۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۵
کد خبر: 84766572
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

یادمان نخستین شهید آزاده کشور زینت بخش ورامین شد

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۵
کد خبر: 84766572
یادمان نخستین شهید آزاده کشور زینت بخش ورامین شد

ورامین- ایرنا- با همت شهرداری ورامین، یادمان شهید سرافراز بسیجی بهروز ترکاشوند، اولین شهید آزاده کشور، زینت بخش منطقه روغنکشی ورامین شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تابلوی یادمان نخستین شهید آزاده کشور، شهید بهروز ترکاشوند روز چهارشنبه و همزمان با ایام آزادسازی خرمشهر در میدان روغنکشی ورامین نصب شد تا یاد و خاطره این شهید سرافراز و افتخار ورامین زینت بخش این شهرستان شود.

برادر شهید ترکاشوند در خصوص این یادمان به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین یادمان شهید  ترکاشوند همزمان ایام شهادت  این شهید سرافراز با حضور مسئولان، خانواده معظم شهدا و جمعی از آزادگان کمپ ۱۰ رمادی عراق در سال ۸۵ با تصویب شورای شهر و شهردار محترم در میدان روغن کشی رونمایی و پرده برداری شد و با همت شهردار ورامین این یادمان نوسازی و نصب گردید.

بهزاد ترکاشوند اظهار داشت: به گفته مرحوم سید علی اکبر ابوترابی، سید آزادگان، شهید بهروز ترکاشوند به سه افتخار اسارت، جانبازی و شهادت دست یافت و به گفته سردار فضلی، این شهید بزرگوار به آن چه استحقاقش را داشت، رسید.

یادمان شهید ترکاشوند نخستین شهید آزاده کشور زینت بخش ورامین شد


وی که خود از جانبازان دوران هشت سال دفاع مقدس است اظهار داشت: شهید ترکاشوند نه فقط برای کشور که برای ایران اسلامی افتخاری بزرگ به عنوان نمادی از اقتدار و ایستادگی آزادگان به حساب می‌آید و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره آنان، زمینه را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا شهید ترکاشوند اول فروردین ۱۳۴۷ در شهرستان اراک دیده به جهان گشود و پس از دوران راهنمایی در یک تعمیرگاه مشغول به کار شد وی با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل بسیج به فرمان امام خمینی(ره) به عضویت این نهاد مقدس درآمد.
این شهید سرافراز با شروع جنگ تحمیلی، بارها تلاش کرد که با وجود سن کم به جبهه‌ها اعزام شود تا این که در سال ۱۳۶۲ با پیگیری و افزودن به سن شناسنامه خود، راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد.
وی در نخستین اعزام به جبهه، در تیپ جندالله کردستان مشغول به خدمت شد و پس از هفت ماه حضور در مناطق مختلف و درگیری با نیروهای کوموله و دموکرات، مجروح و پس از مداوا، با تیپ زرهی رمضان به منطقه عمومی سومار اعزام شد.

شهید ترکاشوند در طول دوران حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در عملیات‌های مختلفی شرکت کرد و در عملیات والفجر ۸ به شدت مجروح و در بیمارستان نجمه بستری شد.

وی در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۶۵ و در حمله لشکر مکانیزه عراق به منطقه فکه در حالی‌ که از ناحیه صورت و کتف مجروح شده بود، به اسارت نیروهای عراقی درآمد و این اسارت پنج سال به درازا کشید.

یادمان شهید ترکاشوند نخستین شهید آزاده کشور زینت بخش ورامین شد


این شهید سرافراز در اردوگاه کمپ ۱۰ عراق مسوولیت بند ۶ را بر عهده داشت و بارها به دلیل فعالیت‌های فرهنگی از سوی نیروهای بعثی مورد شکنجه قرار گرفت که آثار این شکنجه حتی در زمان شهادت نیز بر بدن وی قابل مشاهده بود.

همزمان با ورود نخستین گروه‌های آزادگان سرافراز ایران اسلامی، شهید بهروز ترکاشوند نیز پس از سال‌ها اسارت در دوم شهریور ۶۹ به میهن اسلامی بازگشت.
شهید ترکاشوند در روز ششم آذرماه سال ۱۳۶۹ و در حالی که تنها یک ‌ماه از ازدواجش می‌گذشت، به دلیل جراحت‌های وارده در طول دوران اسارت به درجه رفیع شهادت نائل آمد تا پس از افتخار رزمندگی، جانبازی و اسارت، به خیل همرزمان شهیدش بپیوندد و لقب نخستین شهید آزاده کشور را کسب کند.

یادمان شهید ترکاشوند نخستین شهید آزاده کشور زینت بخش ورامین شد


پس از شهادت وی چهره‌های شاخص کشوری و لشکری بسیاری با حضور در منزل شهید ترکاشوند، از ایثار شهید قدردانی کردند و در وصف شهید بیاناتی را ایراد کردند.

پیکر این شهید در گلزار شهدای حسین رضا (ع) به خاک سپرده شده است.
شهرستان ورامین در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، ۹۵ آزاده تقدیم اسلام کرده است.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha