قرارگاه جوانی جمعیت در خراسان شمالی فعال شد

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۴۷
کد خبر: 84748857
قرارگاه جوانی جمعیت در خراسان شمالی فعال شد

بجنورد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از تشکیل قرارگاه جمعیت برای اجرای دقیق و هدفمند قانون جوانی جمعیت در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمدرضا اکبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: همچنین کمیته های درمان ناباروری، مراقبت و پشتیبانی نیز تشکیل و وظایف هر یک از اعضای قرارگاه به طور دقیق در راستای جوان سازی جمعیت استان مشخص شده است.

وی افزود: در ابتدای کار، طرح ها و مشوقات جوان سازی جمعیت این قرارگاه برای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اجرا شود به گونه ای که طرح هایی چون ایجاد مهدکودک در بیمارستان های استان برای مادران در حال بررسی است.

اکبری با بیان اینکه بحث بحران جمعیت در کشور از یک دهه قبل مطرح است، گفت: از دهه ۹۰ در دوران پنجره جمعیتی قرار گرفتیم و احتمال گرفتار شدن در شرایط بحرانی وجود دارد زیراکه از یک سو جمعیت جوان در حال کاهش و از سوی دیگر آمار سالمندان در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در میزان ناباروری، جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، گفت: نرخ باروری در استان نیز ۲.۱ درصد  است که این میانگین در کشور ۱.۸ درصد در نظر گرفته شده است.

اکبری افزود: با وجود این از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ در شاخص تولد خام، شاهد کاهش ۱۰۰ تولد در استان بودیم.

وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر ۹.۴۴ درصد جمعیت استان نیز سالمند هستند که حدود ۲.۵ درصد از میانگین کشوری پایین تر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه مرکز درمان ناباروری استان در شش ماهه دوم سال به مرکز درمانی سطح سه خواهد رسید، یادآور شد: نیروی انسانی متخصص و فضای راه اندازی این مرکز مهیا است و اقدامات درمانی اولیه نیز هم اینک در این مرکز به زوج های نابارور ارائه می شود.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی، حدود ۲۰.۳ درصد زوج ها در کشور نابارور هستند اما رقم دقیقی از زوج های نابارور خراسان شمالی وجود ندارد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و هم اکنون طرح سنجش ناباروری در شهرهای بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و فاروج در حال اجرا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha