افزایش خودروهای تک سرنشین دلیل ترافیک و شلوغی خیابان های شیراز

شیراز-ایرنا-مسوولان شهری شیراز افزایش خودروهای تک سرنشین را دلیل شلوغی و ازدحام در خیابان های شیراز می دانند و معتقدند با اجرای طرح های ساماندهی از جمله زوج و فرد کردن خودروها می توان قدری از این ترافیک کاست.

شهردار شیراز روز یکشنبه در نشست کمیته مرکزی یاوران شورای اسلامی شهر شیراز که باحضور یاوران شورای محلات شیراز برگزار شد گفت: امروز شاهد تغییر فرهنگ ترافیکی مردم پس از شیوع کرونا هستیم که باید با تمهید و انجام طرح ترافیک زوج و فرد در یک بازه زمانی مشخص و ترویج استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی کنترل ترافیک این کلانشهر را انجام داد.

سید احسان اصنافی  به مبحث افزایش عوارض اشاره کرد و با اشاره به مشکلات ترافیک و تغییر مدل حمل‌ونقل کلان‌شهر شیراز همانند دیگر شهرها به دلیل کرونا،افزود: امروز شاهد تغییر فرهنگ ترافیکی مردم هستیم که با افزایش خودروهای تک سرنشین، معضل ترافیک را به وجود آورده و باید با تمهید و انجام طرح ترافیک زوج و فرد در یک بازه زمانی مشخص و ترویج استفاده از اتوبوس و ناوگان حمل‌ونقل عمومی کنترل ترافیک را انجام دهیم.

اصنافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضلات کمربندی جنوبی شیراز گفت: کمربندی معبر تردد خودروهای سنگین است و نمی‌شود آن را به خیابان شهری تبدیل کرد؛ چراکه در این صورت اولین اقدام شهرداری نصب تابلوی "عبورکامیون ممنوع" است.

شهردار شیراز با اشاره به وضعیت موجود و آسیب‌شناسی آن گفت: یکی از معضلات این کمربندی، ایجاد دسترسی‌های عمودی از هر محله به آن است که باید با کندروهای ایجاد شده، این دسترسی‌ها را ایمن‌سازی کرد.

اصنافی با اشاره به ایجاد دوربرگردان و تقاطع در این کمربندی نیز بیان کرد: برای این موضوع، سه تقاطع برعهده شهرداری و سه تقاطع برعهده وزارت راه بوده که شهرداری دو تقاطع شهیدان یغمور و رودکی را ساخته و تنها تقاطع نواب باقی‌مانده، اما وزارت راه هیچکدام از سه تقاطع که برعهده داشت را نساخته است که طبق آخرین پیگیری، مقرر شده وزارت راه تقاطع سفیر و قائم را در سال جاری آغاز کند.

اصنافی در ادامه سخنان خود به وضعیت خطوط مترو نیز اشاره و بیان کرد: زمان توقف در ایستگاه‌های خط یک به طول ۲۴.۵ کیلومتر به ۱۳ دقیقه رسیده است.

وی در ادامه گفت: قانون‌گذار، عوارض شهری را در اختیار شوراها قرار داده و مبنای محاسبه آن قیمت روز و منطقه‌بندی شده املاک اعم از قیمت هر متر سرقفلی مغازه، آپارتمان و زمین بر اساس نظر کارشناس رسمی دادگستری و نهایت تا سقف ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه قانون،شهرداری را مکلف کرده که در بحث تفکیک زمین و یا قیمت آن را وصول کند افزود: بر این اساس دفترچه‌هایی توسط کارشناسان رسمی دادگستری تنظیم و به اطلاع عموم می‌رسد.

اصنافی با اشاره به ماده ۱۴ قانون شهرداری‌ها بیان کرد: این ماده در سال جاری پرواز نکرده است، این ماده در مورد باغ‌های مشجر متراکمی است که در آن اجازه ساخت ۱۰ درصد داده می‌شود و این‌ منحصر به مناطق خاصی است که قیمت زمین نیز بالاست که در سال گذشته تعداد پرونده‌های ماده ۱۴، در حدود ۱۰ عدد بوده که اصلاً در قبال پرونده‌های دیگر به حساب نمی‌آید.

ایستگاه،پرهزینه‌ترین بخش توسعه مترو شیراز

به گفته شهردار شیراز؛ بیشترین هزینه‌های خط ۲ مترو، هزینه احداث ایستگاه است که  سیاست بر این است که سازه  ایستگاه دولت و عدالت را تمام ‌کرده و روی آن را روکش و آسفالت کنیم که مزاحمتی برای شهروندان نداشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد برای پایان امسال یا نهایت اردیبهشت ۱۴۰۲ با این تغییرات، سه ایستگاه قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین (ع) به بهره‌برداری برسد.

می‌خواهیم شیراز را به حق و جایگاه واقعی خود برسانیم

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آئین گفت: ما به دنبال گران ‌اداره کردن شهر نیستیم، اما می‌خواهیم شیراز را به حق و جایگاه واقعی خود برسانیم و این دو  موضوع متفاوت است.

مهدی طاهری با اشاره به نمودار رشد بودجه شهری کلان شهر شیراز در سال ۱۴۰۱، گفت: بودجه در سال پایانی شورای چهارم شهر شیراز ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است که اگر این را با نگاه مقایسه‌ای به دلار در نظر بگیریم، با دلار آن زمان معادل یک‌میلیارد دلار است و اگر بخواهیم بودجه امسال را بر میزان یک میلیارد دلار ببندیم، معادل ۲۵هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی با بیان اینکه این شورا بودجه شش هزار میلیارد تومانی را از شورای پنجم دریافت کردیم و در متمم ۳۵ درصد افزایش دادیم و به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان رساندیم و  ۹۸ درصد آن را محقق کردیم، افزود: این نشان از غیرت و شجاعت نمایندگان شورای شهر بود که توانست این مهم را انجام دهد.

رئیس شورای اسلامی شیراز با اشاره به اینکه امسال این بودجه را به ۱۵هزار میلیارد تومان رساندیم و گام‌ بعدی در سال آینده رقمی کلان‌تر است، گفت: ما به دنبال گران ‌اداره کردن شهر نیستیم، اما می‌خواهیم شیراز را به حق و جایگاه واقعی خود برسانیم و این دو  موضوع متفاوت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ابزارهای تولید ترافیک اشاره کرد و گفت: باید زیرساخت‌های کاهش ترافیک را در کلان‌شهر شیراز که مقصد گردشگری در ابعاد مختلف است، حل کرد و به شهروندان خدمات ارائه داد.  

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بیان داشت: نمی‌توان فقط بدون پشتوانه و انجام زیرساخت از پشت تریبون سخنرانی و دعوت به سرمایه‌گذاری کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha