همرزم شهید چمران: فتح خرمشهر نقطه اوج تاریخ دفاع مقدس است

ارومیه - ایرنا - رزمنده دوران دفاع مقدس و همرزم شهید چمران گفت: فتح خرمشهر، شوک بزرگی به دشمن وارد کرد و می‌توان آن را نقطه اوج تاریخ دفاع مقدس ملت ایران دانست.

نصرالله اسداللهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فتح خرمشهر روحیه دشمن را ضعیف کرد و باعث شد فرماندهان و سربازانش مجبور به عقب نشینی گسترده شوند.

وی با بیان اینکه فتح خرمشهر، دشمن متجاوز و حامیانش را متحیر و ضربه بزرگی به آنان وارد کرد، ادامه داد: در این عملیات به دشمن ثابت شد نه تنها با ارتش، سپاه و نیروهای مسلح در مصاف است بلکه اقشار مختلف مردم ایران نیز با اقتدار تمام در میدان نبرد حضور دارند.

فرمانده دوران دفاع مقدس و شاهد عینی فتح خرمشهر اضافه کرد: قبل از آزادسازی خرمشهر، موضع‌گیری‌های مجامع بین‌المللی به نفع دشمن بود ولی پس از فتح آن ۱۸۰ درجه از مواضع خود عقب نشینی کرده و پیشنهاد قبول قطعنامه و آتش بس دادند.

اسداللهی با بیان  اینکه در جنگ عراق علیه ایران ۵۱ کشور حضور داشتند و برخی بمب های شیمیایی، بعضی سلاح های جنگی و برخی دیگر نیروی نظامی در اختیار صدام می گذاشتند، اظهار کرد: فتح خرمشهر  قدرت و افتخاری برای ایرانیان و مایه سرشکستگی برای دشمن متجاوز و پشتیبانان او همچون آمریکا، فرانسه و انگلیس بود.

وی به برخی نظرات در مورد عدم پذیرش صلح پس از فتح خرمشهر اشاره کرد و گفت: درآن موقع هنوز بخش‌هایی از خاک کشورمان از جمله مهران، نفت شهر، گیلانغرب، سرپل ذهاب و بخش‌های دیگر در دست دشمن بود و پذیرش صلح در حقیقت فرصت دوباره به او بود تا بار دیگر خود را تقویت کرده و به میدان بیاید و در این صورت برای بازپس گیری بخش‌های اشغالی کشور باید غرامت می‌دادیم.

اسداللهی افزود: برخی ندانسته و برخی آگاهانه و هدایت شده روی این مساله پافشاری می‌کردند زیرا اینها از جمله افرادی بودند که بدنبال سهم خواهی از انقلاب بودند و چون موفق نشده بودند، می‌خواستند  اهداف دشمن را در کشور پیاده کنند ولی امام راحل با یک جمله که «مگر ما برای خاک جنگیده‌ایم که با فتح خرمشهر دیگر مبارزه نکنیم» به فشارهای آنان خاتمه دادند؛ موضوع دیگر پافشاری امام راحل، بی اعتمادی به دشمن بود.

همرزم شهید چمران اظهار کرد: فتح خرمشهر، موجب اعتماد به نفس نیروهای نظامی و مردمی و سبب بیمه شدن انقلاب برابر دشمنان نظام شد.

به گزارش ایرنا، در سوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ شمسی خرمشهر در عملیات بیت المقدس آزاد شد و ّبه آغوش میهن بازگشت.

عملیات بیت المقدس یکی از بزرگترین عملیات‌های دفاع مقدس در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ شمسی  با قرائت رمز عملیات «بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله القاصم الجبارین، یا علی ابن ابیطالب» از سوی فرماندهی در محور اهواز - خرمشهر - دشت آزادگان شروع شد و سه هفته به طول انجامید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha