می‌خواستیم به تولید برسیم/ اکران حضوری و آنلاین فیلم‌های جشنواره «سایه»

تهران- ایرنا- دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» در نشستی آخرین جزئیات برگزاری این رویداد فرهنگی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، محمدحسین یاوری در نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه «سایه» بیان کرد: این جشنواره بعد از چهار سال تعطیلی، در حال برگزاری است و همین موضوع کار را سخت می‌کرد، به طبع بچه‌های تیم ما زحمت زیادی کشیدند که از آنها تشکر می‌کنم، یک سال است که ما درگیر برگزاری این رویداد هستیم. هیچ اسپانسری از جشنواره‌های دانشجویی حمایت نمی‌کند و این معضل چنین جشنواره‌هایی است می‌توانم بگویم از نظر هزینه برگزاری جشنواره‌های دانشجویی با سایر جشنواره‌ها اختلاف صد برابری دارد.

اکران حضوری و آنلاین فیلم‌های جشنواره «سایه»

یاوری گفت: ما برای بخش کارگاهی و رقابتی فراخوان دادیم و هفته گذشته آثار رقابتی را اعلام کردیم که کار جدی تر شد، مکان برگزاری دو جاست، در سینما سپیده و سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران، اکران فیلم‌های را خواهیم داشت ضمن اینکه ما هر روز یک ورکشاپ داریم که جزییاتش اعلام می‌شود. باید عنوان کنم ما یک پیچینگ هم داریم که منجر به دادن فاند به دانشجویان می‌شود. همچنین علاوه بر اکران حضوری در سینما سپیده و سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران، اکران آنلاین هم داریم که درواقع پلتفرم ودیو بخش اکران آنلاین را بر عهده دارد.

وی گفت: امسال بزرگداشت بهرام دهقانی را داریم که از تدوین‌گران خوب کشورمان هستند، مستندی هم برای ایشان ساخته‌ایم، ضمن اینکه با توجه به اینکه ایشان با «برادران لیلا» در کن هستند، پس از بازگشت مراسمی در دانشگاه برایشان می‌گیریم.

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش اظهار کرد: دکتر فهمیم مدیر اسبق گروه سینمای دانشگاه بودند و با توجه به اینکه بر اثر جانبازی شهید شدند، دانشگاه چنین جایزه‌ای را اهدا می‌کند، البته این جایزه از قدیم هم در این جشنواره بوده است، تنها جایزه‌ای که ما اضافه کرده‌ایم مربوط به بهترین فیلم دانشجویی است که متعلق به آثاری است که همه عوامل آنها دانشجو هستند، ما چنین بخشی را گذاشته‌ایم تا کار بچه‌ها دیده شود.

«بخش کارگاهی و پیچینگ»؛ ویژگی منحصربه فرد جشنواره سایه

یاوری در پاسخ به پرسشی درباره شباهت ساختاری جشنواره «سایه» با جشنواره «نهال» گفت: فستیوال «نهال» هم یک جشنواره دانشجویی است که البته به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، ممکن است جشنواره ما شباهتی هم با جشنواره «نهال» داشته باشد اما ما برای اینکه «سایه» متفاوت باشد به سراغ بخش کارگاهی رفتیم چون معتقدیم هرچه بستر بیشتری برای فعالیت دانشجویان فراهم باشد این بسترها باعث دیده شدن بچه‌ها می‌شود، ما خودمان هم آثاری به «نهال» می‌فرستیم و تعامل مثبتی با آنها داریم، چنین رویدادهایی اتفاقات خوب و بزرگی هستند که می‌توانند باعث دیده شدن بچه‌ها شوند.

وی افزود: ما هم می‌خواستیم علاوه بر نمایش فیلم، تولید فیلم را هم داشته باشیم چون کمبود بودجه باعث می‌شود بچه‌ها سراغ تولید نروند، به همین دلیل به بچه‌ها فاند داده می‌شود و ممکن است از دل همین فاندها فیلم‌هایی تولید شود که سال دیگر در بخش رقابتی ما باشند.

بزرگداشت بهرام دهقانی در جشنواره «سایه»

دبیر سیزدهمین دوره از جشنواره سایه همچنین از برگزاری مراسم بزرگداشت استاد بهرام دهقانی در اختتامیه «سایه» خبر داد و افزود: استاد بهرام دهقانی در زمان اختتامیه در جشنواره کن حضور دارند اما مستند پرتره ایشان پخش خواهد شد و ما نیز برنامه بزرگداشت مفصلی برای ایشان در دانشگاه پس از جشنواره برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: ما یک تیم چند نفره هستیم که چند ماهی است بدون هیچ چشم داشتی کار می‌کنیم، اینکه جشنواره‌ای را بعد از چهار سال تعطیلی، سر پا کنید کار سختی است، اینکه بخشی هم اضافه کنیم کار را سخت‌تر می‌کرد اما همه انرژی را گذاشتیم تا بدون اختلال این رویداد را برگزار کنیم. آثار همه کسانی که به نظر هیأت انتخاب شایسته بوده‌اند وارد بخش رقابتی شده‌اند و هیچ موضوع شخصی در این مورد دخیل نبوده است.

وی ادامه داد: وقتی قرار است جشنواره‌ای برگزار شود نیازمند مجوزهایی است که ما توانستیم مجوز ارشاد را برای اکران آثار در بیرون از دانشگاه بگیریم. ما در سوره سیستم پخش ضعیفی داریم به همین دلیل باید به دنبال جایی باشیم که در خور شأن دانشجو باشد از همین رو تلاش کردیم بهترین خدمات را ارایه بدهیم. این را هم باید بگویم هیچی فیلمی به لحاظ دریافت مجوز، دچار مشکل نشد.

۸۵ اثر ار در بخش رقابتی و کارگاهی پذیرفتیم

دبیر بخش کارگاهی این جایزه نیز گفت: باید بگویم فراخوان اولیه ما به دلیل فراگیری کرونا لغو و به آذر ۱۴۰۰ موکول شد با این حال جشنواره در دو بخش کارگاهی و رقابتی برگزار می‌شود. مقدمات بخش کارگاهی از اسفند شروع شد و بخش رقابتی تا پایان اسفند جذب آثار داشت، بعد به مراحل انتخاب رسیدیم و شنبه این هفته اعلام نتایج را داشتیم. حدود ۸۵ اثر را در بخش رقابتی و غیر رقابتی پذیرفتیم. در بخش کارگاهی هم چنین بود که ما در نظر داشتیم نوآوری داشته باشیم و برای اولین بار چنین بخشی را در جشنواره «سایه» پیاده کردیم.

علی زارعی افزود: بخش کارگاهی چنین است که ما طرح‌های فیلمنامه را از دانشجویان متقاضی گرفتیم، در مرحله اول انتخاب طرح‌ها بررسی شد و به ۵۳ اثر رسید، در مرحله بعدی این طرح‌ها به منتورها سوره ارایه و طی دو روز پرزنت شد، ما دوباره یک مرحله فیلتر داشتیم که در نهایت ۲۳ طرح در بخش اصلی کارگاهی پذیرفته شد و در حال حاضر این طرح‌ها در حال تبدیل شدن به فیلمنامه هستند.

وی مطرح کرد: اختتامیه این بخش به این صورت است که بچه‌ها طرح‌های خود را جلوی سرمایه‌گذاران پرزنت می‌کنند و در صورت قبولی هزینه ساخت آن از سوی سرمایه‌گذاران تامین می‌شود. اسپانسر اصلی ما انجمن سینمای جوان است و این انجمن حداقل دو طرح را از دانشجویان می‌پذیرد. خانه مستند انقلاب اسلامی، مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی، چند استدیوی خصوصی، پلتفرم ودیو، چند تهیه‌کننده خصوصی، آب دیدی و… دیگر اسپانسرهای ما هستند.

وی درباره جلسات پیچینگ عنوان کرد: از اسفند که طرح‌ها انتخاب شد تا اردیبهشت ماه صاحبان طرح‌ها جلساتی را با منتورها داشتند که جلسه پیچینگ نهایی دو خرداد برگزار می‌شود. سه طرح مستند، یک طرح انیمیشن و بقیه طرح‌های پیچینگ داستانی هستند، طرح‌های داستانی هم موضوعات مختلف از اجتماعی گرفته تا جنگی را برخوردار هستند.

زارعی درباره فراخوان اولیه نیز اظهار کرد: فراخوان اولیه ما خیلی مشکل داشت که از عطا مجابی کمک گرفتیم، ایشان به عنوان مشاور بخش کنار ما آمدند و به همین ترتیب فراخوان اولیه اصلاح شد.

وی گفت: همه منتورهای ما به جز آقای یابنده تحصیل‌کرده دانشگاه سوره بوده‌اند، ما این دیدگاه را داشتیم که به سراغ کسانی برویم که در این دانشگاه تحصیل کرده بودند، آقایان مکری، روستایی، مهدویان هم اسم‌های ارزشمندی برای ما هستند، با این دوستان تعامل و مشورت داشته‌ایم.

زارعی با گلایه‌مندی از برخی انتقادات دانشجویان توضیح داد: همه ما می‌دانیم که کار دانشجویی خیلی سخت است، حدود یک سال است بدون هیچ قرارداد و دستمزدی با این جشنواره درگیر هستیم و کار ما بالا و پایین داشته ولی کار پیش رفته است، با این حال گاهی دل آدم می‌شکند که این مسأله هم از سوی دانشجویان رخ داده به ویژه از زمانی که نتایج اعلام شده است و برخی دانشجویان قضاوت غیر منصفانه‌ای داشتند اما کاش زحمات ما را ببینند، این در حالی است که هجمه وارد می‌کنند و زحمات یک ساله را زیر سوال می‌برند، کاش با خودمان تماس بگیرند و موارد خود را بگویند.

وی تصریح کرد: ما اولین جشنواره دانشجویی بوده‌ایم که توانسته‌ایم این مجوز را دریافت کنیم. این حرکت بسیار سخت بود که انرژی زیادی از ما گرفت. مدیر دانشگاه، معاون فرهنگی و مدیر گروه سینما در این مسأله ما را بسیار کمک کردند.

آثار دانشجویان فارغ‌التحصیل سوره در بخش «فارغ‌التحصیل» حضور دارد

دبیر بخش رقابتی نیز با ارایه آماری از آثار رسیده به این رویداد بیان کرد: ما در بخش رقابتی ۳۸۰ فیلم دریافت کردیم؛ ۸۶ فیلم به بخش رقابتی رسیدند که از این میان ۱۸ فیلم در بخش غیر رقابتی هستند، ۴ فیلم در بخش تجربی، ۳۱ فیلم در بخش داستانی، ۸ فیلم در بخش سال اولی، ۱۳ فیلم در بخش فارغ‌التحصیل، ۱۱ فیلم در بخش مستند قرار دارد. در بخش‌های بهترین فیلم داستانی، تجریی، مستند، سال اولی، فارغ‌التحصیل، جایزه ویژه هیات داوران ارایه می‌شود. جایزه‌ای هم در بخش بهترین فیلم سوره، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین صدا، بهترین طراحی صحنه، بهترین موسیقی، بهترین بازیگری مرد و زن، بهترین فیلم دانشجویی و تندیس فیلم «فهیمی» ارایه می‌شود. چهار خرداد هم نتایج را اعلام می‌کنیم.

احمد معارف وند گفت: آثار دانشجویان فارغ‌التحصیل سوره در بخش «فارغ‌التحصیل» حضور دارد. این بخش به این صورت است که ما امتیازی به دانشجویان این دانشگاه داده‌ایم البته یک سری فیلتر داشتم مثلاً اینکه دانشجویان باید از سال ۹۷ به بعد فارغ‌التحصیل شده باشند، این جشنواره چهار دوره برگزار نشده بود و دوستانی که در این مدت تحصیل کرده بودند به نحوی حقشان ضایع شده بود، به همین دلیل گفتیم این بخش را بگذاریم تا بچه‌ها دیده شوند.

در پایان نشست، از پوستر سیزدهمین جشنواره ملی فلیم کوتاه دانشجویی «سایه» که توسط گروه آبی طراحی شده است، رونمایی شد.

سیزدهمین دوره‌ جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه ‌«سایه» اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به دبیری محمدحسین یاوری برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha