تاکید مقام روس بر گسترش همکاری های کشورهای حوزه خزر

تهران - ایرنا - استاندار آستراخان روسیه در همایش «خزر ۲۰۲۲ » بر گسترش همکاری کشورهای منطقه خزر تأکید کرد و گفت دریای خزر نه تنها از لحاظ منابع طبیعی بلکه به عنوان منطقه توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا  همایش موسوم به «خزر ۲۰۲۲ راه های توسعه پایدار» در دانشگاه دولتی آستراخان با حضور مقام های استانی و کشوری روسیه ، نمایندگان دانشگاه ها و محافل تجاری و همچنین اصحاب رسانه و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بندراستراخان برگزار شد.

ایگور بابوشکین استاندار آستراخان در این مراسم تصریح کرد:  «این همایش در حال تبدیل به فضایی بسیار مؤثر برای اتخاذ تصمیمات راهبردی در زمینه توسعه منطقه خزر است و تصمیمات مشترک کشورهای این حوزه در زمینه توسعه کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال-جنوب» اهمیت دارند. 

مقام روس: دریای خزر به عنوان منطقه توسعه اجتماعی و اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است

 به گفته استاندار آستراخان، همایش «خزر ۲۰۲۲: راه های توسعه پایدار» پروژه منحصر به فرد استان آستراخان است که آمادگی برای انتقال نوآوری های جدید را به نمایش گذارده و گامی در راستای حل تکالیف ضروری پیش روی منطقه و روسیه است.

مهدی آکوچکیان سرکنسول کشورمان در آستراخان نیز بر نقش و جایگاه مهم و حیاتی خزر در زندگی و ارتزاق ساحل نشینان آن تأکید کرد و گفت: «در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون نفر از شهروندان کشورهای ساحلی با مشترکات فرهنگی و تاریخی بسیار در این منطقه ساکن هستند. همچنین حوزه خزر از ظرفیت های قابل توجه اقتصادی برخوردار است که نیازمند توسعه بوده و دستیابی به آن تنها با ارتقای علمی و فنی کشورهای این حوزه جغرافیایی امکان پذیر است».
 آکوچکیان با اشاره به جایگاه ویژه همکاری های همه جانبه علمی و آموزشی بین پنج کشور حاشیه دریای خزر، تقویت روابط بین دانشگاه های حوزه خزر از جمله در عرصه مبادله استاد و دانشجو، انجام پروژه ها و تحقیقات علمی مشترک و ایجاد نهادهای علمی چندجانبه را ضامن روابط نزدیکتر بین نخبگان کشورها و تحکیم اتحاد مردمان آنها دانست.

مقام روس: دریای خزر به عنوان منطقه توسعه اجتماعی و اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است

وی افزود: «کشورهای حوزه خزر با توجه به ترکیب جمعیتی آنها از کشورهای جوان محسوب می شوند، بنابراین بهترین و مناسب ترین شرایط را برای رسیدن به توسعه و پیشرفت در تمامی حوزه های علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارند. جوانان می توانند با تکیه بر عزم، اراده، دانش علمی و پتانسیل های بالقوه و همچنین هم افزایی بین المللی با دیگر جوانان منطقه بزرگ خزر، نقش مهم و بی بدیلی در توسعه زیرساخت ها و ارتقای منافع ملی و منطقه ای در جهت نائل شدن به یک منطقه امن، آرام و توسعه یافته ایفا نمایند».

سرکنسول کشورمان با بیان این نکته که منطقه خزر از لحاظ تعداد اسناد به امضا رسیده و تنوع موضوعات همکاری در مقام مقایسه با سایر حوزه های آبی مشابه در جهان بی‌نظیر است از موضوعات زیست محیطی به عنوان یکی از مهمترین مباحث مرتبط به دریای خزر یاد کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای این مهم ارزش بالایی قائل است زیرا استان های شمالی ایران شامل گیلان، مازندران و گلستان با جمعیتی حدود ۷ میلیون نفر در کرانه ساحلی این دریا قرار داشته و هرگونه تغییرات زیست محیطی در این دریا مستقیم بر زندگی ساکنان آن مناطق تاثیرمی گذارد.
وی همچنین از عزم جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم روابط علمی و دانشگاهی کشورهای حوزه دریای خزر خبر داد.
پیام دمیتری چِرنیشِنکو معاون رئیس دولت فدراسیون روسیه نیز در این همایش قرائت شد و ولادیمیر گوربا معاون نماینده تام الاختیار فدراسیون روسیه در منطقه جنوبی فدرال، نیکیتا مارچِنکوف رئیس کمیته هماهنگی امور جوانان در حوزه های علمی و آموزشی شورای علوم و آموزش ریاست جمهوری فدراسیون روسیه، آلِکساندر ماژوگا معاون اول رئیس کمیسیون علوم و آموزش عالی مجلس دومای فدراسیون روسیه، ایرینا دوننیک نایب رئیس آکادمی علوم روسیه، پاوِل شِوتسوف معاون رئیس سازمان همکاری های روسیه ، سِرگِئی کاتیرین رئیس اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون روسیه  نیز در این همایش سخنرانی کردند.

مقام روس: دریای خزر به عنوان منطقه توسعه اجتماعی و اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است

 گویچ گارایِف کنسول ترکمنستان در فدراسیون روسیه (شهر آستراخان)، تائوبالدی اومبِتبایِف سرکنسول جمهوری قزاقستان در شهر آستراخان، بِریک احمِدوف رئیس اتحادیه دانشگاه ها و مراکز علمی-تحقیقاتی دولتی کشورهای حاشیه خزر، آقای کُنستانتین مارکِلوف رئیس دانشگاه دولتی آستراخان و خانم مارینا باروفسکایا رئیس دانشگاه فدرال جنوب نیز از دیگر سخنراان این مراسم بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha