روحانیت نقش اساسی در پیروزی کشورمان در دفاع مقدس داشت

اصفهان - ایرنا - دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: روحانیت به عنوان کانون و نهاد ایجاد معنویت، نقش اساسی در پیروزی کشورمان در هشت سال دفاع مقدس داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری روز پنجشنبه در کنگره شهدای طلاب و روحانی استان اصفهان در گلستان شهدا افزود:  گروه‌های زیادی در ایجاد، تقویت و تعمیق و دوام عوامل معنوی در جبهه‌های حق علیه باطل موثر واقع شدند اما سهم روحانیت به عنوان عظیم‌ترین، سازمان یافته‌ترین و فعال‌ترین کانون و نهاد معنویت بیش از بقیه بود. 

وی ادامه داد: نقش این قشر در بیش از ۷۰ عرصه بود اما محور اصلی و اولین نقش روحانیت در دفاع مقدس محور تاثیر گذاری کلی محسوب می‌شود. 

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه روحانیت نقشی بی‌بدیل در  پشتیبانی جنگ داشت خاطرنشان کرد: تریبون‌های نمازهای جماعت و جمعه، مساجد و حسینیه‌ها، مجالس خانگی، مراسم شهدا و راهپیمایی‌ها در اختیار آنان بود و فریاد انقلاب و مردم و حقانیت کشور از حلقوم روحانیت بیان می‌شد. 

حجت‌الاسلام ذوالنوری با اشاره به نقش مسوولیتی و مدیریتی علما و طلاب در جنگ اضافه کرد: از سوی دیگر نقش تبلیغی روحانیت بسیار اثربخش بود بطوریکه ۳۶ امام جمعه و امام جمعه موقت در جبهه‌ها به شهادت رسیدند. 

وی تصریح کرد: روحانیت در زمان دفاع مقدس حضور فیزیکی و در میدان داشت و دوشادوش مردم و رزمندگان در حفظ کشور در مقابل دشمن کوشید. 

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه نقش تخصصی و فرماندهی جنگ از دیگر عملکردهای این قشر به شمار می‌رود اظهارداشت: برای مثال شهید ردانی پور، شهید حجازی و شهید میثمی در ابتدا طلبه بودند سپس لباس پاسداری بر تن کردند. 

حجت‌الاسلام ذوالنوری با تاکید بر اینکه تاثیر گذاری روحانیت بصورت کلان از سوی امام (ره) و دیگر چهره‌های تراز اول کشور مشهود بود افزود:  ولایت پذیری و عشق رزمندگان به ولایت فقیه از جمله دلایلی بود که در پیچیده‌ترین عملیات و در زمانی که کمترین تجیهزات را داشتیم به پیروزی برسیم. 

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز تمام تمرکز دشمن در بی‌تاثیر کردن ولایت فقیه است و بر همین اساس بر ارزش‌های ما متمرکز شده‌اند. 

حجت‌الاسلام ذوالنوری با اشاره به دوران انقلاب تصریح کرد: انقلاب اسلامی زمانی به پیروزی رسید که جهان در وضعیت دو قطبی قرار داشت و ابر قدرت شرق با محورییت شوروی و ابر قدرت غرب با محوریت آمریکا کشورها را تحت سلطه خود قرار داده بودند. 

وی اضافه کرد: اما پیروزی انقلابی اسلامی این قطب‌بندی منحوس را از بین برد و آرایش جدیدی در نظام سیاسی و حاکمیتی جهان پدید آورد. 

این عضو مجلس شورای اسلامی گفت: در آن زمان شرق و غرب از وقوع انقلاب به وحشت افتاد و به همین دلیل دشمنان تمام توان خود را برای تخریبمان به کار بستند برای مثال ۱۱۲ رادیو دنیا با بیش از ۱۰ زبان زنده علیه نظام برنامه ساخته و پخش می‌کردند. 

حجت‌الاسلام ذوالنوری تصریح کرد: فعالیت گروهک‌های ضد انقلاب و افزایش شعارهای تجزیه طلبی تمام استان‌های مرزی به همین دلیل بود. 

وی خاطرنشان کرد:  در طول مدت بحران کردستان ۴۲ هزار شهید تقدیم  انقلاب شد و بیش از ۴۰ هزار نیرو نیز در این خطه برای جلوگیری از بروز مشکلات جدید مستقر شدند. 

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه نظام بیش بیش از ۱۷ هزار شهید ترور دارد گفت: انواع تحریم اقتصادی، عملیات روانی و تبلیغاتی و ایجاد جنگی ناخواسته و نابرابر از تلاش‌های دشمنان برای ضربه به جمهوری اسلامی بود. 

همچنین مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب‌الزمان (عج) در این برنامه گفت:  ۵۹۰ شهید حوزه‌های علمیه اصفهان، روحانیان و طلاب رزمنده در دوران دفاع مقدس، طلایه‌داران جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بودند. 

حجت‌الاسلام رحمت‌الله صادقی خاطرنشان کرد: خدمات این قشر پس از دفاع مقدس نیز تداوم یافته است بطوری که آنان در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان ساال‌های اخیر پیشگام بوده‌اند. 

وی با اشاره به خدمات روحانیان در ایام همه گیری بیماری کووید-۱۹ افزود: آنان خطرات این بیماری را به جان خریدند، اما اجازه ندادند هموطنانشان بدون تجهیز شرعی دفن شوند. 

به گزارش ایرنا، کنگره شهدای طلاب و روحانی استان اصفهان روز پنجشنبه با حضور اقشار مختلف بویژه روحانیان و خانواده ایثارگران و شهدا با قرائت بیانیه آیت‌الله‌ حسین مظاهری، از مراجع تقلید و رییس حوزه علمیه اصفهان در گلستان شهدای این کلانشهر برگزار شد. 

از مجموعه ۵۹۰ شهید طلبه و روحانی اصفهان، ۵۵۷ نفر در دفاع مقدس، ۱۸ نفر با ترور یا انفجار، یک نفر طلبه خواهر در مکه مکرمه، یک نفر نجف، یک نفر کربلا، یک نفر در پاکستان، یک نفر در بوسنی و هرزگوین به شهادت رسیده‌اند.  
از مجموع ۵۹۰ شهید طلبه و روحانی استان ۱۴۶ شهید ساکن شهرستان اصفهان، ۱۱۳ شهید ساکن شهرستان نجف آباد، ۹۲ شهید ساکن کاشان و سایر شهدای طلبه و روحانی ساکن سایر شهرستان‌های استان بوده‌اند.  
استان اصفهان همچنین با ۲۱۵ جانباز بیشترین تعداد جانباز طلبه و روحانی را به خود اختصاص داده است، این دیار در بین استان‌های دیگر بیشترین تعداد شهید را تقدیم کرده است و در جایگاه بعدی استان‌های تهران و مازندران قرار دارند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha