۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۱۱
کد خبر: 84753931
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمایشگاه نسخ شاهنامه‌ فردوسی در موزه حرم مطهر رضوی گشایش یافت

مشهد- ایرنا- نمایشگاه نسخ خطی و چاپ سنگی شاهنامه فردوسی روز یکشنبه در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نمایشگاه ۱۰ نسخه خطی متعلق به قرن دهم هجری قمری به نمایش گذاشته شده که صفحات این نسخ در ۲۵، ۲۷ و ۲۸ سطر به خط نستعلیق کتابت شده است.

همچنین در بخش دیگری از این نمایشگاه ۱۵ نسخه چاپ سنگی که در فاصله زمانی سالهای ۱۲۶۷ تا ۱۳۲۶ قمری به چاپ رسیده، در معرض نمایش قرار گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در حاشیه افتتاح این نمایشگاه به خبرنگاران گفت: مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و وجود گنجینه‌هایی بی نظیر در این مجموعه بیانگر هویت ایرانی اسلامی است.

محمد حسین‌زاده افزود: آستان قدس رضوی که بی‌نظیرترین نهاد دینی در جهان است، جمع‌آوری چنین مجموعه‌های خطی نفیس، نگهداری و حفاظت از آنها را انجام می‌دهد.

این نمایشگاه از ۲۵ اردیبهشت تا ۸ خردادماه برای بازدید علاقه‌مندان در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری دایر خواهد بود.

۲۵ اردیبهشت ماه سالروز گرامیداشت مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی و زبان و ادبیات فارسی نامگذاری شده است.

آرامگاه فردوسی در باغی ۶.۵ هکتاری در ۲۰ کیلومتری شمال غرب مشهد در مسیری منشعب از جاده مشهد - چناران با نام "بلوار شاهنامه" قرار دارد. محوطه داخلی باغ آرامگاه فردوسی همچنین محل دفن "مهدی اخوان‌ثالث" شاعر نامدار معاصر و نیز استاد آواز ایران زنده‌یاد محمدرضا شجریان است.

"آرامستان شعرای مشهد" واقع در ۵۰ متری بیرون باغ آرامگاه فردوسی نیز مزار تنی چند از دیگر شاعران نامدار معاصر از جمله مرحومان "عماد خراسانی، احمد گلچین‌معانی، احمد کمالپور، محمد قهرمان و عشرت قهرمان" است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha