پاسخ به سوال‌های یارانه‌ای مردم؛ برای دریافت و جداسازی یارانه چه کنیم؟

تهران- ایرنا- پس از اجرای طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» طبق دستور رئیس‌جمهور، ۴۰۰هزار تومان برای دهک‌های اول تا سوم و ۳۰۰هزارتومانی برای دهک‌های چهارم تا دهم به‌ازای هر نفر پرداخت شد. در این میان جاماندگان از یارانه و افرادی نسبت به دهک بندی‌ها اعتراض داشتند که درخواست‌ها بررسی می‌شود.

به گزارش ایرنا، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها سامانه‌هایی برای رسیدگی به اعتراض‌ها و ثبت‌نام جاماندگان از یارانه اعلام شد تا افراد با مراجعه به این سامانه‌ها درخواست‌های خود را ثبت کنند.

از آنجایی‌که اعتراض‌ها و نگرانی‌های مردم در خصوص دریافت یارانه و اعتراض به دهک بندی‌ها مطرح شد، رئیس‌جمهور روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه به سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد تا مبلغ کمک معیشتی ماه اول (اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) به‌حساب همه افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده‌اند، اما یارانه کمک معیشتی را دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک بندی خود هستند، واریز شود.

بر این‌ اساس، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، کمک معیشتی ماه نخست را به‌حساب همه افراد متقاضی در سامانه اعتراض به دهک بندی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز کرد تا پس از تأیید اعتراض، قابل برداشت باشد. در همین راستا وزارت کار هم موظف شد تا در مدت یک‌ماه همه درخواست‌ها را بررسی کند.

پاسخ به سوال‌های یارانه‌ای مردم؛ برای دریافت و جداسازی یارانه چه کنیم؟

جاماندگان از یارانه ثبت‌نام کنند

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده در راستای تکلیف مقرر در جزء یک بند «ص» تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی این سازمان آغاز شده است.

جاماندگان یارانه، افرادی که پیش‌ازاین به هر دلیلی یارانه دریافت نمی‌کردند و اکنون متقاضی دریافت یارانه هستند، برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره‌گیری کنند و سپس برای ثبت‌نام به آدرس اینترنت  my.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از امکان ثبت‌نام برای افراد جدید و جامانده از یارانه تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه هفته جاری (چهارم خردادماه ۱۴۰۱) خبر داده است؛ از این‌رو در اختیار داشتن شماره همراه به نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید و جامانده از یارانه ضروری است.

اعتراض به دهک بندی‌ها در سامانه حمایت

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرد: افرادی که تا فروردین‌ماه امسال یارانه نقدی دریافت می‌کردند و در اردیبهشت‌ماه امسال یارانه کمک معیشتی به‌حساب آنها واریز نشده، در دهک دهم قرار گرفته‌اند و مشمول پرداخت یارانه نمی‌شوند. این افراد می‌توانند در اعتراض به دهک بندی یارانه‌ها به سامانه اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان «حمایت» به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین سامانه‌های تلفنی و گویا به شماره‌های ۰۲۱۶۳۶۹ و ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سؤال‌های یارانه‌ای مردم است.

پاسخ به سوال‌های یارانه‌ای مردم؛ برای دریافت و جداسازی یارانه چه کنیم؟

ملاک‌های دهک‌بندی یارانه‌ها

بر اساس اعلام «حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در شناسایی مشمولان یارانه مجموعه متغیرهای اقتصادی در بازه زمانی سه تا پنج سال در نظر گرفته می‌شد، این متغیرها شامل گردش حساب، درآمدها، سودهای بانکی، سفرهای خارجی، خودرو و دارایی‌های جاری است که ملک شامل آن نیست.

وی افزود: فرض می‌گیریم هیچ شخصی ملکی ندارد، بر این‌ اساس دهک‌بندی انجام شد و در معادله، ملک ملاک نبود.

خبرگزاری ایرنا سوالات مردم را پیگیری کرده است که در ادامه پاسخ به سوال‌های در خصوص یارانه‌ها را مشاهده می‌کنید:

* مبالغ یارانه برای دهک بندی‌ها چقدر است؟

به دستور رئیس جمهور سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و به دهک‌های چهارم تا نهم نیز ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شد و به افرادی که جزو دهک دهم بودند و یارانه آنان در اردیبهشت ماه پرداخت نشده بود و در سامانه حمایت وزارت رفاه اعتراض کردند، یارانه یک ماه واریز شده اما تا زمان رسیدگی و تایید وضعیت، مسدود و غیر قابل برداشت است.

* افراد متقاضی برای دریافت یارانه باید به کجا مراجعه کنند؟

افرادی که یارانه‌شان قطع شده‌ است باید به سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند و افرادی که اصلا یارانه نمی‌گرفتند، باید برای ثبت نام به سامانه my.gov.ir سازمان هدفمندسازی مراجعه شود.

*برخی از ابتدای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ یارانه نگرفته‌اند، اکنون برای دریافت یارانه چه کار کنند؟

برای ثبت نام به my.gov.ir سازمان هدفمندسازی مراجعه شود.

*مجردها برای دریافت یارانه از چه طریقی اقدام کنند؟

افراد مجردی که یارانه آنان قطع شده یا تاکنون یارانه نمی‌گرفتند، می‌توانند ثبت‌نام برای دریافت یارانه انجام دهند. این افراد با مراجعه به سایت my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام یارانه به‌صورت مستقل اقدام کنند.

فرزندانی که به سن بلوغ رسیده‌اند و مجردهایی که پیش‌ازاین یارانه دریافت می‌کردند، نمی‌توانند یارانه خود را از سرپرست خانوار جدا کنند.

*فرزندانی که به سن بلوغ رسیده‌اند و مجرد هستند و می‌خواهند یارانه‌شان را از خانواده جدا کنند، چه کنند؟

فقط با ازدواج و دریافت و ارایه گواهی عدم سازش، به پلیس +۱۰ مراجعه کنند و از این طریق امکان پذیر است.

*زوج‌های جوان برای جداسازی یارانه از سرپرست خانوار کجا ثبت‌نام کنند؟

همه افرادی که از خانواده خود جدا شده‌اند، با اسنادی نظیر عقدنامه و شناسنامه به پلیس +۱۰ مراجعه و گواهی مربوط را دریافت کنند.

با دریافت این گواهی افراد می‌توانند به سامانه my.gov.ir مراجعه کرده و پس از ثبت‌نام، یارانه خود را جدا کنند.

*زوج‌هایی که طلاق گرفته‌اند چگونه یارانه خود را دریافت کنند؟

 این افراد در صورت جدایی از همسر با در دست‌داشتن گواهی طلاق به پلیس +۱۰ مراجعه و گواهی مربوط را دریافت کنند. با دریافت این گواهی افراد می‌توانند به سامانه my.gov.ir مراجعه کرده و یارانه خود را جدا کنند.

* زوجین می‌توانند جدا از هم یارانه بگیرند؟

خیر، مگر با حکم دادگاه و مراجعه به فرمانداری امکان پذیر است.

* سایت یا سامانه‌ای که همیشه برای جدا کردن یارانه پس از ازدواج باشد، وجود دارد، این افراد کجا باید بروند؟

افرادی که یارانه بگیر هستند باید به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

 *افرادی که از این پس ازدواج می‌کنند، برای جدا کردن یارانه به کدام سایت مراجعه کنند؟  

برای این افراد نیز اگر یارانه بگیر هستند، باید به پلیس +۱۰ مراجعه شود.

*افرادی که دارایی‌هایی مانند خودرو را قولنامه‌ای فروخته‌اند و یارانه آنان حذف شده است، به کجا مراجعه کنند؟

افرادی که خودرو و دارایی‌ها را قولنامه‌ای خریدوفروش می‌کرده‌اند، باید در سامانه hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند تا به اعتراض شان رسیدگی شود.

*افرادی که گردش حساب بالایی در یک مقطع از زمان داشته‌اند و یارانه آنان قطع شده در کدام سامانه اعتراض خود را ثبت کنند؟

اگر فردی در یک ماه از سال درآمد و گردش حساب بالایی داشته باشد، یارانه‌اش به این دلیل قطع تخواهد شد و با این موضوع دهک بندی او تغییر نمی‌کند، چرا که گردش مالی و یا درآمدهای افراد در طول چند سال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این فرد می‌تواند با مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir و یا تماس با سامانه‌های تلفنی و گویا به شماره‌های ۰۲۱۶۳۶۹ و ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ اعتراض خود را ثبت کند.

*اگر فردی از حساب شخصی خود برای موسسه و یا تنخواه شرکتی استفاده می‌کرد و یارانه‌اش قطع شده است، باید به کجا مراجعه کند؟

امکان دارد یکی از اعضای خانواده، و یا فردی حساب خود را برای تنخواه شرکتی و یا مؤسسه‌ای اختصاص داده باشد یا اینکه حساب شخصی‌اش را به دیگری واگذار کرده باشد که با آن تجارت و یا کسب درآمد انجام شده است. در این صورت می‌تواند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و درخواست خود را ثبت کند.

در فرایند رسیدگی از سوی این سامانه، مدارک و مستندات توسط شخص باید ارایه شود که مشخص کند این حساب در اختیار موسسه و یا شرکتی بوده است تا از این طریق بتواند یارانه دریافت کند در غیر این صورت یارانه برقرار نمی‌شود.

*شخصی که سفرهای خارجی کاری داشته و یارانه‌اش قطع شده است، چه کند؟

این فرد نیز می‌تواند با مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir و یا تماس با سامانه‌های تلفنی و گویا به شماره‌های ۰۲۱۶۳۶۹ و ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ اعتراض خود را ثبت کند تا در فرایند رسیدگی قرار گیرد.

*برخی در سال ۱۳۹۳ از دریافت یارانه انصراف دادند و اکنون متقاضی دریافت آن هستند. به کجا مراجعه کنند؟

برای ثبت نام به my.gov.ir  سازماتن هدفمندسازی مراجعه شود.

* یک نماینده مجلس مدعی شده به وزرای دولت یارانه پرداخت شده است، این موضوع صحت دارد؟

کلیه سرپرستان خانوار واجد شرایط می‌توانند در ثبت نام جدید پس از برگزاری آزمون وسع توسط وزات تعاون، کار و رفاه اجتاعی در هر منصبی که باشند، می‌توانند یارانه دریافت کنند.

*برخی یارانه به حسابشان واریز نشده اما وقتی کد دستوری #کد ملی۴۳۸۵۷۴* را شماره گیری می‌کنند، جواب می‌دهد که شما مشمول یارانه بوده‌اید، این افراد چه اقدامی انجام دهند؟

 به سامانه رفاهی به آدرسwww.refahi.ir مراجعه کنند.

*سرپرستان خانوارهایی که حساب یارانه آنان مسدود شده است، چه اقدامی باید انجام دهند؟

به بانک مربوطه مراجعه شود.

 *برخی سرپرستان خانوارها که یارانه به حساب‌شان واریز می‌شده، در سال‌های گذشته فوت کردند و یارانه آنان قطع شده است. اکنون سرپرست جدید خانوار می‌تواند ثبت نام کند؟

از طریق کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* یا با مراجعه به پلیس +۱۰ یا مراجعه به سامانه رفاهی به آدرس www.refahi.ir  از آخرین وضعیت یارانه خود اطلاع کسب کنند.

*چند سال قبل، پدر خانوار فوت کرده و مادر خانوار، سرپرست شده اما حساب بانکی نداشته و برای دریافت یارانه هم هیچ پیگیر نشده‌اند. اکنون از کجا می‌توان فهمید که آیا یارانه این چند سال به حساب‌شان واریز می‌شود یا خیر؟ امکان ارایه حساب از سوی مادر خانوار برای دریافت یارانه جدید وجود دارد؟

از طریق کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* ، یا بانک عامل و یا مراجعه به سامانه رفاهی به آدرس www.refahi.ir  از آخرین وضعیت یارانه خود اطلاع کسب کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha