به گزارش ایرنا، روزنامه کانادایی «تورنتو استار» در مطلبی تحت عنوان «با کم فروشی غذا، کم هم این روزها زیاد است» نوشت: آیا اخیرا لایه رویی سفارش پیتزای شما کوچک تر به نظر نمی رسد؟ آیا متوجه شده اید که بعضی از اقلام غذایی خریداری شده، کوچک تر شده اند؟
این روزنامه، درخواست ها برای افزایش حقوق حداقلی بگیران و افزایش مستمری ها را انعکاسی از واقعیت های اقتصادی جامعه امروز کانادا و تورم مواد غذایی ارزیابی کرد و نوشت: وضعیت قیمت مواد غذایی منعکس کننده سیاست های اقتصادی دولت است.
«تورنتو استار» تصریح کرد: اصطلاح تورم به معنای کاهنده بودن قدرت خرید در طول زمان است. در سطح ملی، یک «لونی» در کیف پول ما، امروز نسبت به هفته آینده کم ارزش تر خواهد بود و کالای کمتری می توان با آن خرید.
این روزنامه نوشت: تورم می تواند نتیجه تقاضای فزاینده مصرف باشد. در حقیقت، بعد از کاهش محدودیت های ناشی از کرونا، برخی مصرف کنندگان که پول هایشان را پس انداز کرده بودند سرگرمی های گذشته، مثل سفر را از سرگرفتند.
«تورنتو استار» افزود: هنوز، معیار سنجش تورم، خریدهای ضروری یا روزانه مثل غذا، مبلمان، پوشاک و حمل و نقل است. قیمت های فزاینده چنین اقلامی به صورت نابرابری خانوارهای کم درآمد که بخش بیشتری از درآمدشان را صرف خرید نیازهای ضرروی می کنند را تحت تاثیر قرار می دهد.
در گزارش این روزنامه انگلیسی زبان آمده است: وقتی صورتحساب خریدتان را از صندوقدار فروشگاه دریافت می کنید افزایش هزینه ها به ویژه در حوزه اقلام خوراکی کاملا عیان است. بدون شک، میزان تورم فعلی در اقلام خوراکی، نه تنها نتیجه شیوع کرونا بلکه نتیجه آشوب در حوزه ژئوپلیتیک و جنگ اوکراین نیز هست.
این روزنامه نوشت: تنش فزاینده در حوزه زنجیره تامین مواد غذایی کاملا عیان است. فروشگاه های تخفیف دار «لابلا» در کانادا که بزرگترین خرده فروشی مواد غذایی این کشور محسوب می شود در ماه های مارس و آوریل گذشته با شرکت «پپسیکو» درباره قیمت میان وعده های تولید شده مثل چیپس توسط شرکت «فریتو-لی» از شرکت های زیرمجموعه «پپسیکو» دچار اختلاف نظر بودند.
«تورنتو استار» نوشت: «فریتو-لی» اعلام کرد به خاطر افزایش هزینه های مواد اولیه، بسته بندی و حمل و نقل قیمت ها را بالا برده است اما «لابلا» در مقابل اعلام کرد که حفظ قدرت خرید مشتریانش، اهمیت بیشتری دارد. با این وجود، اخیرا «لابلا» گزارش های بلندپروازانه ای از سود ۴۰ درصدی خود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ منتشر کرد که نشاندهنده سودآوری بالای تورم برای این شرکت است.
این روزنامه افزود: همچنان که باوجود افزایش هزینه های تولید، تامین کنندگان مواد غذایی برای کم کردن سود خود تحت فشار هستند مشتریان بایستی منتظر کم فروشی در عرضه محصولات غذایی باشند. نتیجه چنین وضعیتی در بازار، کم فروشی است. در این روش، به جای اینکه قیمت ها را تغییر دهند با کم کردن اندازه محصول فروخته شده، مشکل را حل می کنند.
این روزنامه انگلیسی زبان نوشت: رستوران زنجیره ای «برگر کینگ» اکنون فقط هشت ناگت مرغ را در منوی غذایی ارائه می کند در حالی که قبلا ۱۰ عدد ارائه می کرد. بسته چیپس «دوریتو» تولید شرکت «فریتو-لی» از ۹.۷۵ انس به ۹.۲۵ انس کاهش پیدا کرده که به معنای کاهش پنج عدد چیپس در هربسته است. بطری های نوشیدنی گاتورید از ۳۲ اونس به ۲۸ اونس کاهش پیدا کرده اند اما به همان قیمت فروخته می شوند.
در گزارش «تورنتو استار» آمده است: گرچه ممکن است در نگاه نخست، این کاهش در اندازه ها خیلی ناچیز به نظر برسد و حتی کسی به آن توجه نکند اما در درازمدت، افزایش قیمت ها را نشان داده و می توانند جیب شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای مقایسه قیمت ها، استفاده از نظام قیمت بر اساس واحد فروش در خواربارفروشی ها می تواند نشاندهنده میزان تغییر قیمت ها باشد.
این روزنامه کانادایی تاکید کرد: کرونا این ضرب المثل را به ما یادآور شد که «همه ما داخل یک کشتی نشسته ایم». تورم نه تنها نگرانی ها را در حوزه امنیت غذایی افزایش داده بلکه به جنگ قدرت میان زنجیره توزیع و تامین مواد غذایی نیز دامن زده است.
نظر شما