وزیر امورخارجه فرانسه به اوکراین می‌رود

تهران- ایرنا- «کاترین کولونا» وزیر جدید امور خارجه فرانسه امروز(دوشنبه) به اوکراین می رود تا نخستین وزیر فرانسوی باشد که از آغاز جنگ به این کشور سفر می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از بیانیه وزارت خارجه فرانسه، کولونا با این سفر «با اعلام همبستگی فرانسه با مردم اوکراین، عزم کامل این کشور را برای تقویت حمایت خود از اوکراین در برابر تجاوزات روسیه چه از نظر انسان دوستانه و مالی و چه در زمینه تامین تجهیزات دفاعی» نشان خواهد داد.

به نوشته روزنامه فرانسوی «لو پاریزین»، وزیر امرو خارجه فرانسه در این سفر با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین دیدار خواهد کرد و تجهیزات امنیتی مدنی (کامیون‌های آتش نشانی و آمبولانس) فرانسه را به مقامات اوکراینی تحویل خواهد داد.

کولونا که قرار است در این سفر از منطقه «بوچا» هم بازدید کند در پیامی توئیتری نوشت: به نشانه حمایت فرانسه از ملت اوکراین به این کشور سفر می‌کند.

شبکه خبری «ب. اف. ام» فرانسه با انتشار خبر این سفر، نوشت: امیدواریم این دیدار مقدمه سفر مکرون به اوکراین باشد.

این در حالی است از آغاز جنگ اوکراین مکرون و زلنسکی در برخی موارد ارتباطی پر تنش را تجربه کردند. زلنسکی در آوریل ۲۰۲۲ گفت که از مکرون به دلیل امتناع از کاربرد «نسل‌کشی» برای اقدامات روسیه در کشورش «آزرده» است.

همچنین رئیس جمهوری فرانسه در اواسط ماه گذشته میلادی، احتمال سفر به کی‌یف را در صورت فراهم بودن شرایط رد نکرده بود.

به گزارش ایرنا، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از مدتی پیش از آغاز جنگ با تماس‌های مکرر با همتایان روس و اوکراینی خود تلاش کرد تا به نام کشورش و یا اروپا در تنش‌ها میانجی‌گری کند. وی با اعلام جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) باز هم به این تلاش های دیپلماتیک ادامه داد. در تازه‌ترین مورد این رایزنی‌ها وی به همراه «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان، گفت‌وگویی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای رس خود داشت.

در این گفت‌وگوی تلفنی سه نفره، رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان بار دیگر تاکید کردند که مذاکرات بین مسکو و کی‌یف باید با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین صورت گیرد.

مکرون و شولتس تقاضای خود برای آتش‌بس را تجدید کردند و از پوتین خواستند که در کوتاه‌ترین زمان مذاکرات مستقیم با رئیس جمهور اوکراین را بپذیرد.

کرملین نیز در بیانیه خود با اشاره به این گفت‌وگوی تلفنی، اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه به نوبه خود اطمینان داد که این کشور برای از سرگیری گفت‌وگو با کی‌یف برای حل و فصل مناقشه مسلحانه آماده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha