معاون میراث هرمزگان: دوستداران میراث فرهنگی نقش مهمی در حفاظت از آثار تاریخی دارند

بندرعباس - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: دوستداران میراث فرهنگی دلسوزانه در کنار این اداره کل بوده و نقش مهمی در حفاظت از آثار و ابنیه و سایر حوزه در زمینه میراث فرهنگی دارند.

به گزارش ایرنا،عباس نوروزی روز سه شنبه در همایش تجلی از حافظان میراث فرهنگی به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، افزود: این افراد دلسوزانه به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان مراجعه می کنند و آمادگی خود را برای حفاظت از میراث فرهنگی اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: حضور و وجود آنها در کنار ما مایه خرسندی و خوشحالی است و یاوران خوبی محسوب می‌شوند که نقش موثری هم در ثبت آثار در فهرست ملی دارند.

وی اضافه کرد: ۱۰ اثر با کمک دوستداران میراث فرهنگی در سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد که یکی از آنها کاخ نخست وزیری در جزیره کیش بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان یادآور شد: اگر بنا بود این کار با هزینه های دولتی انجام شود بایستی ۲ میلیارد ریال هزینه می‌شد.

حوزه میراث فرهنگی برای تجارت نیست

نوروزی ادامه داد: دغدغه‌ای این روزها مایه آزدگی خاطر فعالان حوزه میراث فرهنیگی و دوستداران آن شده که ناشی از طرحی است که این روزها نام آن را در سطح رسانه‌ها دیده و شنیده‌ایم.

وی ابراز داشت: حوزه میراث فرهنگی جایی برای تجارت و فعالیت بخش خصوصی نیست و نمی‌توان اشیاء تاریخی که گنیجه‌های ملی محسوب می‌شوند را به بخش خصوصی واگذار کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اشاره کرد: با نماینده مطرح در این زمینه، احمد مرادی صحبت کردیم و ایشان گفت چنانچه طرح مذکور طرح شود یکی از مخالفان این طرح خواهم شد.

نوروزی اضافه کرد: این روزها خبری مبنی بر خارج شدن طرح از دستور کار مجلس شورای اسلامی شنیده ایم که در صورت صحت دغدغه دوستداران و حافظان میراث فرهنگی برطرف می‌شود و امیدواریم دیگر چنین طرحی به ذهن کسی خطور نکند.

شهر تاریخی بندر کنگ رونق دوباره‌ای گرفته است

ناخدا علی بحری از بندر کنگ هم در این مراسم اظهار داشت: این بندر حدود ۵۰ فروند اقیانوس پیما داشت که به بصره و آبادان می‌رفتند و تنها بار خرما حمل می‌کردند.

وی ادامه داد: این لنج ها به هند و آفریقا هم سفر می‌کردند و دریانوردان بندر کنگ در آفریقا به مانند سفیر ایران بودند و حرف اول را در بنادر آن می‌زدند.

وی اضافه کرد: حدود هزار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از جوانان در لنج ها شاغل بودند که در مسیر حرکت در بندرگاه های مختلف همدیگر را ملاقات می‌کردند.

ناخدا بحری گفت: ۱۰ سال قبل این فکر افتادیم که آثار باقی مانده از لنج ها و سفرهای دریایی را جمع آوری کرده و موزه‌ای به نام موزه مردم‌شناسی شهر تاریخی بندر کنگ راه اندازی کردیم که با استقبال خوبی روبرو شد.

وی با بیان اینکه در این نوع کارها نباید به فکر درآمد بود، افزود: خانه ای را برای موزه از کسانی که به دبی رفته بودند گرفته و اشیاء را هم مردم در اختیار قرار دادند.

ناخدا بحری افزود: امسال آن اندازه مهمان به خصوص مهمان خارجی به شهر تاریخی بندر کنگ آمد که خانه‌های بوم گردی تکمیل شد وحتی با کمبود فضای اسکان روبه‌رو شدیم، اکنوناین شهر رونق دوباره‌ای گرفته است و اکنون مردم به فکر بازسازی منازل خود افتاده اند.

 در پایان مراسم تعدادی از میراث دوستان و حافظان میراث فرهنگی هرمزگان تجلیل شدند.

۲۸ اردیبهشت برابر با ۱۸ ماه می به عنوان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ناگذاری شده و شورای بین المللی موزه‌ها (ایکوم) سال میلادی جدید را به عنوان قدرت موزه‌ها نامگذاری کرده است در حالی که وزارت میراث فرهنگی هم به‌ منظور برنامه‌ریزی دقیق و استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود حوزه میراث‌فرهنگی، شعار این هفته را «میراث‌فرهنگی، قدرت ملی و دولت مردمی» و هفت روز آن را هم به تفکیک نامگذاری کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha