انسداد ۲۳ حلقه چاه آب غیر مجاز در استان تهران باهدف تعادل بخشی درمنابع آب

شهرری- ایرنا- در جهت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و صیانت از منابع آبی طی روز های اخیر ۲۳ حلقه چاه غیر مجاز آب در شهرستان های استان تهران مسدود شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، کاهش بارندگی در سال های اخیر لزوم توجه به منابع آبی و جلوگیری از هدررفت منابع زیرزمینی را بیش از گذشته مطرح کرده است و در این شرایط خشکسالی انسداد چاه‌های غیرمجاز موجب صرفه جویی دراین منابع می شود.

از این رو در راستای احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی و حفاظت از منابع ارزشمند آب، طی هفته گذشته شناسایی و انسداد  تعدادی از چاه های غیر مجاز آب در سطح استان تهران انجام شد و به گفته  مدیران امور منابع آب شهرستان های استان تهران، این برخورد ها در زمینه آب های ‌سطحی و زیر زمینی ادامه دارد.

انسداد ۱۵ حلقه چاه غیرمجاز در تهران و پردیس

سرپرست امور منابع آب تهران و پردیس گفت: طی یک هفته با انسداد ۱۵ حلقه چاه غیر مجاز از خروج بیش از ۱۷۸ هزار مترمکعب آب در سال از سفره های زیرزمینی حوزه عملکرد این امور جلوگیری شد.

وحید مرادی نسب افزود: با تلاش کارشناسان واحد حقوقی، بازرسی و نظارت و با اخذ دستور قضایی طی یک هفته کاری، ۱۵ حلقه چاه غیرمجاز در محدوده عملکرد این امور در تهران و پردیس در مجموع با دبی ۷ لیتر بر ثانیه و عمق کلی  ۴۲۸  متر و دبی ۲  لیتر بر ثانیه و عمق ۱۴۰ متر پر و مسدود شد.

نصب دستگاه کنتور حجمی و هوشمند

وی با بیان اینکه طی این مدت در بخش آب های سطحی، ۳ مورد شناسایی و بررسی تصرفات غیرمجاز رودخانه ها انجام و متعاقباً اخطاریه آن نیز صادر گردید، گفت: همچنین با پیگیری واحد بازرسی و نظارت نسبت به نصب تعداد ۲۱ دستگاه کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه های پروانه دار اقدام گردید.

مرادی نسب با بیان اینکه این اقدام در راستای قانون احیاء و تعادل بخشی آب های زیر زمینی و مدیریت میزان مصرف آب از چاه های مجاز این شهرستان انجام شد، خاطرنشان کرد: کاهش میزان مصرف آب، کاهش هدر رفت آب و تغییر الگوی کشت از اهداف اجرای طرح نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری است که در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب در منطقه صورت گرفته است.

انسداد ۶ حلقه چاه غیرمجاز در شهریار

مدیر امور منابع آب شهریار از انسداد ۶ حلقه چاه غیرمجاز و جلوگیری از خروج سالانه بیش از ۵۲ هزار متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی این امور خبر داد وگفت:تعداد ۶ حلقه چاه غیرمجاز در مجموع با دبی ۲، ۷ لیتر بر ثانیه و عمق ۱۵۰ متر،  پر و مسدود شد.

محمدرضا گیتی پژوه با بیان اینکه این تعداد چاه ها در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی پر شده است، افزود: با انجام این عملیات، از خروج سالانه بیش از ۵۲هزار و ۴۷۰ متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی در حوزه عملکرد این امور جلوگیری شد.

گیتی پژوه با اشاره به توقیف یک دستگاه بالابر در حین انجام عملیات حفاری، اظهار کرد: برداشت های بی رویه آب سبب افت سطح آب های زیرزمینی شده است و کاهش سطح آب ‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب، کاهش کیفیت آب را در پی دارد که با توجه به اهمیت موضوع، این امور از هیچ کوششی در جهت صیانت از منابع آب دریغ نمی کند.

مدیر امور منابع آب شهرستان شهریار در پایان ضمن هشدار به حفاران و بهره برداران غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی و سطحی خاطرنشان کرد: هر گونه بهره برداری غیرمجاز از آب های سطحی و زیر زمینی جرم محسوب شده و امور منابع آب این شهرستان با همکاری دستگاه قضایی با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیر زمینی برخورد خواهد کرد.

انسداد ۲ حلقه چاه غیر مجاز در دماوند

مدیر امور منابع آب دماوند از انسداد دو حلقه چاه غیر مجاز و جلوگیری از خروج سالانه بیش از ۶۰ هزار مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی در محدوده عملکرد این امور خبر داد و گفت: با همکاری گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی در جهت صیانت از منابع آبی، دو حلقه چاه غیر مجاز به عمق ۱۲۵ متر و آبدهی ۶.۲ لیتر در ثانیه پر و مسدود شد.

مصطفی عباسی با بیان اینکه این تعداد چاه ها در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی مسدود شده است، افزود: با انجام این عملیات از خروج سالانه ۶۰ هزار و ۲۲۰ مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی این امور جلوگیری خواهد شد.

شناسایی ۱۰ حلقه چاه غیر مجاز دیگر

 وی ادامه داد : با تلاش گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی،  ۱۰ حلقه چاه غیر مجاز در محدوده عملکرد این امور شناسایی که در ۲ مورد در حال حفر چاه غیرمجاز، ادوات حفاری چاه شامل چکش برقی و بالا بر توسط ماموران گشت وبازرسی توقیف و به پارکینگ تحت نظر این امور منتقل گردید.

مدیر امور منابع آب دماوند ضمن اشاره به همکاری موثر دستگاه قضایی با این امور در برخورد با متخلفین در زمینه آب های سطحی و زیر زمینی، خاطر نشان کرد: امور منابع آب دماوند بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیر زمینی با اهتمام جدی برخورد قانونی  می کند.

در سال گذشته بیش از یکهزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مسدود و از برداشت غیرمجاز ۱۰ میلیون و  ۷۰۰ هزار  مترمکعب آب در سال از در سطح استان تهران جلوگیری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha