به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رضا درستکار نویسنده، منتقد و تحلیلگر سینما در این مراسم با اشاره به اینکه دوران نقدنویسی و تاثیرگذاری منتقدان در سینمای ایران به افول میرود، گفت: سالهایی نه چندان دور مجله هایی چون فیلم و دنیای تصویر و امثالهم، خط مشی سینمای ایران را تبیین میکردند و منتقدان در جایگاه مفسران و رسولان، به تبیین فیلمها میپرداختند، اما امروزه عرضاندام آدمهای اشتباه در حوزه نقدنویسی و بیتوجهی فیلم سازان به نیاز و خواست مخاطب، باعث از بینرفتن این اثرگذاری شده است.
عضو هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در این مراسم با اشاره به اینکه در نقد باید خوبی و ارزشهای هنری و زیباییشناسی را تعمیم دهیم گفت: منتقد همچون «سیزیف» است، محکوم ابدی به خواندن و به دیدن، و افزودن و آگاهی بخشیدن. باید برود و بکوبد و بچرخاند و رنج بکشد و آگاهی را مهار کند تا سنگ را بتواند دوباره و صدباره و هزارباره تا بالای کوه بکشاند.
نقدمان هم وارداتی است
وحید ضرابینسب منتقد، نویسنده و کارگردان سینما نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سینما ابتدا بهعنوان صنعت و بعدها هنر و اینروزها تکنولوژی، مقوله فرهنگی وارداتی است گفت: متاسفانه حوزه نقد و تحلیل و آموزش هم در سالهای اخیر وارداتی شده است و به مثَل آش با جاش، سینما و فیلم را بدون نگاه ملی و بومی، از زاویه دید اصلی و غیر ایرانی پذیرفتهایم.
وی افزود: در همین نمایشگاه، بین کتب سینمایی بگردید تا متوجه شوید بخش بیشتر آثار، ترجمه است و کمتر کسی به سراغ تالیف و نگاشتن میرود، با اینکه اساتید مبرزی در این حوزه داریم، کار در حوزه نقد و تحلیل و تاویل، اما بدتر هم هست و اینروزها فیلمها به جای کتابها و مجلات تخصصی، در صفحات زرد اینستاگرام و تلگرام مثلا نقد و بررسی میشوند، آن هم با نازلترین ادبیات و بدون کوچکترین دانش تخصصی و جهانبینی هنری.
ضرابی نسب گفت: نیاز است نقد و تحلیل فیلم، همان قدر که به اقشار مختلف جامعه نزدیک میشود و سبک ریویو نویسی پیدا میکند و دادهها و آگاهیها و نیازهای خواننده را تامین مینماید، همانقدر هم اندیشه و دنیای فکری او را شکل دهد و آجرهای جهان زیباشناسانهاش را بچیند. آن هم از زاویه دید ایرانی و با ادبیات ایرانی و برای بینده ایرانی...
کتاب وقتی از فیلم حرف میزنیم از چه حرف میزنیم در دو جلد و ۴۵۰ صفحه، مجموعهای از گزارشگونههای جدا در فرم اما پیوسته در محتوا بر فیلمهای معاصر سینمای جهان نوشته وحید ضرابینسب است و نشر ایجاز منتشر کرده است. فاطمه معتمدآریا، محمدهادی کریمی و رضا درستکار، یادداشتهای کوتاه بر این کتاب نوشتهاند.
سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی از حدود ۳۰ کشور، کار خود را از روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) آغاز کرده و تا ۳۱ اردیبهشت ادامه دارد. علاقه مندان می توانند هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ از جدیدترین محصولات حوزه نشر و تازه های کتاب در این نمایشگاه بازدید کنند.
همزمان با این رویداد حضور نمایشگاه مجازی با حصور ۲۸۰۰ ناشر در سامانه در جریان است و علاقه مندان می توانند کتاب های مورد علاقه خود را از این سامانه خریداری کنند.
همزمان با اعلام تعطیلی ادارات و محیطهای آموزشی شهر تهران در تاریخ سهشنبه (۲۷ اردیبهشت ماه) از سوی کمیته اضطرار آلودگی هوا استانداری تهران؛ روابط عمومی نمایشگاه سیوسوم کتاب تهران اعلام کرد بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب تعطیل خواهد بود و تنها شاهد فعالیت بخش مجازی این رخداد هستیم.
نظر شما