افزایش کیفیت تولیدات کشور در گرو تربیت نیروی انسانی و پژوهشگران متخصص است

سمنان- ایرنا- مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به مساله‌دار بودن کیفیت خودروهای داخلی گفت: مهمترین هدف نظام آموزش عالی بیشتر کشورها، تربیت نیروی انسانی متخصص و پژوهشگران مورد نیاز بازار کار است که با تحقق این هدف، کیفیت صنایع رونق می‌یابد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید علی موسوی روز دوشنبه در سمینار نگاه نو به توانمندی های دانشگاه فنی و حرفه‌ای و شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش آن‌ها در توسعه صنعت کشور در سالن اجتماعات دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان با ابراز امیدواری از آینده دانشگاه و صنعت استان سمنان گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای در تمام کشورهای دنیا بسیار اهمیت دارد و محور توسعه کشورها، تمرکز بر آموزش مهارت‌محور است. 

وی با بیان اینکه اکنون دانشگاه‌های نسل چهار دنیا در حال تبدیل شدن به فنی و حرفه‌ای هستند افزود: آموزش فنی و حرفه‌ای بر مبنای ضرورت اجتماعی، ضرورت آموزشی، ضرورت فناوری و ضرورت اقتصادی استوار است‌. 

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تولید ناخالص ملی و داخلی تعریف شده است و این دانشگاه موظف است با تربیت نیروهای انسانی ماهر، سهم خود را محقق کند.

موسوی بیان کرد: به منظور ایجاد سیستم طبقه‌بندی مشاغل، لازم است همکاری بین دانشگاه و صنعت هماهنگ باشد و حرفه‌های مورد نیاز بازار کار، به عنوان رشته‌های دانشگاهی تعریف شود. 

وی افزود: همه کشورهای پیشرفته دنیا چهارچوب تعیین صلاحیت دارند و شایستگی افراد را در دانش، بینش و مهارت بررسی می‌کنند و شکل اجرای آموزش بر این اساس است.

موسوی ابراز داشت: اشتغال‌پذیرنبودن دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، به دلیل نبود توجه به آموزش شایسته محور است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: اکنون مفاهیم وارداتی مانند کارگروه، کمیته و شورای تصمیم‌گیر فقط به شکل واژه وارد کشور می‌شود و عمق آن درک نمی‌شود؛ لازم است با تعریف درست از این واژه‌ها در پیشبرد اهداف آموزشی به کار گرفته شود.

۷۰ درصد واحدهای درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت عملی آموزش داده می‌شود

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان نیز بیان کرد: اگر ارتباط بین دانشگاه، صنعت و دولت در عمل ایجاد نشود، خروجی مورد نظر و رسیدن به دانش‌آموختگان دارای مهارت به دست نمی‌آید. 

رضا نقدی، تربیت افراد توانمند و بامهارت را باقیات‌الصالحات دانست و گفت:  هدف نهایی همه دستگاه‌ها، خدمت به جامعه است و دانشگاه نسل چهار، با تربیت نیروهای بامهارت این خدمت را به جامعه هدف ارائه می‌کند. 

وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان، دارای چهار دانشکده است و در هر دانشکده ۱۵ تا ۱۷ رشته تدریس می‌شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان با بیان اینکه نتیجه مهارت‌آموزی درست، در اشتغال مشاهده می‌شود گفت: ۷۰ درصد واحدهای درسی این دانشگاه در کارگاه و آزمایشگاه آموزش داده می‌شود و نمایشگاه دست‌سازه‌های دانشجویان که اکنون برقرار است، نتیجه همین کارگاه‌ها است. 

نقدی بیان کرد: آمار اشتغال پایدار دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ در کشور نشان دهنده اشتغال ۶۰ درصد از دانشجویان است و ۲۴ درصد آنان نیز به صورت پاره‌وقت شاغل هستند درحالی که اشتغال متوسط کل دانشگاه‌های کشور حدود ۴۵ درصد است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: فرهنگ اشتباه مدرک‌گرایی در خانواده‌ها که حدود سه دهه مخل پیشرفت آموزش و اشتغال کشور بود، در پنج سال گذشته در حال تبدیل شدن به فرهنگ مهارت‌گرایی است و امسال میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ۳۰ درصد افزایش داشت در حالی که دانشگاه‌های مادر با ریزش دانشجو مواجه هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha