۸ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۰۲
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84770350
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه قروه: تغییر نگاه به کردستان با سفر رهبر معظم انقلاب اتفاق افتاد

سنندج- ایرنا- امام جمعه قروه با اشاره به نامگذاری استان کردستان به عنوان یک استان فرهنگی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: تغییر نگاه به کردستان بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به استان و با نگاه بلند معظم له اتفاق افتاد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عابدین رستمی شامگاه شنبه در دیدار مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در قروه افزود: چهاردهمین دوره کنگره سراسری شعر عاشورایی به صورت متوالی در شهرستان قروه برگزار شده است معمولا کنگره های ملی در شهرهای بزرگ برگزار می شود خوشبختانه این کنگره به صورت متوالی در این شهرستان برگزار شده و یک نقطه قوت فرهنگی در این شهرستان است.

وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبار مناسبی برای برگزاری این کنگره در نظر گرفته است گفت: مهمترین مشکل کنگره شعر عاشورایی، عدم زیر ساخت اقامتی برای اسکان مهمانان است و این زیر ساخت ها نقش مهمی در توسعه شهرستان به عنوان توریسم فرهنگی دارد.

حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه استان کردستان یک استان مقاوم در عرصه فرهنگی است، گفت: تفاوت شهرستان قروه با سایر شهرستان های کردستان به دلیل حفظ خرده فرهنگ هایی شامل قومیت های مذهبی و قومی شامل کرد و ترک شیعه و سنی است که با وحدت و اتحاد در کنار یکدیگر زندگی می کنند و این مساله زبانزد خاص و عام شده است.

به گفته وی تجهیز و توسعه کتابخانه و مساله پلاتو باید به صورت جد و در کوتاه ترین زمان ممکن مورد توجه قرار گیرد و کارهای فرهنگی اثر خود را در طولانی مدت نشان می دهد.

امام جمعه قروه با اشاره به اینکه باید به مساله تعزیه خوانی به عنوان یک میراث فرهنگی توجه کرد، افزود: با استفاده از این هنر می توان به شناختی بهتر از اهل بیت (ع) نایل آمد.

حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه می توان از اسطوره های شهرستان قروه یک مستند ساخت و حتی قابلیت تبدیل به سریال و فیلم سینمایی را دارند گفت: جنگ سولچه در دوران مشروطه که به آن توجه نشده از جمله این ظرفیت ها است.

وی به نقش شورای فرهنگ عمومی به عنوان بازوی فرهنگ اشاره کرد و گفت: این شورا نقش مهمی در توسعه فرهنگ و کاهش آسیب های و همچنین توزیع فرهنگ در بین اقشار مختلف را دارد.

امام جمعه قروه از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان خواست بیمه هنرمندان، تعاونی های هنرمندان از جمله مسکن، حمایت از گروه های مختلف موسیقی، دف نوازی، تئاتر و مستندات سازان را مورد توجه قرار دهد.

وی در پایان افزود: احیای سینما قروه از دیگر مطالبات مردم است که نیاز به بازسازی در زمینه فنی و صوتی دارد تا نشاط اجتماعی با این ظرفیت برگردد.

اهل سنت و تشیع دو بال قدرتمند اسلام هستند

امام جمعه اهل سنت قروه هم در این دیدار گفت:حب اهل بیت و اشتراکات در کردستان بالا است و اهل سنت و تشیع دو بال قدرتمند اسلام هستند.

ماموستا هاشم نوری با بیان اینکه دشمنان مدام در حال تفرقه‌افکنی هستند، گفت: استکبار جهانی در هر جایی که اسلام رو به پیشرفت و ترقی بوده، در صدد نابودی مذاهب و قدرت اسلام تلاش کرده است.

به گفته وی در کشوری زندگی می کنیم که با وجود همه اقوام و مذاهب، مردم با وحدت و انسجام در کنار یکدیگر زندگی می کنند و شهرستان قروه در این زمینه زبانزد است.

ماموستا نوری با اشاره به اینکه مسجد النبی ظرفیت بسیار خوبی برای نماز جمعه است، افزود: کتابخانه مسجد محدود و محروم از امکانات است و نیازمند توجه است.

نگاه متوازن در حوزه فرهنگ و هنر ضروری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم در این دیدار گفت: نگاه به فرهنگ و هنر لازمه توزیع متوازن تمامی جنبه های فرهنگی و هنری است و تنوع در حوزه فرهنگ و هنر ما را ناگزیر از نگاهی متوازن به این حوزه می کند و بر این اساس همه برنامه ها با اولویت بندی در تمامی شهرستان ها صورت گیرد.

علی اصغر دریایی در مورد حمایت های وزارت ارشاد از هنرمندان نیز گفت: برای هنر کارت، شورایی در استان تشکیل شده که پیگیر مسایل هنرمندان و سایر اعضا باشد و تصمیم گیری با این افراد است.

به گفته وی پلاتو و دیگر ابنیه های هنری را باید شورای برنامه ریزی ورود کنند و اعتبارات مدنظر آن را لحاظ نمایند.

دریایی با بیان اینکه نگاه به حوزه فرهنگی و هنری تقریبی است، افزود: محبت به اهل بیت در کردستان از جانب اهل سنت بسیار بیشتر مشاهده شده و در این زمینه نیاز است با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری این دیدگاه ها تقویت شود.

وی تاکید کرد: در شورای برنامه ریزی قروه هیچ اعتباری برای فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته نشده است در حالی که احتمال تخریب ساختمان اداره ارشاد هم وجود دارد.

دریایی با اشاره به اینکه بیشترین مبلغ و اعتبار فرهنگی برای شهرستان قروه بوده است، گفت: شهرستان قروه در حوزه برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری با مشکل اسکان مسافران مواجه است.

برنامه های فرهنگی و هنری در کاهش آسیب های اجتماعی موثر است

فرماندار قروه نیز در این دیدار گفت: برنامه های فرهنگی و هنری در کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه خودکشی اثرگذار خواهند بود.

خلیل فعله گری با بیان اینکه شهرستان قروه به دلیل تنوع قومی و مذهبی شرایط خاص خود را دارد گفت: حضور پنج امام جمعه در قروه، شهرستان را به یک قطب فرهنگی و مذهبی تبدیل کرده است.

به گفته وی وجود ۵۰۰ خانواده شهید، ۶۲ خانواده آزاده و هزار خانواده جانباز به غنای فرهنگی و دینی شهرستان افزوده شده است.

فعله گری اظهار کرد: موارد مرتبط به اسکان میهمانان به ویژه برای کنگره سراسری شعر عاشورایی حتماً بررسی و پیگیری خواهد شد.

قروه  در ۹۰ کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha