۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۳۴
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 84747935
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روسیه: استفاده از سلاح اتمی بخشی از دکترین نظامی ما است

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۳۴
کد خبر: 84747935
روسیه: استفاده از سلاح اتمی بخشی از دکترین نظامی ما است

تهران-ایرنا- معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده از سلاح هسته ای تاکتیکی در جنگ اوکراین گفت: استفاده از سلاح اتمی نیز بخشی از دکترین نظامی ماست.

به گزارش ایرنا، الکساندر گروشنکو، روز سه شنبه در گفت و گو با ریانووستی درباره احتمال استفاده از یک حمله پیشدستانه تاکتیکی علیه اوکراین گفت: تصمیم گیری درباره احتمال استفاده از سلاح اتمی به روشنی در دکترین نظامی روسیه تبیین شده است.

اصول رسمی دفاعی روسیه به نظامیان این کشور اجازه می دهد در صورت مورد تهدید قرار گرفتن توسط سلاح های کشتار جمعی یا وجود تهدیدی که موجودیت این کشور را تهدید کند از سلاح اتمی استفاده کند.

تصمیم گیری درباره استفاده از سلاح اتمی در روسیه برعهده ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور است. پوتین در اوایل شروع جنگ اوکراین، نیروهای بازدارنده هسته ای روسیه را به حالت آماده باش درآورد.

ویلیام برنز رئیس سازمان سیا روز شنبه درباره استفاده احتمالی روسیه از سلاح اتمی در اوکراین هشدار داد.

بنیان های سیاست بازدارندگی اتمی روسیه در ژوئن ۲۰۲۰ در یک دستور ریاست جمهوری ابلاغ شد. وجود اطلاعات موثق درباره احتمال هدف قرار گرفتن روسیه یا متحدانش توسط موشک بالستیک یا سلاح های کشتار جمعی و حمله به این کشور به شکلی که موجودیت آن را تهدید کند از جمله مسائلی است که می تواند مجوز استفاده کرملین برای استفاده از سلاح اتمی را فراهم کند.

تحریم ها و حمایت گسترده تسلیحاتی غرب از اوکراین در مقابل روسیه، نگرانی جهانی درباره شروع جنگ جهانی سوم یا تقابل هسته ای بین مسکو و واشنگتن را تشدید کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

روسیه هدف از این عملیات را آزادسازی دونباس و پاک کردن اوکراین از وجود نئونازی ها در سازمان های دولتی این کشور اعلام کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha