نقش پردیس انرژی پارک علم و فناوری خراسان رضوی در بومی‌سازی محصولات فناورانه

مشهد-ایرنا- رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت:پردیس انرژی پارک علم و فناوری این استان ضمن نفوذ هوشمندانه‌ فناوری و توانمندسازی در شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ انرژی، توانسته است به ستون قابل اطمینانی برای خودکفایی کشور در بومی‌سازی محصولات فناورانه‌ کلیدی تبدیل شود.

دکتر مسعود میرزایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ایجاد ظرفیت‌های استانی و راهبردهای اصلی پارک برای توسعه بخش‌های انرژی، صنایع معدن و فلزات و همچنین صنایع کشاورزی و غذایی تاکید کرد.

وی ضمن اشاره به بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران که در محل دائمی نمایشگاه‌ تهران از ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت سال جاری برگزار شد، ادامه داد: امیدوار هستیم وزارت نفت همچون گذشته برای پیشبرد اهداف خود، به توانمندی پارک علم و فناوری خراسان رضوی اعتماد داشته باشد تا در این مسیر دست به اقدامات بزرگ‌تری زده شود.

میرزایی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به عنوان بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری ایران، هر سال با حضور جمع بسیاری از شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی در این عرصه  برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه  فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکت‌های فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست‌اندرکاران و متخصصان قرار دهند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این صنعت،با اشتراک گذاشتن تجربیات خود در مسیر بهتر شدن گام بردارند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز به عنوان یکی از سردمداران حوزه انرژی کشور همه ساله با حمایت این پارک به صورت مستقل و یا مشارکتی در این نمایشگاه حضور دارند،این شرکت‌ها همواره در این نمایشگاه خوش درخشیده‌ اند و با نمایش آخرین دستاوردهای خود، مورد استقبال بازدیدکنندگان عمومی و تخصصی از جمله مدیران، کارشناسان عرصه فناور قرار گرفته‌اند.

میرزایی با اشاره به اهمیت ثروت‌آفرینی در کشور و اشتغالزایی برای جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی افزود: بیش از ۷۰ شرکت دانش‌بنیان و فناورِ ارزش آفرین حوزه‌ انرژی خراسان رضوی ، افزون بر کسب دستاورهای متعدد از جمله پارک امین وزارت نفت، تاکنون برای هزار نفر سرمایه انسانی متخصص کارآفرینی داشته‌اند.

وی بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه  تعداد۳۰ شرکت از پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حوزه تخصصی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به معرفی دستاوردها و محصولات دانش بنیان خود پرداختند. این محصولات شامل انواع پمپ، ابزار دقیق و کنترل، مواد شیمیایی مناسب در فرآیندهای پالایشگاهی و استخراج نفت، برق و الکترونیک می‌باشد.

میرزایی با اشاره به بازدیدها و نشست‌های انجام شده در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در این بازدیدها معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، پارک علم و فناوری خراسان رضوی را قطب (هاب) شرکتهای فناوری انرژی در کشور می‌داند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: در قالب این نشست‌ها برای راه‌اندازی آزمایشگاههای مرجع تست محصولات تولیدی شرکت‌ها با همکاری اداره استاندارد و معاونت مهندسی وزارت نفت توافق و بر معرفی شرکت‌های پردیس انرژی این پارک به پیمانکاران بزرگ این حوزه از جمله "پدک" و "اویک" و زیر مجموعه‌های وزارت نفت، برای شکوفایی و اشتغال‌آفرینی آنها تاکید شد.

وی بیان کرد: در تفاهم نامه مزبور طراحی و ساخت نمونه ابتدایی فرآیند عملکرد تجهیزات گازرسانی (کنتور و رگولاتور) با قابلیت آزمون و مشاهده‌پذیری ساز و کار داخلی امضا و مبادله شد که ساخت این نمونه  تلفیقی از هنر و صنعت است و با تکیه بر اهمیت آموزش به ویژه در حوزه نیروهای فنی عملیاتی ساخته شده است.

میرزایی گفت: این ماکت از جنس پلی‌کربنات شفاف ساخته شده و با توجه به کمپرس هوا به جای گاز در آن، ضمن ایمنی کامل، امکان مشاهده فرآیند تجهیزات گازرسانی کنتور و رگولاتور و قابلیت‌های پایلوت تجهیزات شامل آشنایی با پروسه کلی گازرسانی، نحوه عملکرد تجهیزات و مشاهده اجزای داخلی در هنگام کارکرد، قابلیت رویت فشار، دما و میزان مصرف به صورت مانیتورینگ و دستی را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha