طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید در مراکز منتخب سلامت پیشوا آغاز شد

پیشوا- ایرنا- رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پیشوا گفت: طرح غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید ویژه نوزادان در مراکز منتخب سلامت پیشوا آغاز شد.

دکتر امیر امینی روز شنبه به مناسبت فرارسیدن هفته اطلاع رسانی بیماری تیروئیددر گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : بیماری کم کاری تیروئید نوزادان، یکی از بیماری‌های شایع کشور است و تنها روش تشخیص زودهنگام آن، انجام غربالگری نوزادان در ۳ تا ۵ روز اول تولد است.

وی افزود: در اجرای این غربالگری با استفاده از چند قطره خون نوزاد می توان بیماری کم کاری تیروئید را به راحتی تشخیص داد.

امینی اظهار داشت: با تشخیص زودهنگام و درمان به موقع این بیماری می‌توان از عوارض جبران ناپذیر بیماری کم کاری تیروئید نوزادان مانند کاهش شنوایی، کوتاهی قد، افت تحصیلی و عقب ماندگی ذهنی جلوگیری کرد و این بیماری خطرناک را به سادگی و با استفاده از مصرف منظم دارو درمان نمود.

وی گفت: تماتمی والدین نوزادان باید ۳ تا ۵ روز پس از تولد فرزند خود، با مراجعه به نزدیکترین مرکز غربالگری، از سلامت نوزاد خود در مبتلا نبودن به بیماری کم‌کاری تیروئید مطمئن شوند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پیشوا تصریح کرد: مرکز خدمات جامع سلامت شهید صدوقی، مهاجری، جلیل آباد و طارند برای غربالگری رایگان نوزادان پیشوایی در نظر گرفته شده و والدین می‌توانند با مراجعه به  این مراکز، نسبت به بررسی سلامتی نوزاد خود اقدام کنند.

۴ تا ۱۰ خرداد مصادف با ۲۵ تا ۳۱ ماه می میلادی، به عنوان هفته اطلاع رسانی تیروئید نامگذاری شده است.
پیشوا با بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha