نفوذی‌ها عامل حمله به کنسولگری‌های ایران در عراق/ آمریکایی‌ها باید از عراق بروند

تهران- ایرنا- نماینده سیدعمار حکیم و جریان حکمت ملی عراق در ایران بابیان اینکه آمریکایی‌ها از ۱۲ پایگاهی که در عراق داشتند پایگاه‌های خود را به دو پایگاه یا سه پایگاه تقلیل داده‌اند گفت: پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی از سوی بخش قضایی عراق و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است.

حوزه سیاست خارجی ایرنا: عراق همواره بعنوان مهمترین همسایه جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود و از همین رو اشتراکات و تاثیرگذاری بسزایی بر روی یکدیگر دارند. بی شک نام «حکیم» هم در عراق و هم در ایران بسیار شناخته شده و محل ارجاع بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بوده و هست. از طرفی سیدعمار حکیم با جوانگرایی سیاسی در سال 2017 «جریان حکمت ملی» را تاسیس و شروع به فرهنگ سازی سیاسی و تربیت سیاستمداران عراقی از سنین جوانی کرد تا بتوانند آینده روشنی را برای عراق رقم بزنند.

باتوجه به برگزاری انتخابات پارلمانی و بن بست سیاسی این کشور در انتخاب رئیس جمهورو بررسی اوضاع سیاسی عراق با «سید ضرغام حسینی» نماینده «سیدعمار حکیم» و جریان حکمت ملی عراق در تهران به گفت و گو نشستیم.

مشروح گفت‌وگوی ایرنا با سید ضرغام حسینی نماینده جریان حکمت ملی عراق و سید عمار حکیم در ایران در مورد اوضاع داخلی سیاسی عراق را در ادامه می‌خوانید.

** دولت‌های عراق تاکنون دولت‌های توانمندی نبودند

ایرنا: تحلیل شما از اوضاع سیاسی فعلی عراق و موانع تشکیل دولت جدید چیست؟

حسینی: اگر بخواهیم آخرین وضعیت سیاسی عراق را تبیین کنیم، باید به دو سال گذشته برگردیم که مسائل تشرین (اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ عراق) و راهپیمایی‌هایی که استارت آن توسط مردم و جوانان زده شد پیش آمد. با وجود اختلافاتی که در تحلیل این قضیه وجود دارد که آیا این‌ها مردم بودند یا دشمنانی بودند که از آن جریان سوءاستفاده کردند و یا تحریک شدند، باید از اینکه جرقه را چه کسی زد و پشت قضیه چه کسی بود بگذریم و به اصل موضوع بپردازیم.

اگر بخواهیم برگردیم به اصل موضوع، امروز در کشور عراق کم و کاستی‌هایی از لحاظ خدماتی ،درمانی، برق، آبرسانی و دیگر مسائل وجود دارد؛ به‌خصوص در عراقی که ۷۵ درصد مردم آن زیر ۳۵ سال است و حدود ۴۰ درصد افراد آن زیر ۱۵ سال هستند. کشوری کاملا جوان و جویای کار که حتی می‌توان عراق را کشوری نوجوان هم توصیف کرد. در چنین وضعیتی نمی‌توان کاری برای تامین آن‌ها کرد و دولت‌ها هم تاکنون دولت‌های توانمندی نبودند که بتوانند خدمات درستی را به مردم ارائه دهند و آن‌ها را از نظام جدید عراق پس از صدام، راضی و خشنود نگه دارند.

این موضوع موجب شد که مردم و به‌خصوص جوان‌ها به خیابان بیایند و مشکلات اجتماعی رخ دهد. زندگی در عراق برای مدتی متوقف و مدارس و اداره‌ها بسته شد و اینگونه مسائل موجب شد که مرجعیت عراق درخواست کند که آقای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر وقت استعفا دهد. استعفای دولت عادل عبدالمهدی با درخواست برخی از احزاب سیاسی برای انتخابات زودهنگام همزمان شد که مردم را راضی و قانع کنند حالا که به خیابان آمدید دست خالی برنمی‌گردید.

** ​عراق برای هر دوره انتخابات، نیازمند تصویب یک قانون است

در عراق موضوعی است که شاید بسیاری از آن مطلع نباشند؛ برخلاف سیستم نظام جمهوری اسلامی ایران در موضوع انتخابات که نظام بسیار پیجیده ای است، در عراق برای هر دوره انتخابات، نیازمند تصویب یک قانون است. یعنی قبل از هر انتخابات، قانونی برای آن انتخابات وضع می‌شود.بعد از حوادث رخ داده در سال ۲۰۱۹  برای اینکه مردم را راضی نگه دارند و انتخابات پاک، شفاف و بدون مشکل باشد، عنوان کردند که انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار می‌کنیم. در بخش‌های دیگر انتخابات هم تغییراتی اعمال کردند؛ به عنوان مثال انتخابات را از لیستی به فردی تغییر دادند .انتخابات برگزار شد و نتایج مورد اعتراض بسیاری از گروه ها شد من جمله فتح و حکمت ملی.

اعتراض به نتایج انتخابات از بعد قانونی آن پیگیری شد ولی به نتیجه نرسید. معترضان به نتایج درخواست شمارش دستی آرا را داشتند زیرا که شمارش الکترونیکی صورت گرفته بود ولی از آنجا که انتخابات تحت نظارت سازمان ملل بود و تحت تاثیر آن با شمارش دستی حتی ۵ درصد صندوق ها موافقت نشد.

این موضوع نشانگر آن است که بازی پشت پرده‌ای وجود دارد که نتایج انتخابات را به گونه‌ای رقم زدند که احزاب شیعی «الاطار التنسیقی» یا چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه، با وجود بالاترین رأیی که کسب کردند، اما کرسی‌های کمی را به دست آوردند. به عنوان مثال جریان حکمت ملی با ۴۲۵ هزار رأی، سه کرسی به‌دست آورده است. اما حزب دیگری با ۸۰۰ هزار رأی یعنی دو برابر آرای جریان حکمت  ۷۳ کرسی کسب کردند. همچنین جریان فتح که دوستان حشدالشعبی هستند، با حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأی، ۱۷ کرسی، حزب دیگری با ۸۰۰ هزار رای یعنی ۴۰۰ هزار رأی کمتر از جریان فتح، ۷۳ کرسی به دست آوردند و مشخص بود یک جای کار می‌لنگد.

دوستان الاطار التنسیقی و چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عنوان کردند که آرا را بازشماری دستی کنیم؛ البته نه همه آرا بلکه براساس آنچه که در قانون مصوب است که ۵ درصد صندوق‌ها باز شماری دستی شوند که نپذیرفتند. اما با فشارهای فراوان در نهایت پذیرفتند که از ۵۳ هزار صندوق، ۱۰۰ عدد صندوق را باز کنند. شما این معادله را ملاحظه کنید، معادله بسیار جالبی است؛ وقتی این ۱۰۰ صندوق‌ را باز کردند، پنج نفر جابجا شدند. یعنی پنج نفر پایین آمدند و پنج نفر دیگر بالا رفتند. کار بازشماری صندوق‌ها را ادامه ندادند و همین که دیدند نتایج تغییر پیدا می‌کند، عبور کردند. الاطار التنسیقی یا چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه که بیشترین ضربه را هم در این مسئله خوردند نخواستند نظام سیاسی عراق به مشکل پر چالش برخورد کند، نتایج را تا حدودی پذیرفتند و به پارلمان آمدند.

نفوذی‌ها عامل حمله به کنسولگری‌های ایران در عراق/ آمریکایی‌ها باید از عراق بروند

امروز در پارلمان صف‌بندی جدیدی رخ داده و توافقی میان مقتدی صدر، مسعود بارزانی و محمد حلبوسی است که اینها تعدادی از کرسی‌ها را در اختیار دارند. از طرفی دوستان الاطار التنسیقی، اتحادیه میهنی کردستان و بخشی از سنی‌ها که «عزم» هستند هم بخشی از پارلمان را در دست دارند.

** برای انتخاب رئیس‌جمهور در عراق لازم است دو سوم مجلس و پارلمان حضور داشته باشند

برای انتخاب رئیس جمهور نیاز است که دو سوم مجلس و پارلمان حضور داشته باشند تا جلسه رسمیت پیدا کند. برای انتخاب رئیس جمهور هم نیاز به دو سوم آرا است. البته صدر، بارزانی و حلبوسی رأی دو سوم را ندارند؛ برای همین تلاش فراوانی کردند که بخشی از الاطار التنسیقی را با خود همراه کنند. اما الاطار التنسیقی که همه دوستان شیعه هستند متحدالقول بوده و تاکنون کنار یکدیگر هستند و حدود ۸۷ کرسی دارند که به همراه دوستان اتحادیه و دیگران توانستند یک سوم ضامن را در دست داشته باشند تا توافقی میان شیعیان انجام شود.

اینکه انتخاب نخست وزیر شیعی توسط غیرشیعیان انتخاب شود، برای شیعیان موضوع سنگینی است و برای همین جلوی برگزاری این جلسه را گرفتند و اینگونه نیست که دنبال منافع، مطامع و این قبیل موضوعات باشند. واقعیت قضیه این است که می‌گویند انتخاب نخست وزیر شیعه باید از سوی خود شیعیان صورت گیرد و توافق کنیم که شیعیان با هم بنشینند (نشست داشته باشند)؛ حال اینکه از جریان صدر، اطار تنسیقی و یا مستقل یا هر کسی که می‌خواهد باشد.

** در اقلیت قرار گرفتن شیعیان باعث شد جلسات پارلمان تشکیل نشود

اینکه شیعه در دولتی شرکت کند که در اقلیت باشد در حالی خودش اکثریت است، یعنی۶۰ تا ۶۵ درصد ملت عراق را تشکیل می‌دهد قابل قبول نیست. شما تصور کنید ائتلافی می‌خواهد از حدود ۱۶۰ تا۱۷۰ نفر دولت تشکیل دهد که از این تعداد شیعه در اقلیت است. چراکه آقای بارزانی حدود ۳۲ کرسی، آقای الحبوسی وخمیس خنجر حدود ۶۵ کرسی و آقای صدر ۷۳ کرسی در اختیار دارند که در این ائتلاف شیعه در اقلیت است. یعنی مجموع کُرد و سنی حدود ۹۷ کرسی اما شیعه حدود ۷۰ کرسی در اختیار دارد و این توازن را بر هم خواهد زد.

مهمترین مشکلی که در این نتایج به دست آمده وجود دارد این است که توازن این ۲۰ سالی که قائم و حاضر بود و کشور را جلو می برده است، شکست خورده و وزن‌هایی که بوده دستکاری شده است. نه اینکه بگوییم رأی نداشته‌اند، رأی هم بوده است و اینطور نبوده که مردم از آنها رویگردان شده‌ باشند، زمانی می‌گوییم مردم رویگردان شده اند که رای نداده باشند اما الاطار التنسیقی دو میلیون و ۲۵۰ هزار رأی دارند اما تعداد کرسی‌های آنها در اقلیت است.

اینگونه نیست که الاطار التنسیقی به دلیل اینکه در دولت شرکت داده نشده جلوی این کار را گرفته است؛ بلکه توازنی در حال بهم خوردن است و جلوی این موضوع که در دولتی شیعه از اکثریت به اقلیت تبدیل می‌شود، ایستاده‌اند.

ایرنا: به موضوع وحدت شیعیان اشاره کردید؛ درحال حاضر وضعیت وحدت میان شیعیان به چه صورت است؟ چه کسانی یا جریان‌هایی در پی بهم زدن این اتحاد هستند؟

حسینی: خلاف تصور بسیاری که می‌توانستند وحدت شیعیان را بر هم بزنند، امروزه بیشتر شیعیان در چارچوب هماهنگی هستند. از جریان فتح، جریان حکیم و حزب الدعوه ودیگر دوستان در الاطار التنسیقی هستند. دوستان فصائل، کتائب حزب‌الله، مجلس اعلا و دیگر دوستانی که حتی کرسی ندارند، اما همه دور یک میز هستند. امروز در چارچوب هماهنگی ۱۰ طرف وجود دارد و از بعد از انتخابات تا امروز کنار هم هستند که پیشنهادهای بسیار خوبی هم به خیلی از طرف‌ها شد، اما وحدت و جایگاه شیعه برای آنها اولویت بود.

بسیاری دنبال این هستند که بگویند قرار است جنگ شیعی – شیعی شکل بگیرد در حالی که با وجود مرجعیت شیعه در نجف اشرف که نقش سوپاپ اطمینان را دارست ، بعید است که ما به این سمت برویم و ان‌شاءالله با همفکری، همراهی و کوتاه آمدن اطراف شیعه که امروز خارج از چهارچوب هماهنگی است، این وحدت شیعه دوباره باز گردد.

** کسانی که از وحدت شیعه ضربه خوردند به دنبال برهم زدن آن هستند

بدون شک افرادی که طی سالیان گذشته از شیعه ضربه خورده‌اند. بعثی‌ها که سالیان سال آنجا حکومت می‌کردند و زمام امور را در دست داشتند یکی از طرف‌هایی هستند که به دنبال ایجاد فتنه شیعی - شیعی هستند. همچنین طرف‌های دیگر خارجی هم چندان باب میل‌شان نیست که امروز عراق یک عراق آرام و دارای ثبات باشد. بدون شک کشورهای اشغالگری مانند آمریکا و دیگرانی که آمدند و عراق را اشغال کردند به دنبال ثبات و آرامش در عراق نیستند.

مردم عراق باید با حرص و علاقه‌ای که به کشور خود دارند، همانطور که در موضوع مبارزه با داعش دیدیم که چه وحدتی میان شیعه، کرد، سنی و همه طیف‌ها ایجاد شد. حتی مسیحیان و ایزدی‌ها، همه پای کار آمدند و به فتوای مرجعیت لبیک گفتند و در برابر داعش ایستادند و کار را جلو بردند، اینجا هم باید همین‌گونه عمل کنند. به اعتقاد من امروز طرح دشمنان به‌خصوص رژیم صهیونیستی نتیجه‌ای در عراق نخواهد داشت؛ چرا که وحدت شیعیان و وجود مرجعیت بالای سر آنها، در بزنگاه جلوی خطر تفرقه و فتنه را خواهد گرفت.

** برنامه صهیونیست‌ها برای آینده عراق

شک نکنید صهیونیست‌ها برای عراق برنامه دارند؛ چراکه یکی از مهمترین شعارهای آنها شعار «از نیل تا فرات» و تا نزدیکی‌های نجف اشرف است. زیرا مزار ذوالکفل یکی از پیامبران یهود در ۳۰ کیلومتری نجف اشرف است. حتی اطلاعاتی وجود دارد که صهیونیست‌ها در آنجا زمین‌هایی را البته نه به نام خودشان خریداری کرده‌اند و به این ترتیب شعار از نیل تا فرات را پیگیری و زمینه‌سازی می‌کنند. از طرف دیگر امروز ترک‌ها به عراق تعرض می‌کنند، حملاتی انجام می‌دهند و هر روز با هواپیما این کشور را بمباران می‌کنند که این منطقی نیست.

نفوذی‌ها عامل حمله به کنسولگری‌های ایران در عراق/ آمریکایی‌ها باید از عراق بروند

** پایگاه‌های ترکیه در شمال عراق از ۳۷ به ۹۰ پایگاه رسیده است

سایت رسمی ریاست جمهوری کشور ترکیه نقشه‌ای را گذاشت و بعد از چند ساعت برداشت. در آن نقشه ۳۷ نقطه پایگاه‌های ترکیه در شمال عراق نشان داده شده است. چند روز پیش شنیده‌های حاکی از این بود که این ۳۷ پایگاه به ۹۰ پایگاه ثابت و متحرک رسیده است. اینکه می‌خواهند بخشی از عراق را مورد تصرف قرار دهند، یک طرح است.

اکنون همین موضوع ریزگردها و گرد و خاکی که پیش آمده و جمهوری اسلامی ایران و هم در عراق موضع گرفتند مربوط به سد ایلی‌سو و دیگر سدسازیی‌هایی است که صورت می‌گیرد. و یکی از عوامل واضح و آشکاری که امروز می‌توان در موضوع گرد و خاک‌ها به آن استناد کرد، همین سدسازی‌ها هستند. اینها موضوعاتی هستند که نمی‌توان از کنار آنها به آسانی گذشت اما ان‌شاءالله مردم با وحدت و پیروی از مرجعیت بتوانند این مشکلات را پشت سر بگذارند.

ایرنا: نقش سعودی‌ها در ایجاد تفرقه میان شیعیان چیست؟

حسینی: برخی کشورها تمایلی به آرامش در عراق ندارند و نمی‌خواهند تجربه دموکراتیکی که از سال ۲۰۰۳ به این طرف در عراق صورت گرفته به نتیجه برسد. زیرا موجب می‌شود مردم این تجربه را در کشورهای دیگر هم درخواست کنند و این موضوع برای آنها نگران کننده است. به همین دلیل سعی می‌کنند این تجربه را به شکست بکشاند. در طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ بسیاری از تروریست‌ها و انتحاری‌ها به عراق آمده و پشتیبانی مالی و غیرمالی می‌شدند. امروز هم با طرح ایجاد روابط اقتصادی، ساخت ورزشگاه می‌خواهند وجهه خوبی برای خود در داخل عراق ایجاد کنند.

** عراق پل ارتباطی میان ایران و سایر کشورهاست

موضوع مهم دیگر این است که فقط کشوری مانند عراق که مردم آن عرب زبان و شیعه هستند، می‌تواند پل ارتباطی مهمی میان شیعیان در کشورهای منطقه و شیعیان در جمهوری اسلامی ایران باشد. تنها کشوری که در همسایگی ایران این اشتراکات را دارد فقط عراق است. به همین دلیل همه نگاه‌ها به سمت عراق است که ببینند آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند.

ایرنا: چارچوب هماهنگی شیعیان چگونه تشکیل شده و هدف چیست؟ آقای حکیم در این خصوص چه نقشی داشتند؟

حسینی: اگر بخواهیم کمی به عقب برگردیم قبل از انتخابات و بعد از شهادت شهید سلیمانی، از سوی رهبران شیعه عراق جلساتی را برگزار می‌کردند که همه طرف های شیعه و حتی آقای صدر هم در این چارچوب حضور داشت و همه شیعیان در چهارچوب هماهنگی قرار داشتند. ایجاد جلسات بیشتر برای هماهنگی در موضع‌گیری‌ها و در مسائل مختلف تاکتیکی و استراتژیک ایجاد شد و آرام آرام شکل سازمان‌یافته‌ای به خود گرفت به‌طوری که همه طیف‌های شیعه در آن نقش داشته و جلسات مستمری را دارند.

دو سه ماه قبل از انتخابات، آقای مقتدی صدر از این چارچوب خارج شد. اما سایر شیعیان که شامل همه طیف‌ها هستند مانند دوستان فتح، جریان حکمت، نوری المالکی حزب دعوه، عبادی، دوستان مجلس اعلا، فالح فیاض در این چارچوب هماهنگی هستند تا بتوانند نظرات، موضع‌گیری‌ها و یا مشکلات رخ داده را با یکدیگر هماهنگ کنند. الاطار التنسیقی یا چارچوب هماهنگی بعد از انتخابات و پیگیری موضوع تشکیل دولت و موضع‌گیری‌های مهمی که در این مدت انجام داده‌ نشان داد که جای بسیار مهم و استراتژیکی برای شیعه است؛ چراکه همفکری میان شیعه و وحدت در این چارچوب صورت می‌گیرد.

سید عمار حکیم برحسب جایگاهی که در عراق و درون شیعه و روابط بسیار خوبی که با همه طرف‌های شیعی دارد نقش بسیار مهم و کلیدی را ایفا می‌کند. ما همواره سعی کرده‌ایم پلی برای وحدت و نزدیکی میان طرف‌های شیعه و داخل عراق باشیم.

ایرنا: در حال حاضر وضعیت ایران در عراق به چه شکلی است؟

حسینی: جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۳ به این طرف و حتی قبل از آن، همواره موضع‌گیری‌های بسیار مهمی نسبت به نظام جدید عراق داشت و اولین کشوری بود که نظام جدید عراق را به رسمیت شناخت. پشتیبانی‌های فراوانی از دولت‌های مختلفی که در عراق ایجاد شد، انجام داد.

شهید سلیمانی و مستشاران نظامی نقش کلیدی را در مبارزه با داعش ایفا کردند. خون‌های شهدای ایرانی در کنار شهدای عراقی که در مبارزه با داعش به هم آمیخته شد. تا امروز، پشتیبانی و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از زمینه‌ها مهم و موثر بود.

** روابط اقتصادی ایران و عراق نباید متوقف به برق و گاز باشد

ایران در بخش اقتصادی عراق روابط خوبی با جمهوری اسلامی دارد که البته جای پیشرفت زیادی دارد. معتقدم نباید روابط اقتصادی‌مان را متوقف به برق و گاز کنیم و باید دیپلماسی اقتصادی را در کشور عراق قوی کنیم به خصوص در دولت جناب آقای رئیسی که شعار سیاست خارجی وی روابط با همسایگان و پیشبرد این روابط است. عراق می‌تواند پل بسیار مهمی برای روابط اقتصادی با همه همسایگان ایران باشد. عراق از نظر اقتصادی، کشوری مصرف کننده است و در بخش صنایع و صنعت پیشرفت خاصی ندارد؛ بنابراین جمهوری اسلامی می‌تواند در بخش تامین مایحتاج کالاها و زیرساخت‌ها، راهسازی و ساخت مسکن نقش مهمی در عراق ایفا کند.

**بعثی‌ها و نفوذی‌ها عوامل حمله به کنسولگری‌های ایران

ایرنا: چه اتفاقی در تظاهرات گذشته عراق افتاد که به کنسولگری ایران حمله شد؟

حسینی: اول باید ببینیم که چه کسی حمله کرد. به تنها کشوری که به کنسولگری‌های آن حمله شد جمهوری اسلامی ایران بود و شما نمی‌بینید که به کنسولگری جای دیگری حمله چندانی شده باشد. به کنسولگری جمهوری اسلامی در بصره، کربلا و نجف حمله شد که کار بسیار ناشایست و ناپسندی بود؛ چرا که مراکز دیپلماتیک باید همواره مورد احترام همه باشند؛ به خصوص جمهوری اسلامی ایران با خدمات، پشتیبانی‌ها و حمایت‌هایی به خصوص از شیعیان عراقی دارد.

شما می‌بینید که کنسولگری‌های جمهوری اسلامی در مناطق شیعی به آتش کشیده شد. تحلیل من این است که بعثی‌ها و نفوذی‌هایی که در بخش شیعه هستند این کار را انجام دادند. ما باید تلاش کنیم که جلوی اینگونه اقدامات را بگیریم.

** در عراق کسی به دنبال ایجاد روابط با صهیونیست‌ها نیست

ایرنا: آمریکایی‌ها در عراق به دنبال سرمایه‌گذاری در چه حوزه‌ای هستند و چه هدف‌گذاری دارند؟

حسینی: ابتدا باید این را عنوان کنم که سفیر قبلی آمریکا در عراق از وزارت خارجه آمریکا بود اما سفیر جدیدی که معرفی شده و هنوز نیامده خانمی است که ۱۰ سال در CIA و ۱۰ سال در پنتاگون بوده و بعد به وزارت خارجه آمده است. وی مدتی هم رئیس مبارزه با تروریسم بوده، در تل‌آویو تحصیل کرده و زبان عبری و عربی را به خوبی مسلط است. این خانم، یعنی سفیر جدید آمریکا در عراق در CIA مسئول منطقه‌ای پرونده صهیونیست‌ها بوده و در دانشگاه تل آویو تحصیل کرده است. اکنون شخصی با این خصوصیات سفیر آمریکا در عراق شده و تحلیل شخصی من از انتخاب چنین فردی یک گام به جلو برای فشار بر عراق و عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها است.

اینها مسائل نگران کننده‌ای هستند. اینکه یک فرد دیپلمات به عنوان سفیر بیاید و یک نقشی را ایفا کند تا اینکه چنین شخصی به عنوان سفیر به عراق اعزام شود، تفاوت بسیاری دارد. این خانم پیش از این سفیر آمریکا در کویت بوده و اکنون در عراق مستقر شده است.

البته در عراق و میان شیعیان این کشور کسی را سراغ ندارم که خواهان ایجاد روابط یا عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها باشد؛ بلکه برعکس قانونی در مجلس تصویب شد که هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را منع می‌کند .همه شیعیان به این قانون رای داده‌اند. البته شاید برخی‌ها با رژیم صهیونیستی روابط دارند یا علاقه‌مند به داشتن روابط باشند و یا روابط با صهیونیست‌ها چندان منعی برای آنها نداشته نباشد؛ اما بعید می‌دانم جرأت کنند داشتن روابط با رژیم صهیونیستی را علنی کنند.

امروز نفت کردستان عراق به صهیونیست‌ها قاچاق می‌شود و ۸۰ درصد نفت رژیم صهیونیستی از سوی آنها تامین می‌شود. اینکه ۸۰ درصد نفت صهیونیست‌ها از منطقه‌ای در عراق تامین شود رقم بالایی است. این کار از طریق ترکیه و از بندر جیهان به بندر عسقلان منتقل می‌شود.

** آمریکایی‌ها باید از عراق بروند

ایرنا: آیا آمریکایی‌ها واقعا از عراق خارج شده‌اند؟

حسینی: آمریکایی‌ها از ۱۲ پایگاهی که در عراق داشتند پایگاه‌های خود را به دو پایگاه یا سه پایگاه تقلیل داده‌اند؛ پایگاه ویکتوریا در فرودگاه بغداد، پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار که سنی‌نشین هستند و پایگاه حریر در استان اربیل که در ۶۰ کیلومتری مرز جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

بنابراین تعداد پایگاه‌های آمریکا در عراق بسیار تقلیل پیدا کرده است. ادعای این‌ها هم این است که همه نیروهای نظامی‌ خود را از عراق خارج کرده‌اند و ادعا می‌کنند براساس توافقی که با دولت مصطفی الکاظمی داشتند، هر آنچه که مانده نیروهای آموزش دهنده هستند.حضور دو هزار و ۵۰۰ نیرو رقمی است که آقای الکاظمی اعلام و عنوان می‌کند: این نیروها به درخواست ما و برای آموزش نیروهای ما در اینجا حضور دارند. فراموش نکنید که بزرگترین سفارت آمریکا در جهان در بغداد است و بزرگترین کنسولگری آمریکا در جهان هم در اربیل است.

نفوذی‌ها عامل حمله به کنسولگری‌های ایران در عراق/ آمریکایی‌ها باید از عراق بروند

براساس آماری که اعلام می‌کنند حدود دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نیروی کادری و نه نیروی نظامی، کارمند در سفارت و کنسولگری وجود دارد و حتی اگر نیروهای نظامی خود را ببرند همین تعداد رقم بسیار بالایی است. این موضوع نشاندهنده این است که اینها در عراق حضور دارند اما باید بروند. هم اینها و هم همه نیروهای خارجی مانند ترک‌ها که بنابر اعلام رسمی سایت خودشان امروز ۳۷ پایگاه در شمال عراق تاسیس کرده‌اند باید از عراق خارج شوند.عراق کشور دارای سیادت و حاکمیت بر سرزمین خود است و استقلال خود را دارد.

​ایرنا: تصمیم جدی درباره خروج آمریکا از عراق اتخاذ نشده است؟

حسینی: دولت الکاظمی اعلام می‌کند که نیازمند آموزش نیروهای نظامی‌مان توسط نیروها آمریکایی هستیم.

پرونده شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس به جد در حال پیگیری است

ایرنا: روند پیگیری وضعیت پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی به چه شکل است؟

حسینی: روند پرونده حاج قاسم از سوی بخش قضایی عراق و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است. کارهای بسیار خوبی هم صورت گرفته و پرونده قطوری هم تشکیل شده است و هنوز در مراحل بررسی و تشکیل پرونده برای کارهای بین‌المللی که باید صورت بگیرد، است. امروز این پرونده فقط متعلق به شهید سلیمانی نیست کشور عراق هم یکی از مهمترین فرماندهان و رئیس حشدالشعبی خود را در آن حادثه و همچنین ۳،۴ شهید دیگری که همراهان شهید ابومهدی المهندس بودند از دست داده است.همانگونه که پرونده برای شهید سلیمانی مهم است و پیگیری می‌شود در آن پرونده شهادت شهید ابومهدی المهندس و همراهان وی و همراهان ایرانی شهید سلیمانی در یک پکیج در حال پیگیری است. امیدواریم نتیجه خیلی خوبی به دست بیاوریم و به جد پیگیری شود تا کسانی که به حاکمیت عراق تعرض می‌کنند پاسخ درخوری دریافت کنند.

ایرنا: برخی‌ها معتقدند جریان‌های نفوذی در شهادت حاج‌قاسم دخالت داشته‌اند؛ آیا در این زمینه سرنخ‌هایی مشخص شده است؟

حسینی: من اکنون در جایگاهی نیستم که بتوانم در این زمینه اظهارنظر کنم اما در رسانه‌ها مطرح می‌شود که تعدادی از کارمندانی که در فرودگاه هستند، بازداشت شده‌اند. پهپادهایی هم که برای عملیات آمدند چندین ساعت قبل از عملیات وارد عراق شدند و بالای بغداد قرار گرفتند. قبل از اینکه هواپیمای حاج قاسم در عراق به زمین بنشیند هم یکسری از هواپیماهای آمریکایی در منطقه خارج از پایگاه در نزدیکی فرودگاه مانور می‌دادند و مشخص بود که اتفاقی در منطقه می‌افتد. این‌ها روایت‌های رسانه‌ای است و من اطلاع دقیقی از اینکه کدام روایت صحیح است و کدام نادرست، ندارم.

** ارتباط تاریخی خاندان حکیم با جمهوری اسلامی ایران

ایرنا: ارتباط سید عمار حکیم با مقامات جمهوری اسلامی ایران به چه صورت است؟

حسینی: ارتباط خاندان حکیم با جمهوری اسلامی ایران، رابطه تاریخی است. از زمان مرحوم آیت‌الله العظمی سید محسن حکیم مرجع عالی جهان تشیع قبل از ۷۰ سال پیش و بعد از رحلت ایشان خاندان حکیم مورد تعرض شدیدی در عراق واقع می‌شوند. شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم و مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالعزیز حکیم برادر وی، به تهران منتقل می‌شوند و با این انتقال، ۶۷ تن از این خاندان از سوی حزب بعث به شهادت می‌رسند. حزب بعث در یک شب همه مردان بالای ۱۳ سال را می‌برند و در چندین مرحله این اعدام‌ها در عراق صورت می‌گیرد.

از زمانی که شهید آیت الله حکیم به ایران منتقل می‌شوند امام خمینی(ره) مطلبی را در مورد این خاندان با عنوان خاندان «شهادت و فقاهت» بیان می‌کنند. شهید سید محمدباقر حکیم و سید عبدالعزیز حکیم مهمان حضرت امام(ره) در جمهوری اسلامی بودند و روابط بسیار خوب و صمیمانه در سطح عالی را با رهبران و مسئولین در نظام جمهوری اسلامی ایران داشته و دارند.

سید عمار حکیم هم در دوران جوانی و نوجوانی و بعد در میانسالی در تهران و قم ساکن بودند و تحصیلات خود را از ابتدایی به بعد در مدارس تهران گذرانده‌ و در حوزه علمیه قم تحصیل کرده است، روابط بسیار خوبی را با همه طرف‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و مسئولین داشته و دارند.

** عمار حکیم از مدافعان تشیع در بخش دیپلماتیک و سیاسی است

ایرنا: انتقادی به سید عمار حکیم است که با سفرای غربی حشر و نشر (نشست و برخاست) زیادی دارند؛ موضع جریان حکمت ملی در این خصوص چیست؟

حسینی: اینگونه نیست که ایشان با سفرای غربی حشر و نشر زیادی داشته باشد. در عراق وضعیت به شکلی است که همه به‌دنبال اجرای نقشه‌ها و منویات خود هستند و آقای حکیم هم با همه سفرا ارتباط دارد اما حشر و نشر زمانی گفته می شود که شما هر روز با یک نفر نشست و برخاست دارید و صحبت می‌کنید. البته ما جز با سفیر رژیم صهیونیستی- که البته در عراق سفیر و نماینده‌ای ندارد- با همه کشورهایی که در عراق سفیر دارند در ارتباط هستیم و اینطور نیست که فقط جناب آقای حکیم با سفرا ارتباط داشته باشد، همه طیف‌های شیعه، سنی و کُرد هم با سفرای غربی ارتباط دارند منتهی آنها در خفا دیدار می‌کنند، جلسه می‌گذارند و به‌طور رسمی اعلام نمی‌کنند که امروز سفیر آمریکا، انگلیس، فرانسه و کشور اروپایی و عربی و غربی نزد آنها بوده‌اند.

شاید باید قدری از کسانی که دیدارهای خود را اعلام نمی‌کنند بترسیم نه از کسی که در رسانه به صورت رسمی از دیدارهای خود عکس می‌گذارد و دیدارهایش را اعلام می‌کند. از طرفی هم اینگونه نیست که خود آقای حکیم به دیدن سفرا برود بلکه سفرا برای دیدار از وی درخواست می‌کنند و ایشان آنها را به حضور می‌پذیرد. البته برخی دستاوردهای این دیدارها نیز در رسانه‌ها قابل بیان نیست؛ اما معتقدم بدون شک آقای سیدعمار حکیم یکی از مهمترین مدافعان تشیع در بخش دیپلماتیک و سیاسی است. چراکه صحبت‌های خود را صریح و واضح بیان می‌کند.

حکیم جلوی بسیاری از منویاتی که در آن بویی علیه تشیع و به ضرر تشیع باشد را می‌گیرد، موضع‌گیری و انتقاد می‌کند، نه فقط از داخل تشیع در عراق، بلکه وی در جلسات و دیدارهای خود مظلومیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه‌ علیه جمهوری اسلامی ایران را بیان می‌کند.

آقای حکیم در مورد مردم مظلوم و شیعیان بحرین و شیعیان دیگر کشورهایی که مورد ظلم و ستم قرار می‌گیرند تلاش می‌کند از جایگاه و مقبولیتی که امروز در منطقه دارد به نفع شیعیان استفاده کند تا ظلم از شیعیان برداشته شود. به عنوان مثال، اطلاع دارم که سید عمار حکیم از مهمترین افرادی است که موضوع بازگشت کشور سوریه به اتحادیه عرب را پیگیری می‌کند و مسائل دیگری که قابل بیان در رسانه نیست. لذا این انتقاد گفتگو با سفرا در کشوری قابل قبول است که ارتباط با سفرا جرم تلقی شود یا مورد نکوهش قرار گیرد.

نفوذی‌ها عامل حمله به کنسولگری‌های ایران در عراق/ آمریکایی‌ها باید از عراق بروند

ما شیعیان باید پشتیبان یکدیگر باشیم نه اینکه همدیگر را تخریب کنیم. لذا این انتقادات به شخصی که در بخشی قدرتی دارد و به وی اعتماد شده است و در شیعه بودن و اخلاص وی شکی نیست، درست نمی­باشد. به اعتقاد من وقتی اینگونه مسائل را مطرح می‌کنند به این دلیل است که  نمی‌خواهند شیعه از این قدرت و نفوذ استفاده کند و فقط می‌خواهند شیعه را به جان هم بیندازند.

شما هیچ زمان اینگونه انتقادها را از سوی سنی‌ها یا کْردها به آقای حکیم نمی‌بینید اما برخی دوستان شیعه که خودشان هم ارتباطاتی با سفرا و نمایندگان خارجی دارند، اما آن را علنی نمی‌کنند چنین انتقادهایی را مطرح می‌کنند و به جای اینکه رقابت کنند، سعی در تخریب دارند.

امروز شرایط در عراق با شرایط در جمهوری اسلامی ایران کاملاً متفاوت است و البته جمهوری اسلامی ایران نیز با تمام کشورهای دنیا به غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی ارتباط دارد و سفرا را به حضور می پذیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha