۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۶
کد خبر: 84771773
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میانگین مصرف دخانیات در استان مرکزی ۱۲.۶۱ درصد است

۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۶
کد خبر: 84771773
میانگین مصرف دخانیات در استان مرکزی ۱۲.۶۱ درصد است

اراک - ایرنا - مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: میانگین مصرف دخانیات در این استان با اعمال محدودیت‌ها و مشارکت و روند حمایتی ۱۲.۶۱ درصد است که از میانگین کشور یک و چهار دهم درصد کمتر است.

«حسن مهرعلی» روز سه‌شنبه به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات (چهارم تا دهم خردادماه) در گفت و گو با ایرنا، افزود: شاخص کشوری مصرف دخانیات ۱۴ درصد و شاخص استانی ۱۲.۶۱ صدم درصد ثبت شده است.

وی اظهار داشت: کاهش درصد مصرف دخانیات گامی بزرگ در ارتقای سلامت است که حاصل تلاش، پیگیری و حمایت‌های قضایی و انتظامی اماکن و با مشارکت‌های درون بخشی و برون بخشی در استان مرکزی است.

مهرعلی افزود: اکنون مصرف قلیان در استان مرکزی با ۲ و ۱۶ صدم درصد ثبت شده که شاخص کشوری چهار و پنج دهم درصد است. 

وی اظهار داشت: پایش، رصد و برنامه‌ریزی، بازرسی، آموزش، اعمال مقررات و مهر و موم سفره خانه‌ها و تغییر کاربری و پاکسازی مناطقی از قبیل پارک جنگلی و کلاله و مبادی ورودی و حذف کیوسک‌ها از عوامل تاثیرگذار در کاهش شاخص‌های مصرف دخانیات در استان بوده است.

 مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه، دخانیات سالانه باعث مرگ ۸ میلیون نفر در جهان می شود، گفت: هنگامی که شواهدی منتشر شد مبنی بر اینکه افراد سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری‌ها بیشتر به بیماری شدید کرونا مبتلا می‌شوند، میلیون‌ها سیگاری مجبور به ترک دخانیات شدند.

مهرعلی افزود: فواید ترک سیگار به سرعت ظاهر می‌شود و فرد پس از تنها ۲۰ دقیقه از ترک سیگار، ضربان قلبش کاهش می‌یابد در عرض ۱۲ ساعت، سطح مونوکسیدکربن در خون فرد سیگاری به حالت طبیعی کاهش پیدا می‌کند و در عرض ۲ تا ۱۲ هفته، گردش خون بهبود یافته و عملکرد ریه افزایش پیدا می‌کند.

 مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: در عرض یک تا ۹ ماه، سرفه و تنگی نفس کاهش می‌یابد و در عرض ۵ تا ۱۵ سال، خطر سکته مغزی به اندازه افراد غیرسیگاری کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha