۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۱۳
کد خبرنگار: 2084
کد خبر: 84770308
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح سرشاخه‌کاری باغ‌های گردو در دامغان آغاز شد

سمنان-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: طرح سرشاخه‌کاری با هدف افزایش بهره‌وری درختان گردو و برداشت محصول باکیفیت در این شهرستان آغاز شد.

علی‌اصغر امامیون روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: طرح اصلاح باغات گردو و سرشاخه کاری، روشی برای بهره وری، افزایش و یکنواختی محصول است که از اوایل اردیبهشت ماه با روش پیوند تاجی عملیات سرشاخه کاری آغاز شد و تاکنون برای اجرای این طرح از محل اعتبارات باغبانی مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: در این شهرستان ۵۴۰ هکتار باغ گردو در مناطق رودبار، تویه دروار، طزره و سیاهکوه کشت شده است که از لحاظ کیفی شاخص هستند اما به دلیل تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر و وقوع سرمای دیررس بهاره در بسیاری از مواقع موجب خسارت به شاخه و میوه این درختان می‌شود.

امامیون اضافه کرد: برای برطرف کردن این معضل، راهکار لازم شناسایی و معرفی ارقام دیرگل با مقاومت به سرما و آفات و بیماری‌ها به باغداران انجام شده است. 

وی خاطرنشان کرد: در آغاز اجرای این طرح، امسال به صورت الگویی تعداد ۳۵۰ اصله درخت با روش سرشاخه کاری در منطقه رودبار اصلاح شد.

امامیون اظهار داشت: در زمان اجرای این طرح، به منظور توجیه و آموزش به باغداران، کارگاه‌های آموزشی پیوند گردو برگزار شد که امیدواریم در توسعه این روش اقدام موثری باشد.

مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: گردو یکی از محصولات خشکباری ارزشمند در کشور است که علاوه بر ارزش غذایی بالا از جایگاه ویژه‌ای در تجارت برخوردار است.

به گزارش ایرنا، پوست‌کاغذی، تویسرکان و خوشه ای از ارقام رایج گردو در دامغان است که بیشتر در باغ‌های آستانه، دیباج، دهستان تویه دروار، کلاته و حوالی رودخانه چشمه علی وجود دارد. 

برداشت گردو در شهرستان دامغان از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود و تا پایان مهر ماه ادامه دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha