۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۵۳
کد خبرنگار: 926
کد خبر: 84752618
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: مشکلات کمبود آب در سبزوار نیازمند تخصیص منابع جدید است

سبزوار- ایرنا- معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار گفت: مشکلات کمبود آب در سبزوار نیازمند تخصیص منابع آبی جدید است، این در حالی است که تاکنون تامین آب در این شهرستان به خوبی مدیریت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین ابراهیمی کردیانی روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان سبزوار افزود: هم‌اکنون شهر سبزوار با کمبود آب به میزان ۲۰۵ لیتر بر ثانیه مواجه است که باید با مدیریت شرکتهای آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی، این کمبود رفع شود.

وی ادامه داد: تخصیص آب دغدغه همه کشور است که بدنبال خشکسالی‌های اخیر، بارشهای کم و کاهش منابع آبی سدها و سفره‌های زیرزمینی امری گریز ناپذیر است.

فرماندار سبزوار تصریح کرد: برنامه‌های مدیریتی آب از جمله تقسیم شهر سبزوار به مناطق مختلف و نیز مدیریت فشار آب باعث شد که تاکنون دغدغه تامین آب در این شهر مطرح نباشد، اما برای تامین آب امسال این شهرستان به تخصیص منابع جدید نیاز داریم.

آبهای زیرزمینی و قنوات شهر سبزوار ساماندهی شود

ابراهیمی کردیانی افزود: ساماندهی آب‌های زیرزمینی و قنوات شهر سبزوار نیز یکی از مشکلات این شهر است که در صورت توجه نکردن به آن در آینده نزدیک به یک معضل تبدیل خواهد شد.

وی داد: هم‌اکنون شهرداری سبزوار در بحث ساخت و ساز با مشکلات مختلفی روبروست که بخش مهمی از آن به آب قنوات مربوط می‌‎شود.

فرماندار سبزوار با بیان اینکه پرشدن آب قنوات در سال‌های گذشته حوادث مختلفی را بدنبال داشت، افزود: تخلیه غیر کارشناسی آب قنوات و نیز رها کردن موضوع هر دو آسیب‌ها و خطراتی در پی دارد که با توجه به ورود امام جمعه سبزوار و درخواست شهرداری لازم است نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

کردیانی گفت: در این زمینه مطالعاتی صورت گرفته‌ است که باید نتیجه این مطالعات در اختیار مسوولان مربوطه قرار گیرد تا بر اساس آن بتوان تصمیم‌گیری کرد.

دو راهبرد برای جبران کمبود آب 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: اجرای طرح آب شهرستان داورزن و نیز تکمیل تخصیص آب سبزوار ، ۲ راهبرد موجود برای جبران کمبود آب در این شهرستانها است که در دستور کار قرار می‌گیرد.
علیرضا طاهری افزود: تلاش می‌شود تا از منابعی که هم اکنون در دشت سبزوار در اختیار آب و فاضلاب این شهرستان قرار دارد و نیز با انتقال آب تخصیصی، حجم آب لازم تامین شود.

وی ادامه داد: هم اکنون از تمام ظرفیت تخصیص یافته برای استحصال آب استفاده نمی‌شود و سعی می‌شود با انتقال تخصیص این کمبود در کوتاه مدت رفع شود و در بلند مدت نیز اجرای طرح جدید انتقال آب از دشت داورزن در دستور کار قرار دارد.

طاهری با بیان اینکه تاکنون بحث کمیت آب برای سبزوار مطرح نبود، افزود: بیشتر برای ارتقای کیفیت آب این شهر تلاش می شد که کمبود  آب نشان از تاثیر خشکسالی‌ها بر سفره‌های آب زیرزمینی دارد.

تشکیل بیست و پنجمین تشکل آبوران در بخش کشاورزی و چاه‌های آب‌ زیرزمینی

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: با امضای یک تفاهمنامه، بیست و پنجمین تشکل آبوران در بخش کشاورزی و چاه‌های آب‌ زیرزمینی در شهرستان سبزوار ایجاد شد.

طاهری افزود: این در حالی است که تجربه ۲۴ تشکل قبلی نتیجه بسیار مثبتی داشته که باعث ارتقاء کیفیت و سرعت خدمات آب منطقه‌ای در خراسان رضوی شده است.

وی بیان کرد: ارزش مادی و معنوی ایجاد این تشکل از احداث  بسیاری از سدها بالاتر است، چراکه تجربه نشان داده که بیشتر خدمات و اقدامات دولت توسط خود مردم باید انجام گیرد.

طاهری ادامه داد: بدون وجود این تشکل، انتقال چاه، کف شکنی و سایر خدمات در این حوزه با یک ساز و کار و بروکراسی سنگین در دستگاه‌های دولتی انجام می‌شد که هم اکنون خود افراد می‌توانند در چارچوب این تشکل برای این امور اقدام کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تصریح کرد: مجموعه چاه‌ها در سبزوار ۸۰۰ حلقه است که ذینفعان یک نماینده انتخاب می‌کنند و این نماینده حلقه ارتباطی بین اداره امور آب سبزوار و چاهداران خواهد بود که این اقدام باعث سرعت بیشتر کارها می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تجربه‌های گذشته نشان از آن دارد که آب‌های سرزمینی باید توسط مصرف‌کنندگان و اهالی هر سرزمین مدیریت شود.

شهر سبزوار بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و آب آشامیدنی مصرفی آن از ۴۰ حلقه چاه تامین می‌شود که با ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۵ ایستگاه پمپاژ در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

وسعت شهر سبزوار سه هزار و ۷۵۴ هکتار است که حدود ۸۰۰ هکتار آن سکونتگاه غیر رسمی است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha