۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۰۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84747773
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کردستان

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۰۴
کد خبر: 84747773
چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کردستان

سنندج- ایرنا- برگزاری کارناوال عروسک گردانی در سومین روز از هفته سلامت در سنندج، نجات جان مصدوم حادثه رانندگی از مرگ حتمی و تجلیل از صاحبان فرآیندهای برتر آموزشی دانشجویی، از جمله خبرهای حوزه دانشگاه علوم پزشکی کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز سه شنبه از برگزاری کارناوال عروسک گردانی در ادامه برنامه های گرامیداشت هفته سلامت در سنندج خبر داد.

آرزو فلاحی با اشاره به شعار سومین روز از هفته سلامت با عنوان "نقش مردم، مسئولین و سمن ها در مدیریت حوادث و بلایا" گفت: در سومین روز از هفته سلامت، کارناوال عروسک گردانی در خیابان فردوسی سنندج با مشارکت مدیریت سازمانهای مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه و انجمن ژیور سنه و با حضور گسترده مردم، مسئولین و کارکنان دانشگاه و جمعی از انجمن های خیریه مردمی برگزار شد.

وی افزود: در این مراسم که با حضور و همراهی گسترده مردم برگزار گردید، شرکت کنندگان با در دست داشتن پیامهای بهداشتی مردم را به ارتقاء سطح سلامت جامعه و دستیابی به انرژی پاک دعوت نمودند.

در این مراسم، کمال فتحی، مدیر عامل انجمن فرهنگی هنری ژیوار سنه در سخنانی به بیان پیام های بهداشتی و راههای کاهش آلودگی زیستی و حفاظت از محیط زیست پرداخت.

نجات جان مصدوم حادثه رانندگی از مرگ حتمی

اقدام به موقع و هوشیارانه رزیدنت سال اول جراحی عمومی در صحنه تصادف منجر به نجات مصدوم از مرگ حتمی شد.

دکتر امیر جوادی، رزیدنت سال اول جراحی عمومی با اشاره به تصادف یک دستگاه آمبولانس فوریتهای پزشکی با یک دستگاه خودرو پژو در مسیر سنندج - دیواندره و اقدام فوری در نجات مصدومان از مرگ حتمی، گفت: در تصادف بین یک دستگاه آمبولانس و خودرو پژو در چند کیلومتری سنندج، دقایقی پس از واقعه در محل حضور داشتم و متوجه مصدومی شدم که به نظرم بد حال می آمد.

وی ادامه داد: بلافاصله خودروی شخصی ام را در محل امنی پاک کردم و بر سر مصدوم حاضر شدم. هنگام حضور متوجه آسیب جدی پرسنل اورژانس و سرنشینان خودرو پژو شدم و شرح حال دقیقی از مصدومان حادثه در دست نبود.

رزیدنت سال اول جراحی عمومی اضافه کرد: مرد میانسالی که در کنار جاده خوابیده بود و شکایت از تنگی نفس داشت را ویزیت کردم. بیمار شرح حال مشکلات قلبی می داد و اصرار داشت تنگی نفس و حال بد ایشان ناشی از بیماری قلبی است.

جوادی اضافه کرد: در معاینات اولیه متوجه آسیب دنده های سمت چپ بیمار شدم. در معاینه ریه بیمار شواهدی از پنوموتوراکس وجود داشت که یکی از اورژانس های تهدید کننده حیات است. در میان تجهیزات آمبولانس آنژیوکت بزرگی پیدا کردم و از بین دنده های بیمار سوزن را وارد قفسه سینه کردم تا هوای محبوس شده خارج شود.

وی افزود: پس از این اقدام حال عمومی بیمار و شدت تنگی نفس بهبود یافت و تشخیصی که در ابتدا داشتم قطعی شد. بهبود وضعیت بالینی بیمار فرصت اعزام ایشان را به تیم درمان داد و با هماهنگی پرسنل زحمتکش فوریتهای پزشکی و اورژانس بیمار را به بیمارستان کوثر اعزام کردیم. در بدو ورود به بیمارستان لوله قفسه سینه برای بیمار تعبیه شد و بیمار از مرگ حتمی نجات یافت.

برگزاری مراسم نشاط اجتماعی ویژه کودکان در ننله

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از برگزاری مراسم نشاط اجتماعی ویژه کودکان در ناحیه منفصل شهری ننله در چهارمین روز از هفته سلامت خبر داد.

آرزو فلاحی گفت: در این مراسم که با حضور مسئولین دانشگاه و همکاری انجمن ژیوه ر سنه، انجمن همیاران سلامت روان، انجمن حمایت از بیماران اُتیسم، انجمن جویندگان نشاط، انجمن بانیای روناکی ژین و دفتر تسهیلگری ناحیه منفصل شهری ننله سنندج برگزار شد.

وی ادامه داد: برنامه ای مفرح و شاد برای کودکان همراه با موسیقی، نقاشی با موضوع هفته سلامت و مسابقه دارت انجام شد و نقاشی های کودکان برای فروش در نمایشگاه مجازی به نفع کودکان اُتسیم جمع آوری و در پایان جوایزی از طرف اعضای هیات مدیره انجمن اُتسیم به کودکان حاضر در مراسم اهدا شد.

تجلیل از صاحبان فرآیندهای برتر آموزشی

دبیر علمی پانزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاهی شهید مطهری و چهارمین جشنواره دانشجویی ایده های نوآورانه آموزشی با اشاره به اینکه آموزش علوم پزشکی با تاثیر مستقیم بر سلامت جامعه، رکن مهم توسعه همه جانبه کشورهاست و دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان متولیان تحقق این امر مهم نقش بی بدیلی بر زندگی یکایک عموم مردم دارند، گفت: جشنواره آموزشی شهید مطهری بر اساس فرایندهای نوآورانه آموزشی و حرکت به سمت استقرار روشهای نوین در بافت آموزشی دانشگاه بنیان نهاده شد و هر ساله تقدیر از تلاشگران این حوزه یکی از وظایف آن بوده است.

مجید شفیعیان اضافه کرد: پانزده همین جشنواره آموزشی دانشگاهی شهید مطهری و چهارمین جشنواره دانشجویی ایده های نوآورانه آموزشی در سال ۱۴۰۱ با همکاری معاونت دانشجوئی، فرهنگی دانشگاه و با هدف گرامیداشت تلاش ارزشمند اساتید و دانشجویان در سنگر علم و دانش در تالار ابن سینا مجموعه پردیس دانشگاه برگزار شد.

در نهایت فرآیند "طراحی اجرا و ارزشیابی آموزش به روش ترکیبی در درمانگاه چشم پزشکی- دانشجویان پزشکی مقطع اکسترنی-دانشگاه علوم پزشکی کردستان " ارائه شده توسط دکتر جمیل اسلامی پور متخصص چشم پزشکی و فلوشیپ ویتره و رتین - عضو هیات علمی دانشکده پزشکی، فرآیند "طراحی، اجرا و ارزشیابی روش آموزش همتایان در دانشجویان پزشکی -کارآموزی جراحی-دانشگاه علوم پزشکی کردستان " ارائه شده توسط آقای دکتر کیوان صابونی جراح عمومی و عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی فرآیند طراحی, اجرا و ارزشیابی ژورنال کلاب آموزش پزشکی بر مبنای ارتقای کیفیت به عنوان طراحی های برتر معرفی شدند.

کمیت طرح های نوآورانه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان" ارائه شده توسط خانم فرزانه زارعی کارشناس ارشد آموزش پزشکی و عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، طرح سپتا (سامانه پایش تدریس و آموزش) ارائه شده توسط زهرا کیهانی دانشجوی رشته پزشکی، برنامه آموزشی گروه محور خودگردان توسط مانی شئونات دانشجوی رشته دندانپزشکی، طرح آموزش مجازی از طریق طراحی سیستم آموزشی شخصی سازی شده بر سبک های یادگیری برای دانشجویان رشته پرستاری در درس فیزیولوژی ارائه شده توسط سیده نشاط سرابی دانشجوی رشته پرستاری از دیگر طرح های برتر بود.

 سه هزار و ۲۸۰ دانشجو در ۴۳ رشته و هشت مقطع تحصیلی در پنج دانشکده دندانپزشکی، پزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت و پیراپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان مشغول به تحصیل هستند.

در حال حاضر ۷۴ دانشجوی خارجی در این دانشگاه در رشته‌ها و مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند که ۲ درصد دانشجویان این دانشگاه را شامل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha