۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۲۲
کد خبر: 84768730
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه قشم: همه مذاهب اسلامی وام دار اندیشه امام صادق(ع) هستند

قشم - ایرنا - امام جمعه قشم با بیان اینکه مکتب امام صادق (ع) مکتب همه مذاهب اسلامی است، گفت: همه مذاهب اسلامی وام دار اندیشه امام صادق(ع) هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام غلامرضا حاجبی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قشم که با حفظ شیوه نامه های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مصلی امام علی(ع) این شهرستان برگزار شد، با تسلیت و تعزیت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام ششمین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت اظهار داشت: ما مشهور و معروف به شیعه جعفری و شیعه اثنی عشری هستیم، شیعیان علی بن ابیطالب و شیعیان امام جعفر صادق علیه السلام ویژگی ها و خصایصی را در خطبه های قبل بیان کردیم.

وی با بیان اینکه امروز هم یکی، دو روایت دیگر را هم تقدیم می کنم، گفت: امروز این فوض عظیم شیعه گری ان شاء الله همانطوری که پیغمبر خدا (ص) فرمودند: «یَا عَلِیُّ شِیعَتُکَ هُمُ اَلْفَائِزُونَ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ» نصیب همه ما خواهد شد.

امام جمعه قشم با اشاره به روایتی از امام کاظم علیه السلام افزود: وجود نازنین این امام همام در این روایت اشاره ای به این صفات اجتماعی ما شیعیان دارند، یعنی اگر یک بازاری شیعه، یک کارمند شیعه و یک کارگزار شیعه وجود داشت چگونه باید رفتار کند که مایه آبروی اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام بشود.

حجت الاسلام حاجبی توضیح داد: امام کاظم علیه السلام در این روایت می فرمایند «لمّا قیلَ لَهُ مَرَرنا بِرَجُل فِی السُّوقِ وَ هُوَ یُنادی، أنا مِن شیعَةِ مُحمّدٍ و آلِ مُحمّدٍ الخُلّصِ وَ هُوَ یُنادی علی ثِیابٍ یَبیعُها عَلی مَن یَزیدُ» وقتی به ایشان گفته شد: در بازار بر مردی گذشتیم که داد می زد، من از شیعیان خالص محمّد و آل محمّدم و جامه هایی را به مزایده گذاشته بود و جار می زد کیست که به قیمت بالاتر بخرد، فرمود: کسی که قدر خود را بشناسد، در ورطه جهل و تباهی نیفتد.

وی ادامه داد: امام کاظم علیه السلام فرمودند: آیا می دانید چنین کسی به چه می ماند، او همانند کسی است که بگوید «من مانند سلمان و ابوذر و مقداد و عمّار هستم» و با این حال کم فروشی می کند و عیب های کالایش را از مشتری مخفی نگه می دارد و جنسی را [به قیمتی ارزان] می خرد و آن را به غریبه ای که طالب آن جنس است، به قیمت گران می فروشد و عیب های کالایش را از مشتری مخفی نگه می دارد و جنسی را [به قیمتی ارزان] می خرد و آن را به غریبه ای که طالب آن جنس است، به قیمت گران می فروشد.

امام جمعه قشم اضافه کرد: امام هفتم شیعیان در ادامه می فرمایند و وقتی مشتری رفت، می گوید من آن جنس را به کمتر از قیمتی هم که او می خواست می دادم. آیا چنین کسی مانند سلمان و ابوذر و مقداد و عمّار است، حاشا که این شخص همانند آنان باشد. اما [با این حال] ما او را منع نمی کنیم از این که بگوید: «من از دوستداران محمّد و آل محمّد هستم و از دوستانِ دوستان آنان و دشمنِ دشمنانشان می باشم».

وی با اشاره این موضوع که چرا امام رضا (ع) شیعیانی را که برای ملاقات با ایشان از راه های دور به طوس آمده بودند پشت درب خانه نگه داشته و اجازه ورود به آنها ندادند، اظهار داشت: بعد از ورود، حضرت به آنها اجازه جلوس ندادند، آنها عرض کردند: ای پسر رسول خدا ما چه کرده‌ایم که شما با ما چنین می‌کنید، حضرت فرمودند: شما خود را شیعه علی(علیه السلام) می‌دانید، در حالی که شیعه علی، امام حسن و حسین(علیهما السلام)، ابوذر، سلمان، مقداد، عمّار و محمد بن ابی بکر هستند که فرمان‌های حضرت علی(علیه السلام) را مخالفت نکرده و اموری را که نهی کرده، مرتکب نشده‌اند؛ در حالی‌که شما در بیشتر اعمالتان با امام مخالفت می‌کنید و در بسیاری از فرایض و در حقّ برادران دینی‌تان کوتاهی و سستی می‌کنید و در جایی که تقیّه واجب است، آن را ترک کرده و در جایی که تقیّه واجب نیست، مرتکب می‌شوید.

حجت الاسلام حاجبی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) شیعه جعفری اش را شیعه علوی، شیعه نبوی، شیعه فاطمی و شیعه حسنی و حسینی می داند و اگر به صرف اینکه یک عنوانی را برای خودمان گفتیم همه مشکلات ما حل می شود، افزود: این بازار مسلمین گاهی ما شیعیان در آن نقش داریم و به نام شیعه ها است چرا بعضی وقت ها می گوییم اگر فلانی در بازار مسلمین و شیعه است دروغ می گوید.

وی گفت: چرا یک فرد شیعه خلاف آنچه عقیده است باید معروف باشد، بر عکس ما بازاری های مومنی از شیعیان داشتیم که وجود نازنین امام زمان (عج) در حجره آنان می نشستند و با آنها صحبت می کردند و دکان، مغازه و حجره آنها عبادتگاه می شد و جای که حبیب الله در آن پرورش می یافت و زندگی می کرد ما باید اینطور معروف و مشهور شویم.

امام جمعه قشم با بیان اینکه در یک اداره ای که شیعه علی بن ابیطالب (ع) مسوولیت دارد یا ورود پیدا کرده است چگونه باید رفتار کند که مایه آبرو برای اهل بیت علیه السلام باشد، گفت: این ها حساسیت های مذهب و رییس مذهب شیعه است برای اینکه ما به کمال برسیم، این دستگیری اهل بیت نسبت به شیعیان است که می خواهند ما را پرورش بدهند اگر قرار است «هُمُ اَلْفَائِزُونَ» و در روز قیامت رستگار بشویم راهش همین این که سلمان، ابوذر و مقداد بشویم و آن روز است که لطف و کرامت خدا نصیب شامل حال همه ما خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه انتصاب به تشییع خیلی مهم است و باید آن را پاس و گرامی بداریم، افزود: همه ما باید با صفات و نیکی های شیعه واقعی آشنا بشویم و آنطور که هست عمل کنیم، رفتارمان، گفتارمان، نشست و برخاست، آداب اجتماعی، رفتارهای فردی، عبادات مان باید به گونه ای باشد تا سایر مسلمانان با دیدن ما به عنوان یک مسلمان شیعه عاشق اهل بیت(ع) بشوند.

حجت الاسلام حاجبی اظهار داشت: هدایت مردم به وسیله عمل ماست همانطوری که در سیره نویسان دارند آنانی که با رفتار پیغمبر(ص) مسلمان شدند به مرابت بیشتر از کسانی بودند که با گفتار پیغمبر(ص) مسلمان شدند و ما باید با رفتارمان با عملمان به دین و مذهب شیعه در بین آحاد مردم آنها را در مسیر مذهب حقه قرار بدهیم.

وی با اشاره به اینکه مکتب امام صادق (ع) مکتب همه مذاهب اسلامی است، گفت: ششمین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت امام تمام مذاهب اسلامی است و همه مذاهب اسلامی وام دار اندیشه امام صادق(ع) هستند و این امر بسیار مهم و بزرگی است به تعبیری امام صادق (ع) امام وحده و امام اتحاد مسلیمن است.

امام جمعه قشم با بیان اینکه امام صادق(ع) چشمه جوشانی است که همه مذاهب اسلامی در یک دوره و دوران های بعد از آن استفاده کردند، افزود: همه مذاهب اسلامی به این فضل و کرامت و بزرگی صادق آل محمد(ص) معترفند.

وی با اشاره به اینکه چه با سعادت آن منزلی که شاگردی از مکتب امام صادق (ع) در آن منزل باشد، اظهار داشت: نه اینکه خودم شاگردی از این مکتب بلکه خاک پای شاگردان مکتب امام صادق (ع) می دانم ما اگر می خواهیم نسلی برای امام صادق (ع) داشته باشیم باید فرزندانمان را بر سفره قال صادق ها قرار بدهیم اینجا عظمت دارد در عین حال هیچ محدودیتی برای ادای کارهای دیگر و کسب فضایل و علوم دیگر هم وجود ندارد.

حجت الاسلام حاجبی با بیان اینکه حوزه های علمیه خانه های امام صادق (ع) هستند، گفت: به لطف خدا شهر ما هم مزین و متبرک به این سربازخانه امام زمان (عج) و مکتب خانه امام صادق (ع) است.

وی با اشاره به اینکه امروز مسئله اقتصادی جامعه در باب گرانی کالاها است، گفت: مرحوم شیخ کلینی در جلد پنجم فروع کافی عنوان می کنند بالا رفتن قیمت‌ها خُلق مردم را بد می‌کند و هم امانتداری و هم آرامش را از بین می‌برد و ریشه این دل مردگی‌ها، رنج ها، افسردگی ها، عصبانیت ها در گرانی است.

امام جمعه قشم با بیان اینکه یک چیزی کنار این گرانی است که باید حاکمیت آن را علاج کند، افزود: آن مسئله احتکار است، احتکار و گرانی هر دو در کنار هم قرار دارند، احتکار کردن چیزی که مردم به آن احتیاج دارند حرام است، مردم وقتی در اخبار مشاهده می کنند که در جاهای مختلف و انبار فلانی اینقدر روغن، برنج و آرد و نظایر آن احتکار شده است چه تصوری پیدا می کنند.

وی با طرح این پرسش که وظیفه حکومت در خصوص احتکار چیست، گفت: جرم محتکر و قاتل باهم برابری می‌کند و کسی که نان مردم را می‌برد یعنی جان مردم را گرفته و وظیفه حکومت مبارزه با این افراد است، از این رو باید در انبار محتکران را شکست و کالاهایشان را در بازار چوب حراج زد و باید در مبارزه با این افراد جدیت به خرج داد.

حجت‌الاسلام حاجبی در ادامه ضمن تسلیت به مردم آبادان بخاطر حادثه ریزش ساختمان متروپل این شهرستان گفت: کم کاری در یک نظارت سبب بروز این فجایع می‌شود پس اجازه دهید کارشناسان با سخت گیری، با دقت و ظرافت به وظیفه شان عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه در هفته آینده مناسبت روز دختر و ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت را در پیش رو داریم افزود: این مناسبت ها هم خیلی مهم است، چون همراه با شادی و فرهنگ سازی است و در باب حجاب و عفاف و در باب نامگذاری دختران و هم در باب رفتارهای دخترانه در طراز اسلام و انقلاب متولیان فرهنگ باید سعی کنند این موارد را فرهنگ سازی کنند.

امام جمعه قشم با تسلیت به خانواده‌هایی که زیر چرخ خودروی قاچاق چیان می روند، گفت: دیگر زمان آن نیست که انصافا ما این چیزها را بشنویم تا اینکه ببینیم، قاچاق و قاچاقچیان امنیت اقتصادی که هیچ امنیت فرهنگی و اجتماعی که هیچ امنیت جانی مردم را نیز به خطر می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه چرا در جاده های ما باید جان مردم از دست خودروهای قاچاقچیان در امان نباشد، آیا به راستی جان مردم بی ارزش است، چه کسانی دخیل در امر قاچاق هستند، افزود: بعضی ها  به ما می گویند قاچاق از روی ناچاری، اضطرار و بی کاری است اما امروز قایق داران که پای کار قاچاق هستند که اتباع خارجی و بیگانگان هستند و اشتغال برای آنهاست، چرا نمی گوید از روی طمع است.

حجت‌الاسلام حاجبی تاکید کرد: علمای شیعه و اهل سنت باید حرام بودن قاچاق را برای این افراد تبیین کنند، قاچاق خلاف قانون و خلاف شرع است و به دست آوردن این مال نامشروع حساب می شود.

وی با اشاره به اینکه فقط برنامه پلیسی و نظایر آن در کنترل پدیده زشت قاچاق کفایت نمی کنند، گفت: اینجا بحث فرهنگ است و باید فرهنگ کسب حلال را ترویج کنیم، نیروی انتظامی، دریابانی و خاصه فرماندهی بسیج شهرستان ورود جدی برای مبارزه بی‌امان با قاچاقچیان داشته باشند.

امام جمعه قشم اعلام کرد: مردم از بسیج شهرستان انتظار بیشتری دارند از ظرفیت‌های بسیجیان در آگاه سازی و دستگیری قاچاقچیان باید استفاده شود و عیب است که بگویند در جزیره قشم مردم جانشان را زیر لاستیک های خودروهای قاچاقچیان از دست می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha