۴ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۵۶
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 84765038
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۰ آب بندان غیرمجاز بالادست سد وشمگیر گلستان تخریب می‌شوند

گرگان- ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: با توجه به ضرورت ساماندهی برداشت های غیراصولی از رودخانه ها در نخستین گام ۷۰ آب بندان غیرمجاز بالادست سد وشمگیر این استان تخریب می شود.

جواد تیموری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از موضوعاتی که به عنوان چالش جدی محسوب می شود برداشت غیر اصولی و غیر مجاز از منابع سطحی مثل رودخانه هاست.
وی ادامه داد: به طور مثال در مناطق بالادست سد وشمگیر بر روی رودخانه گرگانرود ده ها آب بندان با وسعتی معادل هزار و ۳۰۰ هکتار و ظرفیت آبگیری حدود پنج تا ۶ میلیون متر مکعب وجود دارد که از روان آب‌های بالادستی به صورت غیرمجاز برداشت می‌کنند در حالی که این میزان آب باید وارد کاسه این سد شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در زمان حاضر در این آبندان ها بچه ماهی وجود دارد در انتظار هستیم تا در پاییز این سازه های غیرمجاز را با همکاری دستگاه های متولی تخریب کنیم.
تیموری یادآور شد: استان گلستان از نظر ظاهری منطقه ای سرسبز با چشم‌اندازهای بدیع است و تصور اینکه گلستان گرفتار کم آبی باشد بسیار سخت است.
وی تصریح کرد: بر اساس برآوردها در مجموع ۲.۵ میلیارد مترمکعب انواع منابع آب در گلستان وجود دارد که بر اساس جمعیت، به هر گلستانی ۱۲۵۰ متر مکعب آب تعلق می گیرد و این رقم بسیار پایین تر از سرانه آب در استان های دیگر است.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای ۴۵ ساله اخیر در گلستان به طور متوسط هر سه سال ، یکسال خشکسالی را تجربه کرده‌ایم؛ به عنوان مثال پس از آن که در سالهای ۹۷ و ۹۸ شاهد ترسالی، در سال ۹۹ نرمال بودیم و در سال‌ گذشته و امسال شاهد وقوع پدیده خشکسالی هستیم .
تیموری گفت:  به طور عمده ۸۷ درصد منابع آب گلستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و بخش های صنعت و شرب در مجموع ۱۳ درصد آب مصرفی گلستان را به خود اختصاص می دهند.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای گلستان بیان کرد:  در هشت ماهه نخست سال آبی جدید شاهد ۳۸۶ میلیمتر باران در گلستان بودیم که نسبت به دوره درازمدت آن که رقمی معادل ۳۹۲ میلی متر بود شاهد کاهش ۲ درصدی باران هستیم.
به گفته وی  بارش های هشت ماهه نخست سال آبی جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
تیموری اضافه کرد: آبگذری رودخانه‌ها قره سو در سال جاری حدود ۱۵ میلیون مترمکعب بود که این رقم در دراز مدت ۴۹ میلیون لیتر، و آبگذاری گرگانرود ۱۱۳ میلیون مترمکعب  که در دراز مدت ۳۴۴ میلیون مترمکعب بود که این آمارها بیانگر کاهش حدود ۶۷ درصدی آب گذاری۲ رود اصلی  گرگانرود  و قره سو در گلستان هستیم.
وی افزود:  در گلستان ۱۴ سد مخزنی با ظرفیت ۲۴۵ میلیون متر مکعب داریم که بر اساس آخرین برآوردها حدود ۶۳ میلیون مترمکعب معادل ۲۵.۵ درصد آن دارای آب است در حالی که این رقم در سال گذشته ۲۹ درصد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha