پیش‌بینی ۳۳ مرکز برای خرید تضمینی گندم در استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل اعلام کرد: ۳۳ مرکز خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در این استان پیش‌بینی شده و تا یک هفته آینده عملیات خرید همزمان با برداشت محصول آغاز می‌شود.

ابوالفضل دشتبانی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: همه زیرساخت‌های لازم برای خرید، نگهداری و حمل گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به سیلوهای نگهداری محصول در استان فراهم شده و آمادگی خرید هر میزان تولید کشاورزان گندم‌کار وجود دارد.

وی بیان کرد: عملیات خرید تضمینی محصول گندم با توجه به وضعیت مزارع ابتدا در مناطق شمالی و در شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز و سپس در انگوت و گرمی ادامه می‌یابد.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل با اشاره به تداوم فعالیت این مراکز تا زمان پایان برداشت گندم اظهار کرد: عملیات خرید محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در مناطق مرکزی و جنوبی استان به خصوص در شهرستان‌های مشگین‌شهر، اردبیل، خلخال، کوثر، نیر، نمین و سرعین تا نیمه شهریور ماه ادامه می‌یابد.

وی تاکید کرد: تا هر زمانی که کشاورزان استان گندم برای فروش داشته باشند، مراکز خرید اداره کل تعاون روستایی اقدام به خرید تضمینی محصول خواهند کرد.

دشتبانی ظرفیت مراکز خرید گندم در استان اردبیل را ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: ۷۴ هزار تن ظرفیت در مراکز دولتی و ۲۶ هزار تن در مراکز متعلق به تشکل‌های کشاورزی موجود بوده و گندم پس از خرید اولیه، در حدود ۷۰ انبار ذخیره می‌شود.

وی ادامه داد: همزمان با کار خرید، حمل محصول خریداری شده به انبارها و سیلوهای غله نیز انجام می‌شود تا در مقابل مراکز خرید صف کامیون حامل بار گندم تشکیل نشود.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل بیان کرد: هنگام خرید، گندم تحویلی کشاورزان برای سنجش کیفیت و رطوبت، نمونه‌گیری شده و محصول برداشت شده با تعیین افت مفید و غیرمفید و با نرخ تضمینی ۱۰۵ هزار ریال نرخ رسمی و ۱۰ هزار ریال مشوق خرید و در مجموع با نرخ ۱۱۵ هزار ریال خریداری می‌شود.

وی همچنین گفت: در مراکز خرید ۳۳ گانه استان اردبیل، گندم مازاد بر نیاز تنها از کشاورزان شناسایی شده خریداری شده و فرایند پرداخت وجه خرید نیز به صورت خودکار و از طریق بانک کشاورزی انجام می شود.

دشتبانی همچنین از آمادگی اداره کل تعاون روستایی استان اردبیل برای خرید محصول دانه روغنی کلزا و جو مازاد بر نیاز کشاورزان با قیمت تضمینی خبر داد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

امسال محصول گندم در ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و گندم، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

کارشناسان کشاورزی برآورد می کنند که امسال ۳۷۰ تا ۳۹۰ هزار تن محصول گندم در اراضی زراعی استان اردبیل برداشت شود.

بر اساس پیش بینی انجام شده، حدود ۱۹۰ هزار تن از این میزان به شکل تضمینی خریداری و در سیلوهای استان اردبیل ذخیره سازی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha