۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۷
کد خبرنگار: 1426
کد خبر: 84771088
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشت هزار نوزاد ایلامی غربالگری تیروئید شدند

۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۷
کد خبر: 84771088
هشت هزار نوزاد ایلامی غربالگری تیروئید شدند

ایلام - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: سال گذشته هشت هزار نوزاد در استان از نظر ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید مورد غربالگری قرار گرفتند.

دکتر علی نیکونهاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد ۲۷ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفتند.

وی افزود: غده تیروئید بزرگترین غده درون ریز بدن محسوب می شود و  نقش بسیار مهمی در تکامل سیستم مغزی عصبی جنین و نوزاد ایفا می کند.

دکتر نیکونهاد ادامه داد: تکامل مغز در دوران جنینی وابسته به تیروئید بوده و بسیار اهمیت دارد و تاثیر مستقیم بر ضریب هوشی دارد.

وی یادآور شد: حساس ترین زمان در این دوره ابتدای سه ماهه سوم بارداری گزارش شده و دومین زمان حساس در تکامل سیستم مغزی عصبی در طول عمر، ماه اول تولد نوزاد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در بیشتر موارد، بیماری معمولا علامت اختصاصی ندارد و بدلیل اینکه علائم به تدریج و در مدت سه تا ۶ ماه اول زندگی بروز می کند تشخیص بیماری دیر داده شده و معمولا ضریب هوشی تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی بهترین راه تشخیص به موقع بیماری را انجام نمونه گیری پاشنه پای نوزادان در سن سه تا پنج روزگی عنوان کرد.

دکتر نیکونهاد اظهار داشت: علائم شایع بیماری کم کاری تیروئید در نوزادان شامل زردی طول کشیده، پف آلودگی صورت و بدن، بزرگی زبان، هیپوترمی و اختلال تنفسی است و بیماری کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که به هر علتی غلظت هورمون های تیروئید در جریان خون نوزاد کم باشد.

وی تصریح کرد: به علت اهمیت این غده در بدن و شیوع بالای اختلالات آن در جهان و با هدف ارتقا دانش همگانی و کارکنان بهداشتی درمانی در این راستا، در سال ۲۰۰۹ هفته اطلاع رسانی تعیین شد.

از سال ۲۰۰۸ میلادی فدراسیون جهانی تیروئید و بسیاری از انجمن های علمی تیروئید روز ۲۵ می مصادف با چهارم خرداد را به عنوان روز جهانی و هفته تیروئید انتخاب کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha