شد و این مکان ها از اکنون در حال تدارک برای تحویل گرفتن محصول کشاورزان است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی  و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی  محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha