به گزارش ایرنا، در طول چهار دهه اخیر بسیاری از این طرح ها که در حال حاضر صرفه اقتصادی برای تکمیل آن ها وجود ندارد، بدون مطالعه و تنها فشار مردمی و با خواهش و تمنای نمایندگان مجلس و در عین توجه نکردن دولتمردان وقت به سرنوشت آن لاینحل باقی مانده، به طوری که از این طرح ها تنها نامی از آن ها برده می شود.
این طرح ها از بخش های اقتصادی و صنعتی گرفته تا فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در آن ها دیده می شود که در دولت های قبلی کلنگ زده شده یا در ردیف اعتبار قرار گرفته است اما هزینه های سرسام آور سالانه با بودجه های میلی متری نتوانسته آن را از زمین بلند کند لذا امروز دولت بایستی برای آن ها در این شرایط بد اقتصادی تعیین تکلیف کند.
برخی از این طرح ها آنقدر بی توجیه بوده که فقط کلنگ زده شده و یا نشانی از آن ها مثل پی کنی و مقدار سنگ و سیمان به جا مانده و بسیاری هم پیشرفت های ۱۰تا ۵۰ درصد داشته است اما نتوانسته به نتیجه برسد که این نشان از آینده نگری نبوده و بیشتر برای دل خوش کردن مردم یک صحنه ساختگی ایجاد شده است.
طرح هایی در هرمزگان روی کاغذ آمده که امروز حتی جای آن ها هم مشخص نیست ولی برای آن مراسم گرفته شده که برای شروع آن حتی رییس جمهور، معاونان رییس جمهور، وزرا، معاونان وزرا تا استاندار، نماینده مجلس و مردم نیز در محل حاضر شده و شاید ۲ نسل گذشته ولی خبری از تکمیل آن نیست.
از جمله عوامل نابسامانی در این حوزه، نداشتن توجیه اقتصادی، برآورد قیمت طرح، نامناسب بودن محل، نداشتن متقاضی، نبود نظارت و در نهایت اهمیت ندادن به اعتبارات دولتی و هزینه کردن بدون مطالعه بوده است.
طرح های نیمه تمام هرمزگان هم در بخش دولتی و هم در بخش تعاونی و خصوصی بوده که افرادی در یک مقطعی احساس نیاز کرده ولی برآورده نشده است و مسوولان ارشد نظام، استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مجلس را مجاب نموده که این طرح باید در این منطقه اجرا شود ولی پشتوانه مالی نداشته است.
مسوولان وقت هم شاید مقاومت نکرده، مطالعه نداشته و یا برای دلخوشی مردم و به نوعی حمایت مردمی زیربار یک هزینه غیرقابل برآورد رفته اند که امروز پیامد آن ایجاد توقع برای تکمیل و بهره برداری از یک سو و هدر رفت سرمایه ملی از سوی دیگر مواجه هستیم.
طرح های نیمه تمام و نداشتن توجیه برای اتمام همه آن ها در هرمزگان
نزدیک به سه هزار و ۶۶۰ طرح نیمه تمام در هرمزگان از دولت های قبلی روی دست دولت جدید مانده است که به گفته استاندار هرمزگان در واقع با پایان یافتن آن ها هیچ گره ای از استان باز نخواهد کرد و مولد رشد نیز نیستند.
مهدی دوستی در این زمینه در گفت وگو با ایرنا افزود: حتی اگر تمام این طرح های بر زمین مانده از دولت های قبلی هم بهره برداری شود، شغلی عاید مردم نخواهدشد؛ چرا که متناسب با نیاز مردم استان، اجرایی نشده است.
دوستی یادآورشد: اعتقاد دارم رشد، شغل و صادرات استان هرمزگان در توسعه کشاورزی، صنعت، شیلات و آبخیزداری و تامین زیرساختهای لازم در حوزه آب و برق است؛ اگر این موارد درنظر گرفته شود میتوان به پیشرفت و رشد اقتصادی استان امیدوار بود.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهارداشت: دستگاههای اجرایی باید در جهت توسعه و رشد همه جانبه این استان طرح های مرتبط را تعریف کرده و به استانداری اعلام کنند تا در شورای برنامه ریزی استان جایگزین طرح های غیرمفید کنیم.
وی ابراز داشت: ۲ بخش منابع در قالب اعتبارات و تسهیلات داریم که میتوان از هر کدام از این منابع برای توسعه زیرساختهای لازم استان و جذب و ترغیب سرمایه گذاران بهره برد، از این رو باید با تغییر در مدل توسعه، دستگاههای مولد طرح های تسهیلاتی و طرح های اعتباری خود را تعریف و معرفی کنند.
دوستی ادامه داد: برخی طرح های شاخص استان در قالب (طرح پیمان) احصا شده است، در این طرح (پروژههای پیشران توسعه) درنظر گرفته شدهاند که نیاز است در همین قالب طرح های اصلی نیز از جانب دستگاههای اجرایی مرتبط معرفی شود.
استاندار هرمزگان تصریح کرد: دستگاههای اجرایی مولد رشد و توسعه استان باید به سرعت طرح هایی که امسال با قید ضرورت اجرایی شوند و نیاز به اعتبار و یا تسهیلات دارند را معرفی کرده و در گام بعد نیز پروژه های اصلی پیشران توسعه خود را اعلام کنند.
وی با تاکید براین مطلب که در تخصیص اعتبار و تسهیلات به دنبال تجارت سیاسی و عوام فریبی نیستیم بلکه دغدغه اصلی تامین زیرساختهای اصلی توسعه و انجام طرح های شاخص برای افزایش میزان اشتغال و رشد استان هستیم، گفت: اعتبارات و تسهیلات خوبی برای توسعه استان در حال جذب است که از این اعتبارات و تسهیلات برای کاهش میزان بیکاری و توسعه همه جانبه استان بهره خواهیم برد.
رتبه نخست بیکاری و شاخص فلاکت در هرمزگان؛ دستاورد دولت قبلی
رتبه نخست بیکاری و رتبه نخست شاخص فلاکت و بسیاری از شاخص های دیگر در هرمزگان هم دستاورد دولت قبلی است که باید برای آن نیز به دنبال راهکار باشیم لذا طرح های مولد اقتصادی تنها راه برون رفت از شرایط فعلی است.
استاندار هرمزگان، با طرح این سئوال که اگر فرزندان ما بیکار باشند و روی جاده آسفالته روستایی قدم بزنند، چه فایدهای دارد؟ گفت: انجام طرح های عمرانی به طور قطع وظیفه ما به عنوان بخش دولتی است اما پیگیری برای واردات و تهیه نهادههای ارقام پرمحصولی مثل خرما بسیار پراهمیت تر از اجرای یک طرح عمرانی است.
دوستی خاطرنشان کرد: ما یا باید مثل ۴۰ سال گذشته و به صورت قطره چکانی به طرح های عمرانی مختلف منابع تزریق کنیم که تکمیل هرکدام با وضعیت منابع تخصیصی، ممکن است چندین سال طول بکشد و یا اینکه تلاش کنیم اعتبارات را برای طرح های مولد در شهرستان ها تخصیص دهیم که مساله اشتغال را حل کنیم؛ لذا هرمزگان مسیری را در ۴۰ سال گذشته، طی کرده که شرایط فعلی به خوبی مبین اوضاع استان است و مجموعه انتظاراتی که برزمین مانده است.
وی عنوان کرد: من پیشنهادم این است که در این خصوص تجدیدنظر کنیم و به جای اینکه ۲۰ میلیارد ریال بدهیم و یک پارک درست کنیم، حاضر هستیم چندین برابر آن اعتبار جذب کنیم و منابع تخصیص دهیم اما این طرح بتواند مولد باشد و برای مردم منطقه شغل ایجاد کند.
دوستی در بخش دیگری از سخنان خود یادآورشد: در اصول توسعه علاوه بر توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پایه چهارمی به نام توسعه اجرایی وجود دارد که فاصله بین قانونها و خواستهها و مصوبه ها تا چیزی که اجرا میشود را بیان میکند.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان ادامه داد: مسوولان باید تمام توان خود را برای اجرای مصوبهها بگذارند و توقع نداشته باشند که در برابر عملیاتی نشدن مصوبهها نرم برخورد کنیم؛ چرا که آمدهایم برای توسعه یک جزیره وقت مسوولان را گرفتهایم و در مردم انتظار و خواستهای ایجاد شود سپس برگردیم و مصوبهها را هم به حال خود رها کنیم.
طرح های عمرانی به تنهایی گره گشای مشکلات نیست
هم اکنون ۵۰۰ روستای استان هرمزگان خالی از سکنه است که از این تعداد ۴۳۳ روستا راه دسترسی داشتند و همین موضوع یکی دیگر از دلایلی است که نشان می دهد اجرای طرح های عمرانی به تنهایی گره گشای مشکلات نیست.
رییس کارگروه توسعه اشتغال استان هرمزگان اظهار داشت: یکی از کارهایی که دنبال شده، درنظر گرفتن ۱۰هزار میلیارد ریال اعتبار برای برق رسانی به مزارع و حوضچه های پرورش میگوی استان است که می توانند ایجاد کار کنند که معادل ۱۰درصد هزینه انجام شده برای ساخت سد جگین را صرف آبرسانی به دشت ها و زمین های پایین دست آن کرده ایم تا سرمایه گذاری بزرگ اولیه فایده ای داشته باشد و بتواند به ایجاد شغل برای مردم منطقه کمک کند.
دوستی گفت: در تخصیص اعتبارات به دنبال تجارت سیاسی با مردم نیستیم بلکه رویکرد ما این است که با انجام طرحهای رشد در استان، بتوانیم برای جوانان ایجاد اشتغال کرده و زیرساختهای اصلی را تامین کنیم، احداث سالن ورزشی و آسفالت راه روستایی خوب است اما این موارد به تنهایی نمیتواند سبب ایجاد اشتغال و ماندن جوانان در روستاها شود.
وی ادامه داد: در حوزه آبزی پروری وعده ایجاد سه مرکز برای تقویت ذخایر داده بودیم که تخصیص زمین انجام شده و مکان مشخص شده و یک مرکز دیگر نیز به این مراکز اضافه شده است.
استاندار هرمزگان تصریح کرد: در حوزه تجارت که اصلی ترین گرفتاری همه ما همین مساله است، کارگروهی با حضور وزیران مربوطه تشکیل و پیش نویس یک قانون برای تجارت و ته لنجی نوشته شد که در این قانون بیمه ملوانان تا ساماندهی ته لنجی و تخفیف مختلف در این قانون درنظرگرفته شده این قانون در پروسه است و امیدواریم به سرعت اجرایی شود.
وی اظهارداشت: در مساله آبرسانی به دشتها و تکمیل زیرساختها، معادل ۱۰ درصد هزینه انجام شده برای سد جگین برای آب رسانی به دشت ها و اراضی پایین دست این سد کرده ایم تا سرمایه گذاری بزرگ اولیه فایده ای داشته باشد و بتواند به ایجاد شغل برای مردم منطقه کمک کند.
استاندار هرمزگان گفت: برای تکمیل زنجیره پتاسیم و ایجاد شهر پتاس ۷۰ هکتار درنظر گرفته شده و از سوی دیگر بر روی شهر سیلیس در استان نیز مطالعاتی انجام شده و باتوجه به ضعف منابع سیلیس در هند به دنبال بازار هند و سرمایه گذاری در این زمینه هستیم.
وی ادامه داد: در حوزه گردشگری دریایی نیز ما توانستیم یکی از آرزوهای دیرینه استان را برآورده کنیم و سهمیه سوخت یارانهای برای کشتیهای کروز را مجوز بگیریم.
دوستی گفت: نسخه اولیه دفترچه سرمایه گذاری هرمزگان در اسفندماه با تلاش معاونت اقتصادی استانداری آماده شده که با این دفترچه میتوان نظر سرمایه گذاران را جلب کرد و در آن ۶۸ مشوق طلایی برای سرمایه گذاران درنظر گرفته شده است.
وی افزود: برای نوسازی باغات استان افزون بر ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات گرفته شد که متاسفانه استقبال مناسبی از این طرح نشده است.
استاندار هرمزگان گفت: در بحث سنددار کردن زمینهای مسکونی در مناطق مختلف استان از جمله در بندرعباس، جزیره هرمز و میناب خوب عمل شد اما در حوزه سنددار کردن اراضی کشاورزی همچنان مشکل وجود دارد.
وی تصریح کرد: تمرکز عمده طرحهای گردشگری بر معلول سفر و احداث هتل و مسافرخانه است؛ در حالی که باید به سمتی برویم که در حوزه گردشگری طرحهایی اجرایی شود که عامل سفر به استان شوند.
بهره برداری از ۹هزار میلیارد ریال طرح عمرانی هرمزگان درسالجاری
هر چند امکان اتمام تمام طرح های عمرانی در استان هرمزگان وجود ندارد اما ۱۳ طرح اولویت دار صنعتی و خدماتی به ارزش ۹ هزار میلیارد ریال تا پایان سالجاری در استان به بهره برداری می رسد.
استاندارهرمزگان گفت: در صورت بهره برداری کامل از این طرحهای مهم و اولویت دار ظرف سالجاری در مجموع برای یکهزار و ۳۳۵ نفر شغل در سطح استان هرمزگان برای افراد جویای کار ایجاد میشود.
دوستی در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: این طرح های مهم شامل سد زاکین برای تامین آب کشاورزی، مرحله نخست تصفیه خانه فاضلاب میناب، مرحله نخست تصفیه خانه شهرک پیامبراعظم (ص)، تکمیل محور ارتباطی سیاهو، تکمیل محور اصلی خورجناح بستک، تکمیل محور اصلی میناب به دوراهی راونگ، تکمیل مجتمع آبرسانی به غرب جاسک برای تامین آب شرب، تکمیل مرحله سوم شبکه آبیاری دشت میناب برای تامین آب کشاورزی و تکمیل اسکله چیروئیه اسکله رمچاه قشم برای افزایش صید است.
استاندار هرمزگان اظهارداشت: طرح پالایش نفت جی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از دیگر طرحهای مهم افتتاحی در سالجاری است که با بهره برداری کامل آن برای ۲۰۹ نفر شغل ایجاد میکند.
وی یادآورشد: همچنین طرح لوله های دقیق آسیاکران (لوله بدون درز دقیق سازه کربن و کم آلیاژی) و تصفیه نخست روغن موتور در شرکت شهرک های صنعتی هرمزگان از دیگر طرحهای اولویت دار امسال است که در مجموع برای ۶۱ نفر شغل ایجاد میشود.
تناسبی بین ظرفیت ها و توانمندی های هرمزگان وجود ندارد
تناسبی بین ظرفیتها و توانمندیهای هرمزگان و شاخصهای استان هرمزگان وجود ندارد و مردم از ظرفیتها بهرهای ندارند و گاهی میبینیم برخی مدیران ملی منت میگذارند که مثلا فلان بندر را در استان شما احداث کرده ایم.
نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این راستا گفت: در واقع چنین طرح هایی مختص این استان بوده و اگر به عنوان مثال در استان دیگری احداث میکردید، اصلا امکان آن وجود ندارد، اینها مزیتهای این استان است و دلیلی ندارد منت سر هرمزگان بگذارید.
حسین رییسی تصریح کرد: برخی طرح هایی که کارکرد ملی و فراملی دارند باید بهره شان برای مردم مدنظر قرار گرفته شود، فولاد را مثلا درهرمزگان ایجاد کردید مزیت تامین آب، ترانزیت، حمل ونقل و خیلی مسائل دیگر است که شما را ترغیب به اجرای آن در هرمزگان کرده است.
وی اظهارداشت: چنانچه در یک مقطعی با فشارهای سیاسی برخی از صنایع را بردند به مرکز کشور و دچار مشکل شدند؛ اما باید دید این استقرار صنایع بزرگ چقدر برای مردم استان آورده داشته و چقدر در کاهش نرخ بیکاری استان، فقر و فلاکت تاثیرگذار بوده است و اینها موضوعاتی بوده که باید به آن پرداخته شود.
صندوق کارآفرینی امید ۱۰ طرح راکد و تعطیل در هرمزگان را احیا کرد
از آنجایی که محرومیتزدایی، اشتغال پایدار و توانمندسازی مناطق محروم و کم برخوردار از مهم ترین اولویتهای صندوق کارآفرینی امیداست لذا این صندوق از سال گذشته تاکنون ۱۰ طرح غیرفعال و یا نیمه فعال در حوزه صنعتی و کشاورزی در استان هرمزگان را با اعتباری افزون بر ۶۰ میلیارد ریال احیا کرده و به زنجیره تولید بازگرداند.
مدیر صندوق کارآفرینی امید هرمزگان گفت: این تعداد طرح راکد و یا نیمه فعال در هرمزگان به کمک تسهیلات صندوق کارآفرینی امید راهاندازی شد که زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم کرده است.
مجید بلندنظر در گفت وگو با ایرنا، با تاکید بر حمایت از واحدهای غیرفعال یا نیمهفعال احیا شده در هرمزگان افزود: صندوق کارآفرینی امید ارائه تسهیلات به واحدهای اقتصادی، صنعتی و معدنی استان را در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات در دستورکار دارد و از این طرح ها نیز حمایت می کند.
وی اظهارداشت: امسال افزون بر یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تبصره ۱۸ به این صندوق ابلاغ شده است که دستگاه های اجرایی طرح ها را پس از تایید در کمیته استانی و شورای برنامه ریزی استان برای دریافت تسهیلات به این صندوق معرفی می کنند.
سرپرست صندوق کارآفرینی امید هرمزگان، سقف تسهیلات مشاغل خانگی و خُرد صندوق کارآفرینی امید را بین ۳۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال و تسهیلات خود اشتغالی (کارفرمایی) را از یک میلیارد ریال تا ۴۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: وام های صندوق کارآفرینی امید به طور کامل بی بهره (قرض الحسنه) با کارمزد چهار درصد از محل منابع داخلی و تسهیلات اشتغال (تبصره ۱۸) و تفاهم نامه بین دستگاه های اجرایی نیز برحسب نرخ های تفاهم شده پرداخت میشود.
وی گفت: تاکنون با دستگاه هایی همچون جهادکشاورزی، صنایع دستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، فنی و حرفه ای، حوزه سلامت، فناوری و اطلاعات و چندین دستگاه دیگر برای پرداخت تسهیلات قرارداد بسته ایم که میزان پرداختی اعتبارات به کمیته امداد و بهزیستی ۹ درصد و به دیگر دستگاه ها ۱۰ درصد است.
بلندنظر ابراز داشت: این صندوق کارآفرینی امید به منظور حمایت از واحدهای احیا شده پس از پرداخت تسهیلات، از طریق کارگروه مرتبط بر روند فعالیت واحدها تا تثبیت اشتغال نظارت میکند.
سپرست صندوق کارآفرینی امید هرمزگان با بیان اینکه این صندوق کارآفرینی نهاد تخصصی و رسمی تامین مالی مشاغل خُرد و کوچک در سطح کشور است، اظهارداشت: تسهیلات این صندوق شامل مشاغل خانگی، خود اشتغالی، کارفرمایی، پشتیبان وغیره می باشد.
وی رسالت صندوق کارآفرینی امید را پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به افراد متخصص، با تجربه و دارای مهارت به ویژه جوانان بیکار دانست و اظهارکرد: تسهیلات این صندوق بیشتر به افرادی داده می شود که تجربه کار، تخصص و مهارت دارند اما سرمایه و پول برای راهاندازی کسب و کار خودشان را ندارند.
بلندنظر با اشاره به اینکه برای پرداخت تسهیلات به طرح های ارائه شده هیچ مشکلی نداریم، اذعان داشت: دستگاه ها تا پایان خردادماه مهلت جذب تسهیلات از صندوق کارآفرینی را دارند و اگر جذب نشود بودجه به خزانه دولت برمی گردد.
وی گفت: صندوق کارآفرینی امید تسهیلات را بیشتر به مشاغل خانگی و خرد پرداخت می کند که در نتیجه شغل بیشتری نیز ایجاد می شود؛ در مثال با ارائه ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به طرح های متقاضیان بیش از یکهزار شغل ایجاد می شود.
هرمزگان استانی با ظرفیت های عظیم انسانی و اقتصادی است و از آن جایی که در سفر دیماه ۱۴۰۰ رییس جمهور به این استان مرزی ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سفر گرفته شده که باید ماهانه ۱۲۵۰ میلیارد تومان جذب شود اما طبق گفته استاندار هنوز استقبال چندانی نشده و در صورت جذب نکردن، بازگشت داده می شود که باید هرچه سریع تر توسعه استان با فعال شدن ظرفیت های بومی شتاب بیشتری به خود بگیرد.
نظر شما