به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر علیرضا زالی در آیین تقدیر از دانشجویان نخبه و استعداد درخشان ورودی ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اولین تحول چشمگیری که جوامع معاصر با آن روبه رو هستند، انفجار اطلاعات است؛ این تبادل برق آسای اطلاعات و داده و فاصله اندیشمندان و کنشگران هر حوزه ای با آن نیاز به مراقبت دارد.
وی ادامه داد: سرعت تولید و انتشار اطلاعات به حدی بالاست که پیش بینی می شود، ۹۰ درصد از داده های موجود در حوزه ارتباطات طی دو سال اخیر تولید شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری حرکت علم پزشکی به سمت پزشکی دقیق و ژرف اندیش گفت: پزشکی دقیق، چهره آینده سلامت در دنیا بوده و پزشکی شخصی نیز از همین قبیل مفهوم ها است. در آینده تولید دارو و درمان به سمت شخصی سازی شدن پیش می رود و حتی میتواند ابتلا به بیماری در افراد را پیش بینی کرد که به دنبال آن جراحی های پیشگیرانه توسعه پیدا خواهد کرد.
زالی با بیان این که مباحث جدیدی در علم پزشکی ظهور پیدا کرده اند، افزود: آزمایشگاه روی تراشه، هوش مصنوعی، یادگیری عمیق و ماشینی از جمله مفاهیمی است که برای حرکت بر لبه دانش باید هرچه سریع تر به آن ورود کنیم.
وی یادآور شد: پیش بینی می شود تا پنج سال آینده بخش بزرگی از سرمایه گذاری ها در بخش سلامت، اقتصاد و تجارت در حوزه هوش مصنوعی صورت می گیرد که البته جایگاه کشور از بهره مندی از این دانش و ظرفیت، قابل دفاع است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهره گیری از ظرفیت های موجود در کشور در حوزه سلول درمانی، مهندسی بافت، طب بازساختی و سلول درمانی را تجربه ای موفق در سطح جهانی دانست.
زالی تصریح کرد: در حوزه آموزش و پژوهش نیز موضوع واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و فناوری دوقلوی دیجیتالی مباحث نوینی است که مطالعات در خصوص آن می تواند ارزشمند باشد.
وی به تحولاتی که در علم سلامت در حال رخ دادن است اشاره کرد و ادامه داد: تا پیش از شیوع همه گیری کرونا، سهم استفاده از تله مدیسین یا پزشکی از راه دور یک دهم درصد در نرخ جهانی بود و این رقم در حال حاضر به ۴۳.۵ درصد رسیده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم فرصت شناسی، استفاده از ظرفیت های مناسب، حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و توسعه فعالیت های فناورانه، عنوان کرد: با بیانات مشوقانه رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوعاتی از قبیل جنبش نرم افزاری، نهضت علمی آزاداندیشی، رشد و شکوفایی علمی، آرمان گرایی و هویت بخشی در دانشگاه ها، زمینه برای پیشرفت های علمی فراهم است و تردیدی نیست با نشاط و طراوت دانشجویان در تمامی این حوزه ها گام های موثری برداشته خواهد شد.
زالی در بخش دیگری از سخنان خود حضور دانشجویان نخبه و استعداد درخشان ورودی ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را گام مقدماتی برای استمرار و تعمیق ارتباط متقابل با دانشگاه در حوزه های پژوهش، آموزش، فرهنگ و ورزش دانست و برنامه ریزی در معاونتهای این دانشگاه را برای ثبات و پایداری این ارتباط ضروری خواند.
وی دانشجویان نخبه و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را لژیونرهای دانشگاه خواند و عنوان کرد: این دانشجویان قرار است در افتخارآفرینی دانشگاه بزرگ علوم پزشکی شهید بهشتی سهم ممتازی داشته باشند و البته این موضوع به معنای نفی نقش سایر دانشجویان در ارتقای جایگاه دانشگاه نیست و مسلم است فعالیت های تیمی در تمام عرصه ها نتیجه بخش خواهد بود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به این دانشجویان افزود: شما در دورانی وارد دانشگاه علوم پزشکی شده اید که تحول چشمگیری در حوزه سلامت و پزشکی در حال وقوع است و این تحول می تواند منجر به تغییر در سرنوشت آکادمیک، شغلی و حرفه ای شما شود.
راه اندازی مدرسه تابستانه برای نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، محمد رستمی نژاد دبیر و هماهنگ کننده کمیته پژوهشی این دانشگاه نیز در این مراسم ضمن تبریک به دانشجویان نخبه و استعداد درخشان ورودی ۱۴۰۰ دانشگاه، گزارش مختصری از فعالیت های این کمیته را که با هدف هماهنگی فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشجویان تشکیل شده است، ارایه داد.
به گفته وی، راه اندازی مدرسه تابستانه برای دانشجویان نخبه و استعداد درخشان به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت های فناورانه، ارتقا ظرفیت دانشکده ها در امور پژوهشی و ایجاد امکانات مناسب برای رشد و تعالی آموزشی و پژوهشی دانشجویان در دستور کار کمیته پاد است.
دبیر و هماهنگ کننده کمیته پاد از قبولی ۱۳۸ نفر با رتبه زیر ۵۰۰ در کنکور ۱۴۰۰ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خبر داد و گفت: ۶۶ درصد دانشجویان نخبه و استعداد درخشان ورودی ۱۴۰۰ را پسران تشکیل می دهند.
حضور دانشجویان نخبه و استعداد درخشان در دانشگاه ارج نهاده می شود
سوده غفوری فرد مدیر دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این آیین،ضمن بیان توضیحاتی در خصوص فعالیت های دفتر استعداد درخشان دانشگاه عنوان کرد: آمادگی دانشجویان برای شرکت در المپاید دانشجویی وزارت بهداشت در کلیه مراحل آزمون، کلاس های آمادگی و معرفی دانشجویان، ارتباط با بنیاد ملی نخبگان به منظور بهره گیری دانشجویان از تسهیلات این بنیاد در ازای فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی و ارتباط با دفتر استعداد درخشان وزارت بهداشت به منظور بهره مندی از تسهیلات آن نظیر تحصیل همزمان در دوره های MPH و MBA از جمله مسئولیت های دفتر استعداد درخشان دانشگاه است.
وی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حضور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان ارج نهاده می شود. همچنین جایگاه پژوهشی دانشگاه نیز در بسیاری از گروه ها نسبت به سایر دانشگاه های تیپ یک، ارزنده تر است.
مدیر دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تعریف بسته های فرهنگی، ورزشی و رفاهی در جهت تشویق دانشجویانی که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را به عنوان انتخاب اول خود در نظر گرفته اند، خبر داد.
غفوری فرد تصریح کرد: سهم بزرگی از رتبه ها زیر ۱۰۰ کنکور سال ۱۴۰۰، برای تحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را انتخاب کرده اند که امیدواریم در این مسیر استوار و موفق باشند.
امکان تشکیل انجمن علمی توسط دانشجویان نمونه دانشگاه
مطهره عابدینی مدیر امور فرهنگی و فوق برنامه این دانشگاه نیز در این مراسم دانشگاه را موظف به در اختیار گذاشتن فرصت های لازم برای دانشجویان نمونه دانست و افزود: دانشجویان با احصای شاخص ها در سه حوزه آموزشی، فرهنگی و پژوهشی با داشتن معدل حداقل ۱۶، فعالیت های فرهنگی در جشنواره های سیمرغ و هدهد و یک مقاله علمی یا یک اختراع می توانند دانشجوی نمونه باشند.
وی امکان ایجاد انجمن علمی را یکی از ظرفیت های مناسب برای دانشجویان نمونه دانست و گفت: دانشجویان می توانند با تشکیل انجمن علمی، داوطلبانه فعالیت کنند و در کنار درس، مهارت کار گروهی، تبدیل ایده به عمل، هم اندیشی و تفکر انتقادی را بیاموزند.
راه اندازی مجتمع بین المللی فناوری و نوآوری؛ ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیت های پژوهشی
حمیدرضا مقیمی مدیر امور فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این آیین با اشاره به نقش دانشجویان در حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه های نسل سوم، اظهار د: در دانشگاه های نسل اول، امور آموزشی اولویت داشت و محصول، نیروی متخصص بود، در دانشگاه های نسل ۲ پژوهش در کنار آموزش ارزشمند شد، اما در دانشگاه های نسل سوم هدف، تبدیل ایده به محصول و کارآفرینی است.
وی به اقدامات این دانشگاه در حوزه فناوری اشاره و عنوان کرد: روند ایجاد واحدهای فناور در دانشگاه صعودی است به طوری که تا کنون ۱۵۰ واحد فناور، ایجاد و ۲۰۰ محصول دانش بنیان تولید شده است. همچنین ۲۵۰ ثبت اختراع نیز گزارش شده است.
مدیر امور فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی مجتمع بین المللی فناوری و نوآوری دانشگاه و به دنبال آن استقرار واحدهای تولیدی، مراکز رشد و نوآوری و مراکز رشد تجهیزات پزشکی را از جمله اقدامات بی نظیر دانشگاه در حوزه فناوری اعلام کرد.
مقیمی با بیان دستاوردهای فناورانه دانشگاه میان سایر دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، تصریح کرد: معادلسازی فعالیت های فناورانه و پژوهشی، آموزش و ترویج فناوری با نگاهی بین بخشی و گسترش همکاری با سایر دانشگاه های صنعتی مطرح کشور از دیگر اقداماتی است که در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه صورت می گیرد.
در این مراسم از ۱۰ نفر از نخبگان این دانشگاه با رتبه های زیر ۱۰۰ کنکور تقدیر شد.
نظر شما