به گزارش ایرنا، در این نشست که با حضور جمعی از فروشگاهها و بازارها و پخشکنندههای محصولات فرهنگی کودک و نوجوان برگزار شد، شرکتکنندگان به مشکلات و برخی مسائلی که موجب عدم توفیق محصولات آنان میشود پرداختند و اظهار امیدواری کردند در سایه این هماندیشیها توجه بیشتری به مشکلات آنها و راهکارهای مناسبی برای خروج از وضعیت موجود برای آنها شود.
این نشست هماندیشی در ادامه سلسله جلسات اقتصاد فرهنگ برگزار شد و هدف از آن، رونق هر چه بیشتر همآورد بازارپردازی تهران در تیرماه جاری است، نشستی با هدف رونق کسبوکارهای فرهنگی و ترویج زنجیره محصولات حوزه کودک و در راستای تأثیر بر رویه سبک زندگی از طریق تأثیرگذاری بر رفتارها و بازیهای کودکان است.
سید امیر آقایی دبیر نشست در ابتدای جلسه، به بازخوانی تجربیات کاری خود در حوزه بازارپردازی فرهنگی پرداخت و موانع و چالشهای بازارپردازی برای کسبوکارها فرهنگی را برشمرد و ضمن توضیح و تحلیل برخی از مشکلات گفت: ضعف تولیدکنندگان بومی در درک نیازها و ذائقة مخاطبان سنین مختلف بهویژه کودکان و خردسالان، از نکات بارز برای ماست؛ کدام یک از مجموعههای حاضر، چشماندازی بلندمدت برای مجموعه خود دارد و برای رسیدن به آن اصول و برنامههایی مدون کرده است چنانکه در کشورهای دیگر چنین است؟
وی در ادامه ناتوانی در خلق الگوهای بهروز و خلاق که منادی فرهنگ بومی باشد را کاستی بزرگ مجموعهها دانست و عدم اقتصادی بودن کسبوکارها را مزید علت برشمرد.
در ادامه این نشست شرکتکنندگان درباره چرایی عدم توفیق کسبوکارها در توزیع و عرضه محصولات، به بیان نظر پرداختند.
مرتضی فارسانی از درسا، ضمن اشاره به سابقه بحثهای بازارپردازی و تأکید بر ادامه جلسات، عدم هماهنگی مجموعهها و نیز نبود اعتماد به یکدیگر را از موانع کار دانست.
پیمان عمرانی از صبا ایده، به تجربه تولید سریال نیسان آبی سپس بازیرایانهای و اپلیکیشن آن پرداخت و گفت: به رسمیت نشناختن کپیرایت در جامعه ما و تطبیقنداشتن ردهبندی سنی کودکان و نوجوانان ما با ردههای جهانی از جمله مشکلات مهم است.
وی قوانین جدید ثبت محصول و وجود قوانین دستوپاگیر را محدودیتزا دانست و تنوعات فرهنگی در جامعه ما در حوزه پوشش و لباس را نکتهای دیگر برشمرد و بیان کرد: این موارد در مواجهه با قوانین باعث دردسرها و دشواریهایی برای تولید و توزیع محصولات میشود.
سعید رسولاف از چارخونه، ضمن برشمردن برخی مشکلات از ناحیه دولت به مشکلاتی از این قبیل اشاره کرد: فرایند و نیاز به تعدد صدورمجوز از طرف دولت و عدم ثبات و پایداری آنها، هزینههای سرسامآوری همچون بیمهومالیات، نقص در توان تولید، لزوم نظارت هوشمند و پرهیز از سختگیریهای بیمورد، دشواری جذب سرمایه و اصلاح نگاه حاکمیتی به کسبوکارها و حساس و سختگیر نبودن بالاخص در زمینه فیلترینگ را جزو الزامات کار دانست.
ابوافضل برمر از بنیاد ملی بازیهای رایانهای ضمن اشاره به تحریمها و فشارهای اقتصادی چشم امید مجموعهها را بازارهای خارجی دانست و بالا بودن هزینههای دستمزد و امثالهم را عمده مشکلات دانست و اضافه کرد: نظارتها و نگاههای امنیتی از موانع و پیشرفت کارهاست.
محمدجواد یزدانیفر از ایرانسل، سرعت تولید محصول و اشاعه فرهنگ غرب را بسیار مهم دانست و حاضرین را به توجه در این موضوع دعوت کردند.
احمد حدادی از روبیکا ضمن اشاره به صحبتهای سید امیر آقایی چشمانداز و برنامه طولانی مدت را از وظایف حاکمیت و نهادهای حاکمیتی دانست و گفت: با مشکلات و موانعی که از سوی حاکمیت برای بخش خصوصی وجود دارد، بخش خصوصی تنها باید به سود خود بیندیشد.
موسی زمانزاده از بازیگوشی، همافزایی مجموعهها را قدری زود دانست و گفت: در ابتدا باید بیشتر به فکر همگرایی بود. وی در ادامه به گیمیفیکیشن (بازیوارکردن) اشاره و این امر را بر پایه کتاب، بسیار مهم دانست.
سعید پورحسینی از شبکه کودک پویا فراهم شدن زیرساختها را اقدام لازم و سرمایه مهم تولید تلقی کرد.
محمد جواد عرشیان از رسانههای نوین آستان قدس ضمن اشاره به اهمیت بحث توزیع، وجود فروشگاههای مجازی اسلامی برای کودکان را امری لازم دانست.
سمیه علیپور از انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدئوهای آنلاین ضمن اشاره به سابقه جلسات انجمن اشاره کرد: همه پلتفرمها حاضر به همکاری هستند اما مشکلاتی که بر سر راه است مانع این همکاریهاست.
محدثه بنایی از مایکت، امتیازات محصولات خارجی را مهم دانست و گفت: این محصولات به راحتی در دسترس هستند ولی استفاده از محصولات ایرانی حتی با قرارداد و حفظ منافع طرفین چندان آسان نیست.
پیمان علینژاد از شبکه جهانی الاهواز، ضمن اشاره به اهمیت این جلسات به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأکید بر ادامهدار بودن آنها برای همگرایی و رفع مشکلات مجموعهها گفت: ظرفیتهای پراکندهای در کشور وجود دارد که این ظرفیتها به همت وزارت ارشاد باید بهکار گرفته شود.
نظر شما