۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۷:۳۹
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84772134
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح بینایی سنجی ۹۵ هزار کودک کردستانی آغاز شد

۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۷:۳۹
کد خبر: 84772134
طرح بینایی سنجی ۹۵ هزار کودک کردستانی آغاز شد

سنندج- ایرنا- معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان با اشاره به آغاز اجرای طرح آمبلیوپی (بینایی سنجی) در استان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۹۵ هزار نفر از کودکان مشمول طرح، مورد سنجش بینایی قرار گیرند.

ناصر کریمیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برای اجرای طرح بینایی سنجی (آمبلیوپی) ۱۱ پایگاه سیار در استان دایر شده که از طریق دستگاه و ۴۶ مرکز مثبت زندگی نیز از طریق ایچارد، کار بینایی سنجی کودکان سه تا ۶ سال استان را انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال ۹۵ هزار کودک سه تا ۶ سال زیرپوشش طرح قرار خواهند گرفت، گفت: برای اجرای طرح بیش از ۹۸ غربالگر سطح یک، بینایی سنج و چشم پزشک همکاری خواهند کرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان افزود: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود که در سطح اول غربالگری، در سطح دوم بینایی سنجی و در سطح سوم ارجاع به متخصص صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود، بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند.

کریمیان به ارائه گزارشی از اجرای طرح در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته برش کشوری برای اجرای این طرح در استان ۶۱ هزار کودک بود که ۷۶ هزار کودک زیرپوشش قرار گرفتند.

وی یادآور شد: از این تعداد ۸۳ نفر آمبلیوپی و ۲ هزار و ۲۲۴ نفر نیز دارای سایر اختلالات بینایی تشخیص داده شدند، ضمن اینکه سال گذشته ۷۲۵ مورد کمک هزینه  و ۲۵ مورد کمک هزینه عمل جراحی به خانواده‌های بی بضاعت پرداخت شد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم را زیر پنج سالگی اعلام کرد و از خانواده‌ها خواست، برای اطمینان از سلامت بینایی کودکان سه تا ۶ ساله خود به پایگاه های سنجش بینایی در شهرها و روستاهای محل سکونت خود مراجعه کنند.

آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می‌شود.

بر این اساس از سال ۱۳۷۴ طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور آغاز شده و هرسال این طرح در نقاط مختلف کشور اجرا می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha