رزمنده های خراسان شمالی در قالب تیپ ۱ لشکر ۷۷ در فتح خرمشهر شرکت داشتند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی گفت: رزمنده های استان در قالب تیپ ۱ لشکر ۷۷ در عملیات بیت المقدس شرکت داشتند که آمار منسجمی در این خصوص جمع آوری نشده است.

امیر سرتیپ محمد نجاتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در عملیات دفاع مقدس ۱۳۰ گردان شرکت داشتند که از این تعداد ۴۰ گردان ارتش و ۹۰ گردان سپاه  بودند.

وی افزود: رزمنده هایی که در عملیات دفاع مقدس حضور داشتند از تمامی اقشار بود اما بیشتر شامل ارتش، سپاه و بسیجی بوده اند.

وی در ادامه اظهار داشت: این استان برای آزادسازی فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس تعداد زیادی رزمنده به جبهه های جنگ اعزام کرد که ۵۱ نفر به شهادت رسیدند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به جمعیت از نظر اعزام رزمنده ها به عملیات های هشت سال جنگ تحمیلی این استان در این شاخص در رتبه های اول و دوم کشور قرار دارد این در حالی است که از نظر بعد مسافت نیز جزء دور ترین مناطق بود.

با توجه به یکپارچگی خراسان بزرگ در آن دوران نیروهای استان خراسان شمالی با حضور در لشگر های ۵ نصر، لشگر ویژه شهدا، لشکر ۲۱ امام رضا (ع)، لشکر ۷۷ خراسان، لشکر ۲۸ روح الله، پدافند هوایی ارتش، گروه ۶۱ محرم و جهاد سازندگی خراسان حماسه ها آفریدند.

در دوران دفاع مقدس رزمنده های این خطه از خراسان بزرگ اعزام می شدند که در عملیات دفاع مقدس همراه تیپ ۲۱ امام رضا (ع) بیش از دو گردان در این عملیات شرکت کردند.

خراسان شمالی بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، همچنین بیش از ۳۵ هزار رزمنده در مراحل مختلف از این استان در عملیات های مختلف دوران دفاع مقدس حضور داشته اند.

این استان ۱۰ هزار و ۲۷۷ ایثارگر، ۳۹۷ آزاده و هفت هزار و ۲۳۲ جانباز دارد.

خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha