آزمایش‌های عملی بویه تولید داخلی در بندر شهید رجایی با موفقیت پایان یافت

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: برای نخستین بار انجام آزمایش‌های عملی و کاربردی دریایی یک نمونه بویه‌ بومی‌ساخت(تولید داخل) در حوضچه بندر شهید رجایی با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌رضا محمدی‌کرجی‌ران روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: این آزمایش در راستای بالا بردن کیفیت بویه‌ها و علائم کمک ناوبری بومی‌ساز با انجام سخت‌ترین و پیچیده‌ترین آزمایش‌های کارآیی عملی بر روی نمونه بویه‌های تولید داخل براساس استانداردهای انجمن بین المللی چراغ‌های دریایی در روزهای پایانی اردیبشت‌ماه امسال انجام گرفت.

وی در تشریح مراحل آزمایش آزمایش‌های دریایی یک بویه اظهارداشت: یک فروند بویه با قطر ۲ هزار و ۶۰۰ میلی‌متر که مراحل طراحی انجام محاسبات سازه‌ای، شبیه‌سازی، قالب‌سازی ساخت و مونتاژ آن در داخل کشور انجام گرفته به حوضچه بندر شهید رجایی منتقل و به‌ آب اندازی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، تجهیز بندر شهید رجایی به علائم‌های کمک ناوبری هوشمند با بهره‌گیری از دانش بومی را امری ضروری در راستای افزایش ضریب ایمنی تردد شناورهای ورودی و خروجی به بندرشهید رجایی دانست و ادامه داد: این بویه توسط شناور مولتی کت مراد در حضور نمایندگان شرکت سازنده و دستگاه نظارت آزمایش شد.

۱۰۱ فروند علائم کمک ناوبری در دست طراحی و ساخت است

محمدی‌کرجی‌ران از نمونه‌های آزمایش‌های انجام گرفته بر روی این بویه به آزمایش‌های استحکام در مراحل حمل با جرثقیل از یک گوشواره، اندازه‌گیری زاویه کجی در هنگام قرار گیری نفرات تعمیراتی بر روی بویه در حالت‌های مختلف، مقاومت و استحکام بویه در برابر جریان جزر و مد و امواج، استحکام بویه در هنگام یدک کشی و حفظ تعادل در امواج با دامنه بالاو برگشت بویه بعد از گذر از موج و حفظ تعادل در زمان تصادم شناور و اشیاء به بویه اشاره کرد.

وی با اشاره به وجود ۱۵۱ فروند علایم کمک ناوبری در آبهای حوزه جنوب شرق کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد ۷۸ فروند بویه، ۱۷ فروند بیکن و ۶ فروند فار به طور صد درصد داخلی در دست طراحی و تحت نظارت و طبق الزامات موسسه رده‌بندی و قوانین انجمن ببن امللی چراغ‌های دریایی( IALA )  در حال ساخت است.

گفتنی است؛ بویه از جمله ابزارهای کمک ناوبری است که برای علامت‌گذاری کانال‌ها، نقاط مبنای مهم، نزدیکی به بندرگاه، خطرها، کشتی‌های غرق شده و مناطق با اهمیت ویژه به کار می‌رود. این وسیله برای علامت‌گذاری خطوط عبور و مرور در گذرگاه‌های آبی باریک و پرازدحام که مشمول مقررات عبور و مرور هستند، استفاده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha