۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۵۶
کد خبرنگار: 5212
کد خبر: 84750383
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رقابتهای ملی آزاد مهارت سفال در گناباد پایان یافت

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۵۶
کد خبر: 84750383
رقابتهای ملی آزاد مهارت سفال در گناباد پایان یافت

گناباد- ایرنا- نخستین دوره رقابتهای ملی آزاد مهارت سفال که به میزبانی روستای "مِند" شهرستان گناباد در جریان بود، روز پنجشنبه با معرفی نفرات برتر پایان یافت.

به گزارش ایرنا مسوول کمیته داوران این رویداد ملی در آیین پایانی این رقابت ها گفت: در این رقابتها ۱۳۴ شرکت کننده از استانهای مختلف به مدت سه روز در رشته های چرخ سفالگری، نقاشی سنتی و بخش آزاد شرکت کردند که ۱۴ نفر آنان به عنوان نفرات برتر برگزیده شدند.

اکبر امینی در معرفی نفرات برتر اظهار داشت: در بخش چرخ سفالگری حسین حسنی و علیرضا سهیل از شیراز و اصفهان رتبه های اول و دوم را کسب کردند و مجتبی جدی و مهدی شعلیان از مشهد و سمنان به صورت مشترک سوم شدند.

وی افزود: در رشته نقاشی سنتی هیات داوران هیچ فردی را حائز رتبه نخست ندانست و مریم مردانی از اصفهان دوم و ریحانه عاشوری و فاطمه ترابی از گناباد و سحر زرین قلم از تهران به صورت مشترک سوم شدند.

وی اضافه کرد: در بخش آزاد این رقابت ریحانه شیرافکن از مشهد اول شد، مژگان باقرزاده مردانی و الهه سادات مهربان نیری هر دو از تهران دوم شدند و فهیمه توتاب از مشهد، رضا ترابی از روستای مند گناباد و حدیث مقدوری از تهران به صورت مشترک به مقام سوم رسیدند.

نخستین دوره رقابت‌های ملی آزاد سفال کشور با هدف حمایت از صنایع کوچک و کشف استعدادهای حرفه‌ای در حوزه سفال، ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی مهارت‌های این حوزه، ترویج و ارتقای فرهنگ مهارت آموزی و شناسایی نخبگان و استادکاران مهارتی سفال  برگزار شد.

سفال "مند" از پنج هزار سال قبل در روستایی با همین نام در فاصله سه کیلومتری مرکز شهرستان گناباد استان خراسان رضوی تولید می شود. مهم‌ترین مشخصه سفال مند عناصر تزیینی آن و برگرفته از طبیعت در چهار گروه انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی است و نقش ماهی که زینت بخش اکثر سفالهای مند گناباد است جایگاه والایی در روایات اسطوره‌ای دارد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha