صدا و سیما دست از سر ما بردارد/ اجرا نشدن سند تحول بنیادین به دلیل بی‌توجهی به آموزش و پرورش بود

تهران_ ایرنا_ وزیر آموزش و پرورش گفت: توجه به آموزش و پرورش حتی در خود وزارتخانه شعاری بود چرا که اگر نبود سند تحول بنیادین اجرایی می‌شد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، یوسف نوری امروز در اولین جلسه شورای سیاستگذاری اجرای سند نظام جامع راهنمایی ، مشاوره و کمیته ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان اظهار کرد: توجه به آموزش و پرورش موضوعی جدی است، این توجه تا کنون حتی در خود وزارتخانه آموزش و پرورش شعاری بود چرا که اگر نبود سند تحول بنیادین اجرایی می‌شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انسجام از درون و همگرایی از درون برای انجام امور و تحقق اهداف وجود ندارد، افزود: دانشگاه‌های آموزش و پرورش  باید رسالت خود را به درستی انجام دهد و از تمامی ظرفیت خود بهره مند شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید برای تحقق اهداف چاره اندیشی کند.

نوری عنوان کرد: لازم است همه باهم جدیت داشته باشیم و کار را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه ریشه ۸۱ درصد ناسازگاری‌ها در عوامل زمینه‌ای است، گفت: یعنی این سازگاری یا از خود فرد یا سه سال اول زندگی فرد است که حتی پرورش سه سال اول هم به عهده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار دارد. اکنون پرورش افراد از تولد تا پایان دوره دوم متوسطه با آموزش و پرورش است.

ویر آموزش و پرورش همچنین از برگزاری دوره و کارگاه‌های تخصصی آموزشی نوین با ابزار پیشرفته برای معلمان خبر داد.

وی همچنین ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما درخصوص حوزه آموزش و پرورش گفت: برنامه تلویزیونی  مدرسه ایران در زمان کرونا اقدام مناسبی بود اما صدا و سیما قدرت ارتباطاتش در آموزش و پرورش جز علیه حکمرانی آموزش و پرورش چیز دیگری نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به صدا و سیما هم نقد دارم، عنوان کرد: صدا و سیما دست از رتبه بندی بردارد. من به آقای جبلی هم نامه نوشتم که از این موضوع رتبه بندی دست بردارید.

نوری خاطر نشان کرد:  چرا برای کارکنان دستگاه خودتان برنامه نمی‌سازید. کدام رسانه جز صدا و سیما کنکور را تا این حد بزرگ جلوه داده است؟ چرا به موضوعات اساسی آموزش و پرورش پرداخته نمی‌شود؟ تبلیغات کلاس‌های کنکور در صدا و سیما منتشر می‌شود، در مدرسه‌ها اجازه برگزاری این‌ها وجود ندارد.

وی افزود:  انتظار داریم که رسانه و دانشگاه در فرآیند حکمرانی آموزش و پرورش همکاری کنند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: َ۵۰ نامه از گروه معلمان داشتم که به صدا و سیما بگویید دست از سر ما بردارد، من زبان و خادم معلم هستم.

نوری با بیان اینکه معلم خط مقدم نظام تعلیم و تربیت است، افزود: در این حوزه باید چند اقدام صورت گیرد، در وهله اول دانشگاه باید دانشگاه شود، دانشگاه یکی از ظرفیت های آموزش و پرورش است، هنوز معلم ویژه کلاس چند پایه به تعداد کافی وجود ندارد.

وی یادآور شد: همچنین برای مشاوره هم باید گسترده کنیم، رشته مشاوره یک سال تاسیس شده است و هنوز فارغ التحصیل این رشته نداریم، ۳۲ هزار مشاور نیاز داریم که باید تخصصی در این حوزه جذب شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام تعلیم و تربیت برای خود تصمیم نمی‌گیرد، بطور مثال ستاد مقابله با کرونا سه سال پیش تصمیم گرفت و مدارس را تعطیل کرد، از روزی که کار را بدست گرفتیم، برای بازگشایی حضوری مدارس تلاش کردیم و خوشبختانه رییس ستاد ملی مقابله با کرونا برای آموزش حضوری با دریافت ادله را پذیرفتند.

وی همچنین به ظرفیت تشکل‌ها در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: باید تشکل‌های مختلف برای دانش آموزان بویژه در دوره ابتدایی ایجاد شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین آموزش‌های نوین را جایگزین آموزش‌های کلیشه‌ای معلمان کنیم.

نوری اظهار  کرد: مجوز انجمن‌ها برای ورود به حوزه  آسیب های اجتماعی باید با شرایط خاصی در آموزش و پرورش هماهنگ باشد، در این راستا از نیروهای جهادی و از ظرفیت حلقه میانی هم می‌توان استفاده کرد، اگر به یک دانشگاه علوم پزشکی برویم و درخواست نیرو کنیم، بی شک کمبودها رفع می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین دانشگاه‌های تهران، علامه و امام صادق و غیره استادان دارند که حتی از راه دور همکاری مناسبی با آموزش و پرورش داشته باشند، آموزش و پرورش به دلیل مردمی بودن، جز با کمک مردم اداره نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید به مردم اجازه دهیم که نقش خود را در امور آموزش و پرورش ایفا کنند، باید از ظرفیت اشخاص حقیقی و حقوقی مانند حوزه‌های علمیه استفاده شود، برخی از دانش آموزان هنوز با موضوع توحید به درستی آشنا نشدند که این موضوع مشکل ساز است.

نوری افزود: ان شالله اقدامات انجام شود و غربالگری و تحقیقات به درستی صورت گیرد و با برنامه نظامند از معضلات جلوگیری کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha