به گزارش خبرنگار حوزه علم و آموزش ایرنا، حجت الله عبدالملکی روز سه شنبه در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی حرکت، تمدنسازی را یک موضوع بسیار بزرگ در طول تاریخ دانست که شاید به تعداد انگشتان یک دست اتفاق افتاده باشد.
وی افزود: جمهوری اسلامی مسئله تمدن نوین اسلامی را به عنوان یک هدف در چله دوم مطرح می کند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب این تمدن نوین مبتنی بر یک ظرفیت واقعی است که می شود به آنها امید بست و مهمترین ظرفیت امیدبخش نیز از دیدگاه ایشان ظرفیت نیروی انسانی عالی هست که در کشور وجود دارد.
عبدالملکی با تاکید براینکه، ایران یکی از غنی ترین کشورها از لحاظ نیروی انسانی است، تاکید کرد: کشورمان دارای نیروی جوان، توانمند و دارای تحصیلات دانشگاهی با ضریب هوشی بالا و فعال است و این ظرفیت می تواند به عنوان سوخت اصلی برای پرتاب موشک تمدنی مورد توجه باشد.
وی مهمترین خاستگاه ظرفیتی این نیروی جوان و توانمند موجود را در کشور دانشگاه ها دانست و افزود: وظیفه دانشگاه به عنوان قلب تپنده و مرز اصلی تمدن نوین اسلامی در چارچوب ادبیات گام دوم انقلاب سه اقدام اصلی شامل نظریه پردازی، ارائه راه حل برای رفع مسائل و مشکلات جاری کشور و حتی بین الملل و همچنین تربیت نیروی انسانی دانشمند و اندیشمند است.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در توضیح بیشتری افزود: کار اول دانشگاه نظریهپردازی است. اگر ادعای حرکت در حوزه تمدنی داریم، احتیاج به نظریه های جدید و متفاوت و یک مرحله بالاتر از آنچه که هست داریم.
وی در توضیح وظیفه دوم دانشگاه اظهار داشت، گفت: نهایت کار دستگاه های اجرایی این است که تجربه در اختیار بخش دانش و علمی کشور قرار دهند و خیلی نمی توانیم انتظار داشته باشیم دستگاه های اجرایی با حجم بسیار بالای امورات جاری روزمره بتوانند راه حل های بنیادین برای مسائل و مشکلات ارائه کنند، بنابراین این کار دانشگاه است.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در توضیح وظیفه سوم دانشگاه ها تحت عنوان تربیت نیروی انسانی دانشمند و خلاق گفت: در کشور علاوه بر اینکه به نیروی دانشمند و اندیشمند احتیاج داریم که به صورت خودکار در جریان عمومی فعالیت دانشگاه اتفاق می افتد، به نیروی کارآمد در حوزه اجرا در بخش حاکمیتی، دولتی و مدیریتی در سطح اجتماعی و سیاسی و چه در حوزه اقتصادی که مسئله اصلی آن تربیت کارآفرینی است، نیز نیاز است.
وی در ادامه با طرح این پرسش که چه کسی قرار است در جهت تمدن اسلامی و هدف اصیل و محکم گام دوم انقلاب اسلامی، نظریه پردازی، حل مسئله و تربیت نیروی انسانی را انجام دهد، افزود: به طور طبیعی این وظیفه دانشگاه است؛ چرا که در دانشگاه دو رکن مهم استاد و دانشجو می توانند این اتفاق را رقم بزنند.
عبدالملکی در ادامه با بیان اینکه دانشجویان در دانشگاه ها به دو گروه تقسیم می شوند گفت: همه دانشجویان فرآیند دانشگاهی را طی میکنند، اما یک حرکت دانشجویان در دانشگاه وجود دارد که اثرگذاری زیادی دارد و آن فعالیتهای ویژه دانشجویان در بخشهای مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی است.
وی با بیان این که جشنواره هایی مانند حرکت مربوط به بخشهای ویژه فعالیت دانشجویی است، اظهار داشت: تشکلهای علمی جزو ستونهای اصلی این فعالیت هستند.
عبدالملکی تاکید کرد: حرکت انقلابی، نگاه تحول آفرین و ساختارشکنی، از جریان معمول علم و دانشگاه بیرون نمیآید و این حرکتها نیاز به بخشهایی مانند انجمنهای علمی دارد؛ چرا که انجمنهای علمی جایی برای تفکر متفاوت است.
وی ادامه داد: دانشجو سر کلاس دانشگاه مجبور است بخش عمده وقت خود را صرف بازخوانی نظریهها و حرفهای گذشته کند، ولی از این رویکرد تحولی بیرون نمیآید. ما نیاز به نگاه جدید و متفاوت داریم؛ نگاهی که جسارت داشته باشد. اشکالی ندارد از هر ۱۰ نگاه ۹ نگاه غلط باشد. همان یک نگاه متفاوت مهم است و انجمنهای علمی بستری برای این نگاه هستند.
وزیر کار با بیان این که نظریههای متعارف و معمول اقتصادی مشکلات ما را حل نکردهاند و نمی کنند، گفت: نیازمند افرادی هستیم که متفاوت بیندیشد و نگاه متفاوت داشته باشند که به نظر من گعدههای دانشجویی محلی برای این مسائل است.
عبدالملکی گفت: مهارت اجتماعی در کلاس درس اتفاق نمیافتد، دانشجویان در تشکلها و انجمنهای دانشجویی، مهارت کاربردی کردن را در سطح جامعه یاد میگیرند.
در ادامه هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی دانشگاه تهران با گرامیداشت روز آزادسازی خرمشهر و اظهار تأسف از حادثه روز گذشته آبادان، گفت: ایران نه امروز بلکه در طول تاریخ مظهر نمادهای بزرگی مانند فضیلتگرایی و اخلاقی بودن، بوده است.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکرد اخلاقی بخشی از میراث ایران است، تاکید کرد: ایرانی ها در طول تاریخ پیشقراول بوده اند و در تمام عرصه ها به عنوان چهره برگزیده علم دانش و فرهنگ درخشیدهاند. ظرفیتها و پتانسیلی که در دانشجویان موج میزند نشان می دهد ایران و ایرانی در تمام صحنههای علمی، پژوهش و نوآوری حرف نخست را میزنند و این رویداد نشان دهنده بخشی از خلاقیت نوآوری اختراع و ابتکار استعداد ایرانی است.
وی خطاب به دانشجویان شرکتکننده در این جشنواره تاکید کرد: به زودی شما در کسوت استادی با رعایت اصول اخلاقی مرزهای دانش را توسعه خواهید داد و ایران سرافراز مرجع دانش در جهان خواهد شد.
تمام فرآیند دریافت و داوری آثار بهصورت سامانهای انجام شد
محمد علی اسلامی مدیر کل امور پشتیبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز گفت: ظرفیت بینظیری در زمینه علمی در حوزه انجمن علمی در کشور وجود دارد که شامل ۱۰ هزار انجمن و ۳۴ هزار اتحادیه است و این امر وظیفه و مسئولیت ما را سنگینتر میکند.
وی ادامه داد: جلب مشارکت دانشجویان در فعالیتهای علمی، فعال کردن بسترهای انگیزشی، شناسایی و معرفی دانشجویان ممتاز، انتقال تجربیات علمی و هم افزایی بین انجمنهای علمی، تقویت پل ارتباطی دانشگاه با جامعه، تقویت فعالیتهای ارتباط جمعی، ایجاد بستر مناسب برای معرفی به شرکتهای دانشبنیان و... از اهداف این جشنواره بوده است.
مدیر کل امور پشتیبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: جشنواره حرکت در پنج گروه آزمایشی، فنی مهندسی، دامپزشکی و علوم پایه، علوم انسانی و هنر و معماری برگزار میشود و همه آثار دانشگاه بهصورت تجمیعی در جشنواره ارائه خواهند شد.
اسلامی خاطر نشان کرد: وجه تمایز این جشنواره با دورههای قبل این است که تمامی فرآیند دریافت و داوری آثار بهصورت سامانهای انجام شده است که این امر به شفاف شدن فرآیند داوری نیز کمک میکند و تمهیداتی اندیشیده شده که میزبان ۴۰۰ دانشجو باشیم.
دریافت ۱۷۹۴ اثر از انجمنهای علمی دانشگاههای ایران و ۳۰۷ اثر از ۶۳ کشور دنیا
امید زهتابور دبیر علمی جشنواره بینالمللی حرکت اظهار داشت: در چهاردهمین جشنواره حرکت ۱۷۹۴ اثر از انجمنهای علمی دانشگاههای ایران و ۳۰۷ اثر از ۶۳ کشور دنیا دریافت شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از بخشهای مهم این دوره در فرآیند داوری، دریافت و داوری آثار از طریق سامانه از ۲۰ شهریور تا ۷ آبان است، افزود: از ۲۲ آبان تا ۲۹ اسفند نیز آثار داوری شدند و از ۱۴ فروردین تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ داوری نهایی انجام شد.
دبیر علمی جشنواره بینالمللی حرکت تاکید کرد: قبل از جشنواره ملی، جشنواره به صورت درون دانشگاهی برگزار میشود و آثار منتخب دانشگاهها در سطح ملی و پنج حوزه علوم انسانی، علوم پایه، دامپزشکی، هنر، فنی و مهندسی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.
زهتابور درباره فرآیند داوری گفت: برای هر اثر نظر سه داور ثبت شد و آثاری که ۵۰ درصد امتیاز را کسب کردند، برای بخش نهایی ارسال شدند و داوران در وزارت علوم آثار را بررسی و نظرات فردی خود را در سامانه وارد میکردند.
وی ادامه داد: در این مرحله آثاری که ۵۰ تا ۸۰ درصد امتیاز را دریافت کردند به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی شدند و بالای ۸۰ درصد مقام اول تا سوم را کسب کردند. بخش انجمن پویا داوری متفاوت داشت، داوری در مرحله اول صورت گرفت و ۱۰ اثر از گروههای مختلف ارائه شد و سه داور از رشتههای مختلف ارزیابی کردند و آثار معرفی و انتخاب شدند.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه آثار و دستاوردهای چهاردهمین جشنواره بینالمللی «حرکت» از اول تا سوم خرداد ماه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برپا شد.
نظر شما