به گزارش ایرنا، روابط عمومیها قلب تپنده هر دستگاه و سازمانی بوده و وظایف سنگین و رسالتهای خطیری را در بخشهای مختلف از ارتباط با رسانهها تا پاسخگویی به شبهات و انتقادها و تکریم مراجعهکنندگان برعهده دارند.
به گفته کارشناسان، آگاه کردن و خبر دادن، ترغیب، تشویق، ترویج و تبلیغ، انجام تحقیقات اجتماعی و افکارسنجی و پیوند آن به منابع سازمان و عموم مردم از مهمترین وظایف روابط عمومیها است.
روابط عمومی یک شغل نیست بلکه عشق است و به عنوان پل ارتباطی و آیینه تمام نمای هر دستگاه، نقش مهمی در ارتباط مؤثر و هدفمند مردم با مسوولان بر عهده دارد.
این شغل نه زمان میشناسد و نه مکان و یک مسوول روابط عمومی باید در هر شرایطی، پاسخگوی مسوول و سازمان و مهمتر از همه مردم باشد.
در سالهای اخیر با گسترش فضای مجازی به یکباره تغییرات زیادی در حوزه اطلاع رسانی و وظایف روابط عمومی ها به وجود آمده و در این فضا گاهی برخی از فعالان این حوزه در قامت یک خبرنگار حاضر شده و جلوتر از خبرنگاران خبر تولید میکنند، عکس میگیرند و منتشر میکنند.
خبرنگار ایرنا استان قزوین با توجه به هفته ارتباطات و روابط عمومیها به سراغ تعدادی از فعالان این عرصه در استان رفته تا ضمن بررسی نقش و جایگاه روابط عمومیها در شرایط کنونی به واکاوی مسائل و مشکلات آنها بپردازد.
چشم انداز روابط عمومی ها برای همیشه تغییر کرده است
مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه روابط عمومی تلفیقی از هنر، تخصص و تجربه است، گفت: روابط عمومیها باید منعکس کننده خدمات سازمانها و دستگاهها به جامعه و در مواقع لزوم پاسخگوی مردم و رسانهها باشند.
عادله مهرابی افزود: لازمه بحث در مورد مفهوم "روابط عمومی" داشتن شناخت صحیح از آن است، وقتی دنیای روابط عمومی و تغییرات تأثیرگذار در این حیطه را بشناسیم بدون شک به ترسیم چشمانداز قابل قبولی از آن، دست خواهیم یافت.
به اعتقاد وی، اکنون زمان آن فرا رسیده که تغییرات به وجود آمده در دنیای بزرگ روابط عمومی را درک کنیم و از آن به عنوان اهرمی برای حرکت رو به جلو استفاده کنیم.
مهرابی تاکید کرد: امروز عصر ارتباطات آن هم از نوع ارتباطات برخط است به آن معنا که برقرار کردن ارتباطات از رایانه های اداری یا شخصی کوچ کرده و به گوشیهای موبایل و به عبارتی به دستهای مخاطب مهاجرت نموده است؛ از همین رو، چشم انداز روابط عمومی برای همیشه تغییر کرده است.
این مسوول روابط عمومی ادامه داد: با اندکی تمرکز بر رفتارهای اجتماعی شهروندان در مییابیم که با گسترش راههای ارتباطی مانند تلفن همراه، روابط عمومی در زندگی شخصی شهروندان نیز رخنه کرده و هر یک از آنها میتوانند جزو ارکان این حوزه محسوب شوند.
وی خاطرنشان کرد: البته اعتقاد و اهتمام مدیران نیز در دستیابی به این هدف اهمیت بسزایی دارد اما در کل با توجه به اینکه در نتیجه تغییرات ایجاد شده در جامعه، سبک زندگیها نیز تغییر کرده و امروز هر یک از شهروندان با قرار گرفتن در دنیای برخط به عناصر روابط عمومی سیار تبدیل شدهاند.
مهرابی افزود: مدیران روابط عمومیها با تکیه بر رویکرد "روابط عمومیِ مردم محور" میتوانند به شهروندان احساس عضویت در یک خانواده مشترک اما بزرگ را القاء کرده و در توسعه فعالیتهای خود، تقویت دامنه اطلاعرسانی و بهویژه افزایش اثرگذاری از آنها کمک بگیرند.
مدیر روابط عمومی شورای شهر قزوین یادآور شد: به نظر میتوان به افراد جامعه، احساس هم خانواده بودن را انتقال داد و با بها دادن به آنها به عنوان اعضای خانواده روابط عمومی از مشارکت آنها بهره برد.
پوست اندازی روابط عمومیها از شکل سنتی به مدرن ضروری است
مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این زمینه به جایگاه مهم روابط عمومی در راستای تحقق اهداف سازمانی اشاره کرد و بر نقش مهم روابط عمومیها در حوزه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی تاکید نمود.
رضا محمدی افزود: دنیای مجازی هم اکنون فضای غالب اطلاع رسانی مردم و جامعه محسوب میشود و پوست اندازی روابط عمومیها از شکل سنتی به مدرن ضروری است و باید از افراد متخصص در این حوزه استفاده کرد.
وی اظهار داشت: امروزه روابط عمومیها کارهای تخصصی را برعهده گرفته و نقش مهمی را در شکل دهی، تعیین و برنامهریزی اجرای سیاستهای راهبردی یک سازمان ایفا می کنند.
محمدی تاکید کرد: در حال حاضر روابط عمومی در حال پوست اندازی از حالت سنتی به مدرن و آکادمیک هستند و حضور گسترده آنها در فضای مجازی و پیام رسانهای داخلی و خارجی ضروری است.
وی با اشاره به جایگاه مهم روابط عمومی دستگاههای اجرایی، افزود: روابط عمومیها پل ارتباطی مردم و مسوولان هستند و بهترین ظرفیت برای انعکاس خدمات دولت و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار میروند.
محمدی با اشاره به جایگاه مهم و حساس روابط عمومیها در بخشهای مختلف، اظهار داشت: روابط عمومی بخشی از سازمان است که ارتباط مستقیم با افکار عمومی دارد و در واقع هدف اساسی و ماهیت وجودی روابط عمومی ایجاد، حفظ و تداوم تفاهم با افکار عمومی است.
وی یادآور شد: روابط عمومیها در کنار رسانههای جمعی و خبرگزاریها به صورت شبانه روز به انعکاس خدمات دولت و مسوولان مشغول هستند و در انجام وظیفه ذاتی خود،ذرهای کوتاهی نمیکنند.
این مسوول اضافه کرد: متاسفانه بیمهریها و کم توجهی به پیشکسوتان حوزه روابط عمومی و تعیین نکردن جایگاه سازمانی برای مدیران روابط عمومیهای دستگاهها موجب دلسردی این افراد شده است.
محمدی ادامه داد: یکی از بزرگترین معضلات روابط عمومیها تثبیت نشدن جایگاه شغلی آنها پس از گذشت زمان طولانی خدمت در یک سازمان است که موجب سلب اثرگذاری لازم از روابط عمومیها می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ادارات روابط عمومی در دستگاههای اجرایی استان به کارشناس و کارشناس مسوول تنزل پیدا کرده و موجب بیانگیزگی بسیاری شده است.
نباید از روابط عمومیها انتظار روشهای بایگانی شده نیم قرن پیش را داشت
مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری قزوین با بیان اینکه در دنیای مدرن جایگاه روابط عمومی در ادارات و سازمان همچنان مغفول مانده است، گفت: روابط عمومیها به عنوان مغز متفکر سازمان و بازوی مشورتی مدیران ارشد باید نقش خود را در برنامه ریزیهای بلند مدت سازمانی ایفا کنند و این در تناقض با کار تبلیغات است.
طیب اسکندری نژاد افزود: متاسفانه به رغم تاکیدات زیاد صاحب نظران این حوزه بر نقش بنیادی روابط عمومی در توسعه و آگاه سازی هنوز آثار و ادبیات قابل اتکایی در این خصوص وجود ندارد.
وی اظهار داشت: روابط عمومی میتواند به توسعه کمک کند در حالیکه وقتی از نقش روابط عمومی در توسعه بحث میکنیم، نظراتی را به یاد می آوریم که روابط عمومی را ذاتاً ضد توسعه به ویژه در بُعد معنوی آن میدانند.
این دانش آموخته علوم ارتباطات افزود: زمانی که افراد سرشناس مثل ”یورگن هابرماس“ فیلسوف و جامعه شناس آلمانی با یک دید انتقادی، روابط عمومی را مورد بحث و بررسی قرار میدهد، میگوید: ”عقیده آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم به وسیله کارشناسان روابط عمومی، به سمت پذیرش پیام و دستکاری افکار عمومی تغییر جهت داده است.
اسکندری نژاد تصریح کرد: روابط عمومی، هنر بسیار ارزندهای است که در تمامی مجموعههای اداری، خصوصی یا حتی در زندگی فردی و در راستای برقراری تعامل مطلوب با دیگران به کار میآید و میتواند عامل پویایی و فزونی قدرت یا منزوی شدن و رکود فعالیتهای سازمان، دستگاه و فرد شود.
برخی مدیران درک درستی از جایگاه روابط عمومی ندارند
مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری قزوین با انتقاد از برخی مدیران که از روابط عمومی و حتی سواد رسانهای درک درستی ندارند، اظهار داشت: امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، آموزش سواد رسانهای به اقشار مختلف مردم آغاز شده و این موضوع اهمیت خود را پیدا کرده است.
اسکندری نژاد ادامه داد: امروزه افرادی که سواد رسانهای کمی دارند، باید پیامهای رسانهای را همان گونه که رسانهها ارائه میکنند، بپذیرند و از خود هیچ تحلیل و تفسیری از مسایل و موضوعات مهم جامعه و عصر زندگی خود نداشته باشند.
وی تاکید کرد: یکی از مزایای سواد رسانهای برای روابط عمومیها این است که میتوانند فرصتها و تهدیدهای سازمان خود را در ارتباط با رسانههای مختلف دریابند و به وسیله آن فرصتها را تقویت کرده و تهدیدها را به فرصتها تبدیل کنند.
این مسوول اضافه کرد: در حال حاضر نباید از روابط عمومیها انتظار روشهای بایگانی شده نیم قرن پیش را داشت و به صدور تراکتهای تسلیت و تبریک، پرده نویسی های تکراری و شعاری و مناسبتی و تنظیم جلسات با روشهای منسوخ شده اصرار ورزید.
مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری قزوین گفت: نقش روابط عمومیها در تعامل با افکار عمومی مسوولیت اجتماعی است و باید در راستای مسوولیت اجتماعی خود به گونهای عمل کنند که یکپارچگی در جامعه ایجاد شود.
باید کارشناسان روابط عمومی از ارتباطی قوی و مؤثر برای تحقق اهداف سازمانی برخوردار باشند
کارشناس روابط عمومی دفتر امام جمعه قزوین گفت: مسوولان روابط عمومیها مشاورانی امین برای شناسایی مشکلات و انعکاس آنها به مدیران و شفاف سازی امور برای جلب رضایت مردم هستند.
مصطفی فلاح افزود: روابط عمومی قلب تپنده ای است که میتواند با کارکنان خلاق، حرفهای، کاربلد و فرصتشناس، سازمان را در بین سازمانهای دیگر چون ستارهای درخشان نامدار سازد و روز به روز با راهکارهای جدید و خلاقانه در راه پیشرفت آن بکوشد.
فلاح تاکید کرد: مهمترین عامل موفقیت سازمانها، وجود یک رابطه قوی و مستمر با جامعه هدف است که با مخاطبان سازمان به صورت مداوم و مستمر سر و کار داشته باشد و اهداف سازمان را از نگاه آنها دنبال نماید.
وی با اشاره به ویژگیهای روابط عمومی متخصص، افزود: ضروری است کارشناسان روابط عمومی از ارتباطی قوی و مؤثر برخوردار باشند، بتوانند اخبار درست و نادرست را از یکدیگر تشخیص دهند، قلم قوی داشته باشند و نسبت به فضای رسانهای بینالمللی، کشوری و محلی آگاهی داشته باشند تا خبری مناسب را تنظیم کرده و در رسانهها منتشر کنند.
وظیفه روابط عمومیها فقط در حد نصب پلاکارد و بنر نیست
کارشناس روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین با بیان اینکه وظیفه روابط عمومیها فقط در حد نصب پلاکارد و بنر نیست، افزود: روابط عمومی در هر سازمانی نقش بسزایی در برقراری ارتباط مؤثر مدیریت با دیگر بخشها دارد و تلاش میکند مدیران را از محیط پیرامونی خود آگاه کند و همچنین فعالیتهای سازمان را به اطلاع مخاطبان برساند و در واقع محیط بیرون سازمانی را به درون آن پیوند دهد تا با تحقق این مهم، بتواند محیط آرام، بدون تنش همراه با رضایتمندی را ایجاد کند.
زهرا محبی اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی ارائه مشکلات و دغدغههای جامعه هدف به مدیر است تا در جهت رفع آنها سیاستگذاری و برنامهریزی کند و بهترین تصمیمها را برای تحقق اهداف سازمانی اتخاذ نماید.
وی تاکید کرد: همچنین روابط عمومی دارای رابطهای دو سویه با افکار عمومی است و هم از افکار عمومی نقش میپذیرد و هم میتواند تأثیرگذار باشد.
این کارشناس روابط عمومی اضافه کرد: تأثیرگذاری بر افکار عمومی کار سادهای نیست و این هنر روابط عمومی است که باید با به کارگیری شیوههای جذاب و کارآمد بتواند نقش مؤثر خود را در روشنگری اذهان عمومی ایفا کند.
وی تصریح کرد: روابط عمومی جهت تاثیرگذاری بر افکار عمومی باید از شیوههای منطقی، کارآمد و بهروز استفاده کند که از جمله آنها رسانهها است، بنابراین باید ارتباط و تعاملات خود را با رسانهها تقویت کند تا در تنویر افکار عمومی موفق باشد و از طرف دیگر از افکار عمومی برای پیشبرد مجموعه کاری خود بهره ببرد تا سازمان را به اهدافش برساند.
رهاورد:
امروزه با توسعه رسانههای نوین، فضای مجازی و افزایش سرعت انتشار اخبار دیگر نمیتوان وظایف سنتی و قدیمی را از روابط عمومیها انتظار داشت بلکه باید با تغییر نگاه از این جایگاه مهم ایفای رسالت ارتقای سطح آگاهی و دانستن را در جامعه انسانی مطالبه کرد.
انتظار میرود که مدیران استان با شناخت دقیقتر نسبت به اهمیت و وظایف روابط عمومیها کمک کنند تا این بخش از سازمانها به جایگاه واقعی خود برسند.
نظر شما