طراحی سامانه عملیات هوشمند امداد و نجات/۴۶ لایه اطلاعاتی هنگام وقوع حوادث فعال می‌شود

تهران - ایرنا - رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به طراحی سامانه عملیات هوشمند در جمعیت هلال‌احمر گفت: با استفاده از این سامانه در هنگام وقوع حوادث، ۴۶ لایه اطلاعاتی فعال شده و نزدیکترین تیم‌های ارزیاب، اعضای خانه هلال، مراکز امدادی و پایگاه‌های امداد و نجات به منطقه اعزام می‌شوند.

به گزارش ایرنا از جمعیت هلال احمر مهدی ولی پور با اشاره به طراحی سامانه عملیات هوشمند افزود: بر اساس اعلام رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، جمعیت هلال احمر ایران یکی از آماده‌ترین جمعیت‌های جهان در میان ۱۹۲ جمعیت ملی عضو فدراسیون است.

وی ادامه داد: آمادگی هلال‌احمر ایران به دلیل حضور جوانان، امدادگران و نجاتگران داوطلبی است که برای تسکین آلام، درد و رنج مردم در کنار نیروهای کادر هستند و با پشتوانه لجستیک عملیاتی و توانمندی‌های شرکت های دانش‌بنیان و استفاده از سیستم‌های نوین نرم افزاری تلاش دارند تا در کمترین زمان ممکن، حوادث را ارزیابی و خدمات لازم را ارائه کنند.

ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی از حوادث و سوانح
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهارداشت: براساس قوانینی مانند قانون مدیریت بحران کشور و سند بین المللی سندای و به منظور تهیه بانک اطلاعاتی از حوادث و سوانح به وقوع پیوسته، طبقه بندی مخاطرات در کشور همچنین تسهیل در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، این سامانه در جمعیت هلال احمر ایران طراحی و رونمایی شده است.

سامانه عملیات هوشمند در بستر شبکه امن یکپارچه و داخلی جمعیت با هدف کمک به تصمیم سازی مدیریتی در پاسخگویی به حوادث و سوانح در هلال احمر به بهره برداری رسیده و دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند فراوانی ۴۶ لایه اطلاعاتی از اماکن، دستگاه‌های همکار و محیط‌های جغرافیایی، ارتباط برخط با موسسه ژئوفیزیک دانشکاه تهران و سازمان هواشناسی کشور بوده و امکان گزارش‌گیری در زمان کوتاه برای تصمیم سازی را دارا است.  

نیازسنجی حوادث به صورت هوشمند
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به مزایای این سامانه خاطرنشان کرد: با وارد کردن مختصات جغرافیایی منطقه تحت تاثیر در حوادث و سوانح طبیعی نظیر زلزله یا سیل، می‌توان به اطلاعات خانوار و جمعیت منطقه حادثه‌دیده به تفکیک مرد و زن دست یافت. سپس با فعال سازی لایه‌های اطلاعاتی، نزدیکترین خانه هلال، مرکز امدادی و پایگاه امداد و نجات نمایش داده شده و بلافاصله تیم‌های ارزیاب امدادی به محدوده تحت تاثیر اعزام خواهند شد.

طراحی سامانه عملیات هوشمند امداد و نجات/۴۶ لایه اطلاعاتی هنگام وقوع حوادث فعال می‌شود

ولی پور ادامه داد: همچنین با توجه به موقعیت مکانی و گزارش‌های تیم‌های ارزیاب اعزامی، برآوردی از نیازهای عملیاتی مانند نیروهای مورد نیاز، تجهیزاتی همچون آمبولانس، چادر، پتو و اقلام زیستی را برای محدوده تحت تاثیر مشخص کرده تا در صورت نیاز به منطقه اعزام و ارسال شوند همچنین با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان اینکه در زمان تماس افراد آسیب‌دیده با شماره ملی ندای امداد (۱۱۲)، موقعیت مکانی حادثه دیده بر روی نقشه مشخص شود، ایجاد شده و اپراتورهای مرکز پاسخگویی اضطراری پس از ثبت اطلاعات اولیه از طریق نرم افزار هوشمند، نزدیکترین پایگاه عملیاتی و پشتیبان را مشخص می‌کنند.

ارسال پیام هشدار به امدادگران
این مقام مسئول در هلال احمر تصریح کرد: برای اعلام گزارش حادثه به تیم‌ها و نیروهای متخصص و آماده در پایگاه، یک پیام صوتی ارسال می‌شود که پس از دریافت آن بر روی تلفن همراه، نجاتگران و تعیین محل اعزام بر روی نقشه، عملیات امداد و نجات آغاز می‌شود.

این نرم افزار با داشتن ۱۰ زیرسامانه امکان مدیریت هوشمند عملیات ها را در اختیار مراکز EOC  هلال احمر قرار می ‌دهد تا در کمترین زمان ممکن، بهترین خدمات به آسیب دیدگان ارائه شود و با توسعه این نرم افزارها می توان نسبت به مدیریت انواع حوادث توسط سازمان های همکار اقدام کرد.  

این زیرسامانه ها شامل مدیریت حوادث و سوانح، مدیریت اطلاعات مکانی، مدیریت کشیک اضطراری، مدیریت امدادگران و نجاتگران، مدیریت دیسپچ و ارتباطات، فراخوان نیروها و تیم های عملیاتی، مدیریت شماره ملی امداد و نجات ۱۱۲، مدیریت تیم های امدادی، مدیریت امداد هوایی و عملیات نگار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha