۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84761583
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمایندگان ژاپن و آمریکا نشست تجاری اَپک را به نشانه اعتراض به جنگ اوکراین ترک کردند

تهران – ایرنا – نمایندگان پنج اقتصاد مطرح دنیا از جمله ژاپن و آمریکا روز شنبه در اعتراض به تهاجم روسیه به اوکراین، نشست تجاری منطقه آسیا – پاسیفیک (اَپک) را ترک کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو، اجلاس دو روزه ۲۱ کشور اقتصادی که مجمع همکاری اقتصادی آسیا – پاسیفیک را تشکیل می دهند، روز شنبه در بانکوک آغاز به کار کرد و ترویج تجارت وسرمایه گذاری در دوره پساکووید در دستور جلسه این نشست قرار گرفت.

براساس اعلام یک منبع دولتی تایلند، اعتراض نمایندگان کشورهای یاد شده همزمان با سخنرانی «ماکسیم رشتنیکوف» وزیر توسعه اقتصادی روسیه در این نشست انجام شد.

طبق برنامه، قرار بر این بود که در حاشیه اجلاس اَپک، «کیوچی هاگیودا» وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن با وزیرانی از کشورهایی چون تایلند در مورد طیفی از موضوعات از جمله چارچوب اقتصادی هند – پاسیفیک به رهبری آمریکا بحث و تبادل نظر کند.

دولت آمریکا هدف از تشکیل این چارچوب را ترویج گشایش در ضمن افزایش رفاه و ایجاد انعطاف پذیری در این منطقه برشمرد.

قرار است شکل گیری این چارچوب به طور رسمی در جریان سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به ژاپن اعلام شود. بایدن در جریان این سفر در روز دوشنبه با فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت و گو می کند.

وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن به خبرنگاران گفت: ما از این چارچوب استقبال می کنیم، زیرا چارچوبی برای تقویت سرمایه گذاری آمریکا در منطقه هند – پاسیفیک است.

همچنین امنیت غذایی، افزایش بهای انرژی و ازسرگیری گردشگری از جمله دیگر مباحث مورد توجه در این نشست است.

اَپک که در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد، برپایه همکاری غیرالزام آور و مبتنی بر اجماع برای بحث درمورد تجارت آزاد و مشارکت اقتصادی کشورهای کرانه اقیانوس آرام فعالیت می کند.

نشست سران اَپک قرار است در نوامبر سال جاری به صورت حضوری در بانکوک برگزار شود.

گروه اَپک متشکل از استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، چین، هنگ کنگ، اندونزی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پاپوآ گینه نو، پرو، فیلیپین، روسیه، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، تایلند، آمریکا و ویتنام است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha