دولت از افزایش سطح ذخایر کالایی حمایت کند

تهران- ایرنا- رییس انجمن غلات ایران از دولت خواست تا با برنامه ریزی؛ شاهد وفور کالا و افزایش سطح ذخایر کالایی در کشور باشیم.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از انجمن تامین کنندگان غلات ایران، «کاوه زرگران» در همایش ایران گرین افزود: در دنیا همه کشورها در حال افزایش سطح ذخایر کالاهای اساسی خود هستند که بر این اساس پشتیبانی از تامین کنندگان می تواند امنیت غذایی کشور را تامین کند.

رییس انجمن غلات ایران با اشاره به آمارهای صندوق بین­ المللی پول مبنی بر اینکه ایران با ۱۰۸۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی اولین اقتصاد بزرگ منطقه است، گفت: ایران ظرفیت­ های بسیار بزرگی در حوزه ژئوپلتیک داشته و در اطراف آن کشورهایی واقع شده ­اند که مصرف کنندگان بزرگ غلات دنیا هستند که از جمله آن عراق یکی از واردکنندگان بزرگ آرد است.

وی افزود: ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان نان در دنیا بوده و سرانه مصرف گندم در ایران ۱۴۱ کیلوگرم برآورد شده ؛ این در حالیست که به طور کلی غلات ۲۱ درصد در مصارف هر خانوار ایرانی سهم دارد.  

زرگران گفت: سطح زیر کشت گندم ایران با کاهش قابل توجه در سال‌های اخیر، به هشت میلیون و ۶۶ هزار هکتار رسیده که بخشی از این گندم به شکل آبیاری و بخشی دیگر به صورت دیم کاشته می‌شود؛ بنابراین میزان برداشت گندم در این کشور به شرایط جوی و آب و هوایی بستگی دارد که بر این اساس، در دوره های خشکسالی، طبیعی است که میزان کسری نیاز، باید از طریق واردات تامین شود.

وی اظهار داشت: طی سال های گذشته، کسری ۵ میلیون هکتاری کشت دیم کاملا به شرایط جوی و آب و هوایی بستگی داشته و این در حالی است که تولید غلات از جمله گندم، جو و برنج به ۲۲ میلیون تن رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha