۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۰۴
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84754553
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

نخستین تولد دوقلوهای آهو پارک ملی کلاه قاضی اصفهان در سال جاری ثبت شد

اصفهان - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از ثبت نخستین تولد دوقلوهای پارک ملی کلاه قاضی در سال جاری خبر داد و گفت: این دوقلوها از گونه آهو هستند که تولد آنها توسط محیط‌بانان منطقه ثبت شد.

حسین اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۲ هزار راس آهو در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اصفهان زیست دارند که زادآوری آنها بطور معمول در فصل بهار و بویژه نیمه دوم اردیبهشت اتفاق می افتد و شاهد نخستین زایمان دوقلو در سال جاری در این منطقه بودیم.

وی با بیان اینکه پارک ملی کلاه قاضی یکی از زیستگاه های قابل توجه آهو در کشور است، اظهار داشت: با توجه به درگیری این منطقه با خشکسالی در سال های اخیر، ثبت نخستین تولد دوقلو در سال جاری، خبر خوب و امیدبخشی است.

اکبری با اشاره به اینکه دوقلوزایی در بین گونه های جانوری مانند آهو و کل و بز به شرایط زیستگاهی، پوشش گیاهی و آب و علوفه بستگی دارد، خاطرنشان کرد: اگر مناطقی سرسبز و دارای پوشش گیاهی و منابع آبی خوبی باشند بطور معمول گونه هایی مانند آهو دوقلوزایی قابل توجهی حتی تا حدود ۵۰ درصد دارند اما در مناطقی مانند کلاه قاضی که تقریبا بیابانی است و شرایط خشکسالی در ان اتفاق می افتد امکان دوقلوزایی کمتر است.

وی با بیان اینکه ضریب دوقلوزایی متناسب با شرایط اقلیمی تغییر می کند، ادامه داد: اگر چند سال پیاپی خشکسالی اتفاق بیفتد، برای اینکه حیات وحش از نظر کمیتی با آن سازگار شود بطور معمول دوقلوزایی کاهش می یابد.

اکبری با اشاره به اینکه در پارک ملی کلاه قاضی حدود ۲ هزار راس آهو، یک هزار و ۵۰۰ راس کل و بز و حدود یکصد راس قوچ و میش زیست دارند، گفت: تامین نیازهای اساسی این گونه های حیات وحش در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان قرار دارد و اقداماتی مانند ایجاد آبشخورها، آبرسانی سیار و تامین آب پایدار و علوفه مناسب بطور مستمر انجام می شود.

وی تغییر اقلیم و خشکسالی را تهدیدی برای حیات وحش دانست و افزود: بمنظور مقابله با اثر این تهدیدها، برنامه های حفاظتی محیط زیست برای گونه های حیات وحش در مناطق مختلف از جمله کلاه قاضی گسترش یافته و تامین منابع آبی و علوفه خشک در دستور کار است.

وی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر تهدید خاصی مانند بیماری در پارک ملی کلاه قاضی وجود ندارد، ادامه داد: امکان شیوع بیماری همیشه وجود دارد و احتمال آن در شرایط خشکسالی و گرما بطور معمول بیشتر است اما تلاش می شود با مجموعه اقدامات انجام شده و همکاری بین بخشی، مردم و دوستداران محیط زیست تا حد ممکن از شیوع بیماری های واگیر در زیستگاه های حیات وحش جلوگیری شود.

اکبری به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از زمستان سال ۹۸ در بین گونه کل و بز در پارک ملی کلاه قاضی اشاره و خاطرنشان کرد: شیوع این بیماری در سال ۹۹ به اوج خود رسید و تلفات قابل توجهی داشتیم اما با اقدامات حفاظتی، این بیماری کنترل و مهار شد و در سال گذشته و از ابتدای امسال تا کنون گزارشی درباره آن نداشتیم.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی با مساحت حدود ۵۰ هزار هکتار در ۳۶ کیلومتری منطقه جنوب شرقی اصفهان واقع شده است.
این منطقه حفاظت شده زیستگاه گونه‌های مختلف از گیاهان، پستانداران، پرندگان و خزندگان است که برخی از آنها در معرض خطر انقراض هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha